Intervisie: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(invoegen pdf)
(betere oplossing voor link naar handleiding)
Regel 37: Regel 37:
 
Leerdoelen
 
Leerdoelen
 
*Kennismaken met intervisie als reflectiemethode
 
*Kennismaken met intervisie als reflectiemethode
*Het bekend raken met en oefenen met minimaal 2 intervisiemethodieken, zie handleiding
+
*Het bekend raken met en oefenen met minimaal 2 intervisiemethodieken, zie [https://www.hovumc.nl/w/images/2/22/Handreiking_Intervisie_Huisartsen_in_Opleiding.pdf handleiding].
 
*Ervaring opdoen met zowel begeleide als onbegeleide intervisie
 
*Ervaring opdoen met zowel begeleide als onbegeleide intervisie
  
Regel 60: Regel 60:
  
 
=== Handleiding & Methodieken ===
 
=== Handleiding & Methodieken ===
Er zijn verschillende methodieken, die ingezet kunnen worden bij intervisie. Een aantal methodieken wordt toegelicht op de Wiki-pagina van [[leerlijn professionaliteit]].  Bovenstaande teksten, methodieken en aanvullende informatie lees je terug in de handleiding [[Bestand:Handreiking Intervisie Huisartsen in Opleiding.pdf|handleiding]]
+
Er zijn verschillende methodieken, die ingezet kunnen worden bij intervisie. Een aantal methodieken wordt toegelicht op de Wiki-pagina van [[leerlijn professionaliteit]].  Bovenstaande teksten, methodieken en aanvullende informatie lees je terug in de [https://www.hovumc.nl/w/images/2/22/Handreiking_Intervisie_Huisartsen_in_Opleiding.pdf handleiding].
  
 
Docentprofessionalisering
 
Docentprofessionalisering

Versie van 8 okt 2021 om 11:12


2e Huisartsstage

Intervisiecoördinator
Marieke van Schelven
Dorien Stilma
Linda Timmer

Teamleider
Hendrien Duijnhouwer

Assistent teamleider
Nanda Stoll

2e huisartsstage:

Inleiding

Intervisie is een manier van samen leren op een methodische manier, die een groep professionals in principe zonder begeleiding doet om kennis en vaardigheden te delen en te ontwikkelen en vitaal te blijven als hulpverlener. Intervisie is collegiale ondersteuning inclusief onderlinge advisering bij werkproblemen. Veel huisartsen kiezen na de opleiding voor - een bepaalde vorm van- intervisie. De competenties Communicatie, Samenwerking en Professionaliteit (2, 3 en 7 van de CanMEDS) komen hierbij vooral aan bod.

Intervisie tijdens de 2e huisartsstage

In de opleiding tot huisarts werk je aan je competentie ‘professionaliteit’. Door reflectie en actief leren werk je systematisch en doelbewust aan verbetering van je beroepsmatig functioneren. Je maakt eigen persoonlijk en professioneel handelen bespreekbaar en stelt verbeterpunten vast op basis van verkregen feedback. In het tweede jaar maak je kennis met intervisie. Dit geeft groei in zelfsturend leren en eigen regie (leerlijn professionaliteit) en duidelijke handvatten voor de beroepspraktijk na de opleiding.

Leerdoelen

  • Kennismaken met intervisie als reflectiemethode
  • Het bekend raken met en oefenen met minimaal 2 intervisiemethodieken, zie handleiding.
  • Ervaring opdoen met zowel begeleide als onbegeleide intervisie


Opzet

In de tweede helft van de tweede huisartsenstage is er op de terugkomdagen aandacht voor intervisie. De groepsdocent geeft toelichting en er volgen 7 intervisiesessies: 2 begeleid, 1 onbegeleid, 1 begeleid, 2 onbegeleid en nog 1 begeleid. De intervisiegroepen bestaan uit 6-8 aios en alle aios brengen een casus in. Tijdens de begeleide intervisie bieden de eigen docenten structuur en begeleiding.


Thema’s die bijvoorbeeld aan bod kunnen komen:

  • Indrukwekkende casuïstiek
  • Werkdruk; balans werk-privé
  • Samenwerking/conflicten met patiënten, opleider, samenwerkingspartners in huisartsenpraktijk, specialisten en collega-aios
  • Eisende en/of agressieve patiënten of familie van patiënten
  • Begeleiding van terminale patiënten, euthanasie
  • Afgrenzen van verantwoordelijkheid
  • Feedback geven en ontvangen
  • Angst voor fouten
  • Omgaan met klachten


Handleiding & Methodieken

Er zijn verschillende methodieken, die ingezet kunnen worden bij intervisie. Een aantal methodieken wordt toegelicht op de Wiki-pagina van leerlijn professionaliteit. Bovenstaande teksten, methodieken en aanvullende informatie lees je terug in de handleiding.

Docentprofessionalisering Voor docenten met en zonder intervisie-ervaring is een docentprofessionalisering moment voorafgaand aan dit onderdeel. Nieuwe docenten worden hiervoor benaderd door een van de onderwijscoördinatoren.


Verder lezen:

  • Bellersen, M. en Kohlmann, I. (2012) Praktijkboek intervisie, proces & methoden. Amsterdam: Boom uitgevers
  • Bellersen, M. en Kohlmann, I. (2016) Helpende vragen spel, vragen bij intervisie en andere gesprekken. Amsterdam: Boom uitgevers
  • Hendriksen, J. (2000) Intervisie bij werkproblemen, procesmatig en taakgericht problemen oplossen. Soest: Nelissen
  • Hendriksen, J. (2002) Werkboek intervisie. Soest: Nelissen
  • Twijstra, P. (red) (2018) Morgen doe ik het nog beter, afwisselende werkvormen voor intervisie. Leeuwarden: Elikser uitgeverij