IOP - Individueel OntwikkelPlan: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met 'IOP Gedurende de gehele opleiding werkt je met een IOP (Indivdueel Ontwikkel Plan). In dit plan, dat je op grond van toetsing en eigen ervaringen in de praktijk re...')
 
k (Competentieprofiel en KBA doorgelinkt naar bestemde plekken)
(13 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
IOP
+
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Regelgeving]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Toetsprogramma]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 +
</ol>
 +
<br />
 +
{| class="infobox regelgeving"
 +
! <span class="infobox-titel">[[Toetsprogramma]]</span>
 +
|-
 +
|
 +
'''Adjunct hoofd'''<br />
 +
{{auteur - Harry Schleypen}}
 +
|-
 +
|
 +
'''Onderwijscoordinator'''<br />
 +
{{auteur - Chris Rietmeijer}}
 +
|-
 +
|
 +
'''Onderdelen van het Toetsprogramma'''<br />
 +
<dynamicpagelist>
 +
category = Toetsprogramma
 +
ordermethod = sortkey
 +
order = ascending
 +
mode = unordered
 +
</dynamicpagelist>
 +
|}
 +
=== IOP ===
 +
Gedurende de gehele opleiding werk je met een IOP (Individueel Ontwikkel Plan). Het IOP staat centraal in het zelfsturend leren. In dit plan, dat je op grond van ervaringen in de praktijk, zelfbeoordeling, feedback en toetsing regelmatig evalueert en bijstelt, komt te staan aan welke leerdoelen je wilt werken en hoe je tot die doelen bent gekomen. Het IOP is het belangrijkste onderdeel van je ontwikkelingsdossier, waarmee je de leerontwikkeling gedurende de opleiding laat zien.
  
Gedurende de gehele opleiding werkt je met een IOP (Indivdueel Ontwikkel Plan). In dit plan, dat je op grond van toetsing en eigen ervaringen in de praktijk regelmatig evalueert en bijstelt, komt te staan aan welke leerdoelen je wil werken en hoe je tot die doelen bent gekomen.
+
Rond het eerste voortgangsgesprek in de eerste fase (5<sup>e</sup> maand) wordt een start gemaakt met het beschrijven van leerdoelen/het IOP. Opleider en docent hebben een belangrijke rol in het stimuleren tot reflectie/zelfbeoordeling en het geven van feedback. Een zelfsturende aios zal hier actief om vragen. Opleiders en docenten zullen geregeld op besproken leerdoelen terugkomen.
  
Het IOP is het belangrijkste onderdeel van je ontwikkelingsdossier, waarmee je de leerontwikkeling gedurende de opleiding laat zien.
+
De figuur laat zien hoe we naar zelfsturing kijken. Het is een cyclisch proces van reflectie, feedback, doelen stellen en evalueren. Ervaringen in de praktijk en op de terugkomdag geven aanleidingen. Zelfsturing vindt plaats binnen de heldere kaders van het [[Competentieprofiel van de huisarts|competentieprofiel]] en de [[KBA's]].  
  
DART-N
+
[[Bestand:Zelfsturend leren.jpg|frameless|576x324px]]
  
Elk doel in je IOP werk je uit als een opdracht aan jezelf in het format DART-N (Doel Activiteiten Resultaat Tijd Nabespreking/toetsing). De toepassing van DART-N is niet beperkt tot het IOP. Door de gehele opleiding heen maken we gebruik van dit format, bijvoorbeeld in de opdrachten van het instituut aan de aios.
+
==== Vorm ====
Doel Doel van de opdracht: wat wil je leren, maar ook waarom.
+
Je bent vrij in hoe jij jouw leerdoelen beschrijft. Om leerdoelen te concretiseren kan het behulpzaam zijn om ze ze in het DART-N format te gieten, als een opdracht aan jezelf: '''D'''oel van de opdracht, '''A'''ctiviteiten die voor de opdracht uitgevoerd moeten worden, '''R'''esultaat in een fysiek "tastbare" vorm, na afloop van de opdracht, maar ook: wanneer ben je klaar?, '''T'''ijd die de opdracht gaat kosten, '''N'''abespreking c.q. toetsin /feedback) van de opdracht (wie, wat, waar, hoe?).
Activiteit Activiteiten die voor de opdracht uitgevoerd moeten worden.
 
Resultaat Resultaat, in een fysiek "tastbare" vorm, na afloop van de opdracht, maar ook: wanneer ben je klaar?
 
Tijd Tijd die de opdracht gaat kosten.
 
Nabespreking Nabespreking (c.q. toetsing / feedback) van de opdracht (wie, wat, waar, hoe?).
 
 
 
Naast onderstaande voorbeelden is in een column in Huisarts & Wetenschap (2011) door aios Anne Hermans besteed aan een voorbeeld van het DART-N gebruik.
 
Evaluatieformulier
 
 
 
Gebruik dit instrument om de kwaliteit van je DART-N te toetsen:
 
 
 
DART-N Evaluatieformulier.docx
 

Versie van 16 okt 2020 om 15:14


Toetsprogramma

Adjunct hoofd
Harry Schleypen

Onderwijscoordinator
Chris Rietmeijer

Onderdelen van het Toetsprogramma

IOP

Gedurende de gehele opleiding werk je met een IOP (Individueel Ontwikkel Plan). Het IOP staat centraal in het zelfsturend leren. In dit plan, dat je op grond van ervaringen in de praktijk, zelfbeoordeling, feedback en toetsing regelmatig evalueert en bijstelt, komt te staan aan welke leerdoelen je wilt werken en hoe je tot die doelen bent gekomen. Het IOP is het belangrijkste onderdeel van je ontwikkelingsdossier, waarmee je de leerontwikkeling gedurende de opleiding laat zien.

Rond het eerste voortgangsgesprek in de eerste fase (5e maand) wordt een start gemaakt met het beschrijven van leerdoelen/het IOP. Opleider en docent hebben een belangrijke rol in het stimuleren tot reflectie/zelfbeoordeling en het geven van feedback. Een zelfsturende aios zal hier actief om vragen. Opleiders en docenten zullen geregeld op besproken leerdoelen terugkomen.

De figuur laat zien hoe we naar zelfsturing kijken. Het is een cyclisch proces van reflectie, feedback, doelen stellen en evalueren. Ervaringen in de praktijk en op de terugkomdag geven aanleidingen. Zelfsturing vindt plaats binnen de heldere kaders van het competentieprofiel en de KBA's.

Zelfsturend leren.jpg

Vorm

Je bent vrij in hoe jij jouw leerdoelen beschrijft. Om leerdoelen te concretiseren kan het behulpzaam zijn om ze ze in het DART-N format te gieten, als een opdracht aan jezelf: Doel van de opdracht, Activiteiten die voor de opdracht uitgevoerd moeten worden, Resultaat in een fysiek "tastbare" vorm, na afloop van de opdracht, maar ook: wanneer ben je klaar?, Tijd die de opdracht gaat kosten, Nabespreking c.q. toetsin /feedback) van de opdracht (wie, wat, waar, hoe?).