Inventarisatie zorgbehoefte: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
(6 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<br />
+
{{Header - Leerlijn complexe ouderenzorg}}
{| class="infobox-leerlijn-complexe-ouderenzorg"
+
 
 +
{| class="infobox leerlijn-ouderen"
 
! {{Titelbalk - Leerlijn complexe ouderenzorg}}
 
! {{Titelbalk - Leerlijn complexe ouderenzorg}}
 
|-
 
|-
Regel 19: Regel 20:
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''
 
|
 
|
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}
 
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}
 
{{Competentiegebied 3 - Samenwerken}}
 
 
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}}
 
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}}
 
{{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}}
 
{{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}}
Regel 30: Regel 28:
 
|
 
|
 
{{Toepassing - Leergesprek}}
 
{{Toepassing - Leergesprek}}
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
|-
 
|'''Trefwoord'''
 
|
 
Volgt
 
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
Om programmatische ouderenzorg vorm te kunnen geven is het belangrijk dat er een achterliggende structuur aanwezig is. Er moet duidelijk zijn hoe kwetsbare ouderen geïdentificeerd worden, waar tekenen van kwetsbaarheid genoteerd worden en hoe hier vervolgens mee omgegaan wordt.  Kortom dat de groep die baat heeft bij programmatische zorg deze ook krijgt.  
+
* Om programmatische ouderenzorg vorm te kunnen geven is het belangrijk dat er een structuur aanwezig is. Er moet duidelijk zijn hoe kwetsbare ouderen geïdentificeerd worden, waar tekenen van kwetsbaarheid genoteerd worden en hoe hier vervolgens mee omgegaan wordt.  Dit zorgt ervoor dat de groep die baat heeft bij programmatische zorg deze ook krijgt. 
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
 
Kent meerdere manieren om de zorgbehoefte van ouderen op praktijkniveau in kaart te brengen en kan het zorgaanbod op deze behoefte afstemmen.  
 
Kent meerdere manieren om de zorgbehoefte van ouderen op praktijkniveau in kaart te brengen en kan het zorgaanbod op deze behoefte afstemmen.  
  
=== Subdoelen ===
+
==== Subdoelen ====
 
* Kent het verschil tussen screening en case-finding, en kan de voor en nadelen van beide strategieën benoemen
 
* Kent het verschil tussen screening en case-finding, en kan de voor en nadelen van beide strategieën benoemen
 
* Kan de praktijk zo inrichten dat signalen van verminderd functioneren opgepikt worden en voor iedereen zichtbaar zijn.
 
* Kan de praktijk zo inrichten dat signalen van verminderd functioneren opgepikt worden en voor iedereen zichtbaar zijn.
  
=== Voorbereiding ===
+
=== Werkvormen: ===
Zoals met veel vormen van preventie en pro-actief ingrijpen is van het screenen op kwetsbare ouderen nog geen hard bewijs dat dit op populatie niveau gezondheidswinst oplevert. Wel gaat er veel tijd en moeite zitten in het identificeren van kwetsbare ouderen, dit op een manier vastleggen dat de gegevens bruikbaar zijn en vervolgens een behandelplan opstellen. Daarom is het belangrijk om de moeite die je erin stopt af te wegen tegen de te verwachten resultaten en dit ook te evalueren, in het artikel [https://laego.nhg.org/sites/default/files/content/laego_nhg_org/images/a._wind_e.a._-_identificatie_van_ouderen_-_kiz_2014.pdf bezint eer ge begint] wordt deze afweging beschreven. Verder is er in hoofdstuk 2 (pag 9-14) van de [http://www.kennispleinchronischezorg.nl/docs/KCZ/Handreiking_Kwetsbare_ouderen_Vilans.pdf handleiding kwetsbare ouderen] een stappenplan beschreven hoe de identificatie van kwetsbare ouderen vorm te geven.
 
  
[https://www.rivm.nl/bibliotheek/digitaaldepot/factsheet_vroegopsporing_ouderen.pdf Factscheet vroegopsporing kwetsbare ouderen] van het RIVM
+
==== Huisartsenpraktijk: ====
 +
Leergesprek:
 +
* Bespreek met je opleider in het leergesprek hoe de identificatie van kwetsbare ouderen in de praktijk is vormgegeven. Is er sprake van case-finding of screening? Wat wordt er gedaan met signalen van kwetsbaarheid? Hoe worden signalen in het HIS genoteerd en hoe is gewaarborgd dat bij een aantal signalen er actie wordt ondernomen? Als er screening plaatsvindt hoe is dit opgezet? Vanuit het HIS of met vragenlijsten/huisbezoeken, welk meetinstrument wordt gebruikt en wie voert dit uit?
 +
Leergroep/terugkomdagonderwijs:
 +
* Bespreek in de leergroep op welke manier er in jouw praktijk kwetsbare ouderen worden geïdentificeerd. Bespreek de verschillen tussen de praktijken en de voor- en nadelen hiervan.
  
Voor het inschatten van de kwetsbaarheid van ouderen zijn er een groot aantal screeningsinstrumenten beschikbaar. Een verzameling hiervan is op de site van [http://www.beteroud.nl/ouderen/vroegsignalering-waarom.html#gfi beteroud] te vinden.
+
* Laat iemand in de leergroep en CAT maken over de effectiviteit van populatiegerichte screening op kwetsbaarheid onder ouderen.
  
=== Bouwstenen ===
+
=== Gebruiksaanwijzing: ===
 +
Zoals met veel vormen van preventie en pro-actief ingrijpen is van het screenen op kwetsbare ouderen nog geen hard bewijs dat dit op populatie niveau gezondheidswinst oplevert. Wel gaat er veel tijd en moeite zitten in het identificeren van kwetsbare ouderen, het op een manier vastleggen dat de gegevens bruikbaar zijn en het opstellen van een behandelplan opstellen. Daarom is het belangrijk om de tijd en energie die je erin stopt af te wegen tegen de te verwachten resultaten en dit ook te evalueren. In het artikel [http://107.6.178.90/~schreefs/laego.nl/wp-content/uploads/2018/04/Annet-wind-et-al-Identificatie-kwetsbare-ouderen-en-werken-met-zorgplannen-Kwaliteit-2014.pdf bezint eer ge begint] wordt deze afweging beschreven. Verder is er in hoofdstuk 2 (pag 9-14) van de [https://www.vilans.nl/vilans/media/documents/producten/handreiking-kwetsbare-ouderen-in-de-eerste-lijn.pdf handleiding kwetsbare ouderen] een stappenplan beschreven hoe de identificatie van kwetsbare ouderen vorm te geven.
  
==== Huisartsenpraktijk ====
+
[https://www.rivm.nl/bibliotheek/digitaaldepot/factsheet_vroegopsporing_ouderen.pdf Factsheet vroegopsporing kwetsbare ouderen] van het RIVM
Bespreek met je opleider in het leergesprek hoe de identificatie van kwetsbare ouderen in haar praktijk vormgegeven is. Doet zij aan case-finding of screening? Op welke signalen gaat zij af bij case-finding en hoe geeft ze hier vervolg aan? Hoe worden signalen in het his genoteerd en hoe is gewaarborgd dat bij een aantal signalen er actie wordt ondernomen? Als er screening plaatsvind hoe is dit opgezet, vanuit het HIS of met vragenlijsten/huisbezoeken, welk meetinstrument wordt gebruikt en wie voert dit uit?
 
  
==== Leergroep ====
+
Voor het inschatten van de kwetsbaarheid van ouderen zijn er een groot aantal screeningsinstrumenten beschikbaar. Een verzameling hiervan is op de site van [http://www.beteroud.nl/ouderen/vroegsignalering-waarom.html#gfi beteroud] te vinden.
Bespreek in de leergroep op welke manier er bij jou kwetsbare ouderen worden geïdentificeerd en bespreek de verschillen tussen de praktijken en de voor en nadelen hiervan.
 
 
 
Laat een iemand in de leergroep en cat maken over de effectiviteit van populatiegerichte screening op kwetsbaarheid onder ouderen.
 
  
 
{{Footer - Leerlijn complexe ouderenzorg}}
 
{{Footer - Leerlijn complexe ouderenzorg}}

Versie van 2 dec 2019 om 16:26


Leerlijn complexe ouderenzorg
Auteur

Els Licht
Niek van Asperen

Stage

CZ stage
2e Huisartsstage

KBA

6. Zorgbehoefte

Competenties

Organiseren
Maatschappelijk handelen
Kennis en wetenschap
Professionaliteit

Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

  • Om programmatische ouderenzorg vorm te kunnen geven is het belangrijk dat er een structuur aanwezig is. Er moet duidelijk zijn hoe kwetsbare ouderen geïdentificeerd worden, waar tekenen van kwetsbaarheid genoteerd worden en hoe hier vervolgens mee omgegaan wordt.  Dit zorgt ervoor dat de groep die baat heeft bij programmatische zorg deze ook krijgt. 

Doel

Kent meerdere manieren om de zorgbehoefte van ouderen op praktijkniveau in kaart te brengen en kan het zorgaanbod op deze behoefte afstemmen.

Subdoelen

  • Kent het verschil tussen screening en case-finding, en kan de voor en nadelen van beide strategieën benoemen
  • Kan de praktijk zo inrichten dat signalen van verminderd functioneren opgepikt worden en voor iedereen zichtbaar zijn.

Werkvormen:

Huisartsenpraktijk:

Leergesprek:

  • Bespreek met je opleider in het leergesprek hoe de identificatie van kwetsbare ouderen in de praktijk is vormgegeven. Is er sprake van case-finding of screening? Wat wordt er gedaan met signalen van kwetsbaarheid? Hoe worden signalen in het HIS genoteerd en hoe is gewaarborgd dat bij een aantal signalen er actie wordt ondernomen? Als er screening plaatsvindt hoe is dit opgezet? Vanuit het HIS of met vragenlijsten/huisbezoeken, welk meetinstrument wordt gebruikt en wie voert dit uit?

Leergroep/terugkomdagonderwijs:

  • Bespreek in de leergroep op welke manier er in jouw praktijk kwetsbare ouderen worden geïdentificeerd. Bespreek de verschillen tussen de praktijken en de voor- en nadelen hiervan.
  • Laat iemand in de leergroep en CAT maken over de effectiviteit van populatiegerichte screening op kwetsbaarheid onder ouderen.

Gebruiksaanwijzing:

Zoals met veel vormen van preventie en pro-actief ingrijpen is van het screenen op kwetsbare ouderen nog geen hard bewijs dat dit op populatie niveau gezondheidswinst oplevert. Wel gaat er veel tijd en moeite zitten in het identificeren van kwetsbare ouderen, het op een manier vastleggen dat de gegevens bruikbaar zijn en het opstellen van een behandelplan opstellen. Daarom is het belangrijk om de tijd en energie die je erin stopt af te wegen tegen de te verwachten resultaten en dit ook te evalueren. In het artikel bezint eer ge begint wordt deze afweging beschreven. Verder is er in hoofdstuk 2 (pag 9-14) van de handleiding kwetsbare ouderen een stappenplan beschreven hoe de identificatie van kwetsbare ouderen vorm te geven.

Factsheet vroegopsporing kwetsbare ouderen van het RIVM

Voor het inschatten van de kwetsbaarheid van ouderen zijn er een groot aantal screeningsinstrumenten beschikbaar. Een verzameling hiervan is op de site van beteroud te vinden.

De bouwstenen in de leerlijn complexe ouderenzorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie