Klinische stage: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(6 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
<li class="breadcrumb-item">[[1e Fase]]</li>
+
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">Klinische stage</li>
 
 
</ol>
 
</ol>
 
<br />
 
<br />
Regel 26: Regel 25:
 
|}
 
|}
 
=== Handleiding klinische stage ===
 
=== Handleiding klinische stage ===
Na de 1<sup>e</sup> huisartsstage volgt de aios enkele externe stages, waaronder een klinische stage van 6 maanden. Aanpassing van de duur van de klinische stage op basis van eerder opgedane werkervaring in de klinische setting is mogelijk. Zie voor nadere informatie hierover het [[Vrijstellingsreglement|vrijstellingsreglement]].
+
Na de 1<sup>e</sup> huisartsstage volgt de aios een aantal externe stages, waaronder een klinische stage van 6 maanden. Aanpassing van de duur van de klinische stage op basis van eerder opgedane werkervaring in de klinische setting is mogelijk. Zie voor nadere informatie hierover het [[Vrijstellingsreglement|vrijstellingsreglement]].
  
Deze handleiding biedt een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs tijdens de klinische stage.
+
Deze pagina biedt een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs tijdens de klinische stage.
 +
Voor de overkoepelende handleiding verwijzen we naar [[Huisartsopleiding VUmc|de pagina Huisartsopleiding VUmc]].
  
 
==== Deeltijd werken ====
 
==== Deeltijd werken ====
Vanaf september 2022 is het mogelijk om de klinische stage ook in deeltijd te volgen, met een werktijdpercentage van 70%. Met deze optie is het mogelijk om de klinische stage in deeltijd passend te maken in het opleidingsschema. zie voor meer informatie de pagina [[Werktijd]].
+
Sinds september 2022 is het mogelijk om de klinische stage in deeltijd te volgen. Zie voor meer informatie de pagina [[Werktijd]].
  
 
=== Doelen en globale inhoud ===
 
=== Doelen en globale inhoud ===
Uit het [[Landelijk opleidingsplan]]: De klinische stage heeft als doel het ontwikkelen van klinische competenties op het gebied van ziektebeelden die in de huisartspraktijk minder geclusterd voorkomen. De nadruk ligt op spoedeisende zorg. Er is aandacht voor diagnostiek en behandeling van patiënten, die door de huisarts naar de tweede lijn verwezen zijn, voor de verschillen tussen de eerste en tweede lijn en voor de samenwerking tussen eerste en tweede lijn.
+
Uit het [[Landelijk opleidingsplan]]: de klinische stage heeft als doel het ontwikkelen van klinische competenties op het gebied van ziektebeelden die in de huisartspraktijk minder geclusterd voorkomen. De nadruk ligt op spoedeisende zorg. Er is aandacht voor diagnostiek en behandeling van patiënten, die door de huisarts naar de tweede lijn verwezen zijn, voor de verschillen tussen de eerste en tweede lijn en voor de samenwerking tussen eerste en tweede lijn.
  
 
De stage wordt doorlopen in één periode van zes maanden of twee periodes van drie maanden, afhankelijk van de beschikbaarheid van stageplaatsen en de keuzes van aios. Behalve op een SEH kan de klinische stage ook plaatsvinden op een afdeling kindergeneeskunde, interne geneeskunde, chirurgie of verloskunde/gynaecologie. Daar ligt de focus op voor huisarts relevante ziektebeelden en kleine verrichtingen.
 
De stage wordt doorlopen in één periode van zes maanden of twee periodes van drie maanden, afhankelijk van de beschikbaarheid van stageplaatsen en de keuzes van aios. Behalve op een SEH kan de klinische stage ook plaatsvinden op een afdeling kindergeneeskunde, interne geneeskunde, chirurgie of verloskunde/gynaecologie. Daar ligt de focus op voor huisarts relevante ziektebeelden en kleine verrichtingen.
Regel 43: Regel 43:
 
* [[Leerlijn zorg voor het kind|Zorg voor kinderen]] (indien stage kindergeneeskunde)
 
* [[Leerlijn zorg voor het kind|Zorg voor kinderen]] (indien stage kindergeneeskunde)
  
Van de competentiegebieden krijgt Medisch handelen, en dan vooral medisch technische vaardigheden, extra aandacht. Zie het [[Competentieprofiel van de huisarts]], de [[ComBeL]] Klinische stage.
+
Van de competentiegebieden krijgt Medisch handelen, en dan vooral medisch technische vaardigheden, extra aandacht. Zie het [[Competentieprofiel van de huisarts]] en de [[ComBeL]] Klinische stage.
  
 
Door deze thema's met de bijbehorende [[Thema en KBA|KBA's]], en de ComBeL, te bestuderen en met de opleider te bespreken krijgt de aios een idee van de stand van zaken met betrekking tot de eigen competentieontwikkeling in de breedte en diepte. Op de Wiki zijn er voor elk thema [[Bouwstenen Klinische stage|bouwstenen]] te vinden die behulpzaam zijn voor het terugkomdagonderwijs, voor het leren in de praktijk en voor zelfstudie.
 
Door deze thema's met de bijbehorende [[Thema en KBA|KBA's]], en de ComBeL, te bestuderen en met de opleider te bespreken krijgt de aios een idee van de stand van zaken met betrekking tot de eigen competentieontwikkeling in de breedte en diepte. Op de Wiki zijn er voor elk thema [[Bouwstenen Klinische stage|bouwstenen]] te vinden die behulpzaam zijn voor het terugkomdagonderwijs, voor het leren in de praktijk en voor zelfstudie.
Regel 65: Regel 65:
 
** Voortgangsgesprekken halverwege en aan het eind van de stage.
 
** Voortgangsgesprekken halverwege en aan het eind van de stage.
  
=== Instituutsonderwijs ===
+
=== Cursorisch onderwijs ===
De SEH-stage begint met de zogenaamde [[Voorbereiding STARtclass jaar 2|STARtclass Huisartsgeneeskunde II]]. De STARtclass is een landelijk georganiseerd programma met zes dagen onderwijs, dat voorgaat aan de eigenlijke stage. De STARtclass vindt plaats bij Schola Medica in Utrecht.
+
De SEH-stage begint met de zogenaamde STARtclass Huisartsgeneeskunde II, een landelijk georganiseerd programma met zes dagen onderwijs. Meer informatie vind je hier: [[Voorbereiding STARtclass jaar 2|STARtclass Huisartsgeneeskunde II]].
* Het hoofddoel van de STARtclass is de aios goed voor te bereiden op het praktisch werken op de SEH, ook met het oog op patiëntveiligheid. De STARtclass wordt afgesloten met een toets; deze geldt als toegangsbewijs voor het werken op de stageplaats.
+
<br />
 
+
Daarnaast is er cursorisch onderwijs op het instituut, de terugkomdagen. Voor de insteek van de terugkomdag zie [[Huisartsopleiding VUmc|Huisartsopleiding VUmc]].
Na de STARtclass resteren nog tien onderwijsdagen (in 6 maanden) op het instituut (circa eens per drie weken). De terugkomdaggroep van de 1<sup>e</sup> huisartsstage blijft zo veel mogelijk bij elkaar.
+
<br /><br />
 
+
Ook tijdens de klinische stage wordt op verscheidene middagen themaonderwijs aangeboden (zie [[Themaonderwijs in de opleiding|Themaonderwijs in de opleiding]]). Het actuele aanbod van themaonderwijs staat op Canvas: [https://canvas.vu.nl/courses/61123 Canvaspagina Themaonderwijs].
De opbouw van de terugkomdag kent een aantal vaste onderdelen:
 
<div class="panel-group" id="accordion">
 
<accordion parent="accordion" heading="Reflectieonderwijs" class="in">
 
{{Handleiding - Reflectieonderwijs}}
 
</accordion>
 
<accordion parent="accordion" heading="Aiosonderwijs" class="in">
 
{{Handleiding - Aiosonderwijs}}
 
 
 
Zie ook [[Klinische stage#Zelfstudie en Opdrachten|Opdracht Aiosonderwijs]]
 
</accordion>
 
<accordion parent="accordion" heading="Docentonderwijs en training" class="in">
 
{{Handleiding - Docentonderwijs en training}}
 
</accordion>
 
<accordion parent="accordion" heading="Individuele begeleiding aios">
 
{{Handleiding - Individuele begeleiding aios}}
 
</accordion>
 
<accordion parent="accordion" heading="Expert/themaonderwijs">
 
Expert/themaonderwijs is onderwijs dat wordt gegeven door een expert op een bepaald vakgebied.
 
</accordion>
 
Tijdens de klinische stage wordt op verscheidene middagen workshops aangeboden. Het actuele aanbod van themaonderwijs in 2022 bevat onderstaande thema's:
 
* Klinisch redeneren op de SEH
 
* Traumatische klachten hand/pols
 
* Differentiaal diagnose op de SEH
 
* Acute luchtweginfecties bij kinderen
 
* Bewustzijnsstoornissen
 
* Algemene (acute) neurologie
 
* Acute pijn
 
* Het niet acuut zieke kind
 
* Brandwonden
 
* Acute KNO
 
* Partydrugs
 
* Ontregelde diabetes
 
* Kindermishandeling
 
* Oogheelkunde
 
* Urologie
 
* Wondzorg
 
 
 
</div>
 
<div class="panel-group" id="accordion">
 
<accordion parent="accordion" heading="Evaluatie en planning" class="in">
 
Om het cursorisch onderwijs voor een komende periode voor te bereiden zijn er op de terugkomdag regelmatig evaluatie- en planningsmomenten nodig. Hier wordt teruggekeken naar de voorafgaande periode (wat beviel, wat werd gemist) en vooruitgekeken naar het onderwijs in de komende periode (leerwensen aios binnen het kader van de opleidingsperiode en andere wensen). Er worden afspraken gemaakt over wie wat gaat doen.
 
</accordion>
 
</div>
 
 
 
=== Zelfstudie en Opdrachten ===
 
<div class="panel-group" id="accordion">
 
<accordion parent="accordion" heading="Zelfstudie en Opdrachten" class="in">
 
{{Handleiding - Zelfstudie en Opdrachten}}
 
</accordion>
 
</div>
 
De opdrachten tijdens de klinische stage zijn:
 
* Opdracht Aiosonderwijs
 
* Opdracht KPB (Korte Praktijk Beoordeling)
 
* Opdracht PICO (bij 6-maands stage, i.c.m. opdracht Aiosonderwijs)
 
<div class="panel-group" id="accordion">
 
<accordion parent="accordion" heading="Beschrijving opdracht Aiosonderwijs" class="in">
 
{{Handleiding - Opdracht aiosonderwijs}}
 
 
 
Zie ook [[Klinische stage#Instituutsonderwijs|Aiosonderwijs]]
 
</accordion>
 
<accordion parent="accordion" heading="Beschrijving opdracht KPB">
 
De [[KPB]] (Korte Praktijk Beoordeling) is een toetsing- en beoordelingsinstrument waarmee de aios zich laat observeren bij een concrete activiteit. Door zich vaak kortdurend te laten observeren en feedback te krijgen, kan de aios een goede indruk krijgen van zijn functioneren. En omgekeerd: door de resultaten ervan over de dragen aan bijvoorbeeld de docenten kunnen zij zich een beeld vormen van het functioneren van de aios.
 
 
 
Deze werkwijze, inclusief een bijpassend beoordelingsformulier, is oorspronkelijk ontwikkeld in de klinische setting, maar tegenwoordig wordt het ook daarbuiten steeds vaker gebruikt. Er bestaan inmiddels ook meerdere formulieren waaruit de aios zelf kan kiezen. Ze kunnen worden ingevuld door daarvoor in aanmerking komende personen. Op deze manier wordt het praktijkhandelen vanuit vele hoeken bekeken (360 graden feedback).
 
 
 
Het aantal KPB’s dat de aios moet laten invullen wordt in het begin van de stage door de docenten vastgesteld. Hetzelfde geldt voor de manier waarop de KPB’s worden aangeleverd en eventueel tijdens de terugkomdagen worden nabesproken. Als regel geldt dat de aios 5 KPB's bij 3 maands klinische stage invult en 8 KPB's bij een 6 maands klinische stage.
 
 
 
* [https://www.hovumc.nl/portfolio KPB formulier (e-portfolio)], officiele meest receente versie van het formulier.
 
* [[:media:KPB.pdf|KPB formulier (pdf)]], uitprintbare pdf versie zonder thema aanduiding.
 
  
{| class="infobox klin box cel klein" width="100%"
+
=== Verplichtingen en leeractiviteiten ===
!Doel
+
Een aantal onderdelen van de opleiding is verplicht in de beoordelingscyclus. Hierbij gaat het om toetsen, beoordelingsmomenten en een aantal leeractiviteiten. Deze verplichtingen zijn nodig om een voortgangsadvies of - beslissing te kunnen geven. <br /><br />
|
+
Daarnaast is er een aantal activiteiten dat wij als instituut adviseren. Indien gewenst en passend bij de leerbehoefte van de aios kan een docent een andere invulling geven aan deze leeractiviteiten. Het is de verantwoordelijkheid van de aios om de leeractiviteiten tijdig uit te voeren en het eventuele bewijsstuk op tijd aan te leveren. Leerdoelen en -activiteiten legt de aios vast in het [[IOP - Individueel OntwikkelPlan|Individueel OntwikkelPlan (IOP)]].
*Informatie verzamelen over het feitelijk handelen van de aios ten dienste van educatieve feedback en eindbeoordeling.
+
<br /><br />
|-
+
Het overzicht van de verplichtingen in de klinische stage staat hier: [[Toetsprogramma HOVUmc#3. Verplichtingen|Verplichtingen]]. <br />
!Activiteit
+
Het overzicht van de leeractiviteiten in de klinische stage staat hier: [[Toetsprogramma HOVUmc#5. Overzicht belangrijke leeractiviteiten|Overzicht belangrijke leeractiviteiten]]
|
 
*Gedurende de stage laat de aios de KPB’s invullen door relevante personen in de stagesetting, bijvoorbeeld: stageopleider, arts-assistenten, verpleegkundigen, mede- aios, co- assistent, patiënt.
 
|-
 
!Resultaat
 
|
 
*KPB’s die input geven voor het IOP en voor de beoordeling van de aios
 
|-
 
!Tijd
 
|
 
*10-15 minuten per KPB
 
|-
 
!Nabespreking
 
|
 
*Aansluitend aan de KPB met de beoordelaar en verder in overleg met de groepsdocenten
 
|}
 
</accordion>
 
<accordion parent="accordion" heading="Beschrijving opdracht PICO/CAT">
 
In het kader van de competentie [[Leerlijn kennis en wetenschap|Kennis en wetenschap]] maakt de aios aan de hand van een vraag uit de praktijk een [[PICO|PICO/CAT]]. Dit is een methode om systematisch evidence te zoeken om een vraag uit de praktijk te beantwoorden waarvoor de gebruikelijke naslagliteratuur geen direct antwoord heeft. De aios presenteert de resultaten aan de groep. Deze opdracht kan gecombineerd worden met de opdracht aiosonderwijs. Het is ook mogelijk deze opdracht als tweetal te doen.  
 
</accordion>
 
</div>
 
 
 
=== Voortgang en beoordeling ===
 
<div class="panel-group" id="accordion">
 
<accordion parent="accordion" heading="Het individueel ontwikkelingsplan (IOP)">
 
Vanaf het eerste voortgangsgesprek in de 1<sup>e</sup> huisartsstage (5<sup>e</sup> maand) beschrijft de aios leerdoelen in het [[IOP]] dat een plaats krijgt in het ontwikkelingsdossier in het e-portfolio. Het IOP is een verplicht onderdeel van de opleiding. Het doel van het IOP is het ondersteunen van de zelfsturing in het leren. De aios maakt bewuste keuzes en zoekt daarover actief het gesprek met de opleider en/of de docent.
 
 
 
Aan het begin van de stage is er in het intakegesprek met de stageopleider én op de terugkomdag aandacht voor de leerdoelen van de aios; waaraan kan en wil de aios in de huidige stageplek vooral aandacht geven met het oog op de kaders zoals geformuleerd in de thema's en de ComBeL klinische stage?
 
</accordion>
 
<accordion parent="accordion" heading="Voortgang en beoordeling" class="in">
 
{{Handleiding - Voortgang en beoordeling}}
 
</accordion>
 
Tijdens de  klinische stage heeft de aios een intakegesprek aan het begin, een voortgangsgesprek halverwege, en een beoordelings- en evaluatiegesprek aan het eind van de drie of zes maanden. De docent is bij voorkeur aanwezig bij een voortgangs- of beoordelingsgesprek, tijdens het praktijkbezoek of via beeldbellen. De aios vertaalt de beoordeling naar bijstellingen van het [[IOP]]. De ComBeL  klinische stage geeft de specifieke indicatoren bij alle competentiegebieden. De thema's geven de kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA's) waarbinnen de aios de competentieontwikkeling laat zien. Zie ook [[Tijdpad toetsing en beoordeling Klinische stage]] en [[Verplichtingen Klinische stage]].
 
</div>
 
<big>'''Overzicht verplichtingen'''</big>
 
{| class="clickablecell" style="text-align:center; color: white; background-color: #ffffff; width: 100%;"
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#4ea24e;" |'''[[Verplichtingen 1e Huisartsstage|<span style="color:white">Verplichtingen<br />1e Huisartsstage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 16%; background-color:#228b22;" |'''[[Verplichtingen Klinische stage|<span style="color:white">Klinische<br />stage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 2%; background-color: white;" |
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 8%; background-color:#4aa6ff;" |'''[[Verplichtingen CZ stage|<span style="color:white">CZ<br />stage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 8%; background-color:#1c86ee;" |'''[[Verplichtingen GGZ stage|<span style="color:white">GGZ<br />stage</span>]]'''
 
| class="clickablecell" style="text-align:center; height:80px; width: 33%; background-color:#1874cd;" |'''[[Verplichtingen 2e Huisartsstage|<span style="color:white">Verplichtingen<br />2e Huisartsstage</span>]]'''
 
|}
 
{{witregel}}
 
=== Individualisering opleiding ===
 
<div class="panel-group" id="accordion">
 
<accordion parent="accordion" heading="Individualisering opleiding" class="in">
 
Binnen het beschreven curriculum heeft de aios veel te kiezen. Aios met relevante werkervaring voorafgaand aan de opleiding kunnen [[Vrijstellingsreglement|vrijstellingen]] voor stages aanvragen. Aios hebben, binnen wettelijke kaders, een rol in het kiezen van welke soort externe stage zij willen volgen. Dit alles wordt vastgelegd in het Individueel opleidingsschema (IOS).
 
Tijdens de tweede huisarts-stage is er een aanbod van expertonderwijs, waaruit gekozen kan worden. Tevens zijn er dan differentiatiemogelijkheden, een aanvullend, landelijk en verdiepend onderwijsaanbod waarmee de aios zich extra kan bekwamen in een specifiek onderdeel van de huisartsgeneeskunde.
 
Congresbezoek kan een aantal terugkomdagen vervangen. Bestuursactiviteiten bij de LOVAH (Landelijke Organisatie van Aspirant Huisartsen) kunnen deels in opleidingstijd worden gedaan. Zie ook het [[Aanwezigheidsreglement]].
 
</accordion>
 
</div>
 
  
 
{{witregel}}
 
{{witregel}}

Huidige versie van 3 apr 2023 om 17:05


Klinische stage

Onderwijscoördinatoren
Marieke van Schelven
Dorien Stilma
Linda Timmer

Teamleider
Marjolijn Oussoren

Assistent teamleider
Pascale Scheerman

Klinische stage

Handleiding klinische stage

Na de 1e huisartsstage volgt de aios een aantal externe stages, waaronder een klinische stage van 6 maanden. Aanpassing van de duur van de klinische stage op basis van eerder opgedane werkervaring in de klinische setting is mogelijk. Zie voor nadere informatie hierover het vrijstellingsreglement.

Deze pagina biedt een praktische beschrijving van het praktijkleren en het instituutsonderwijs tijdens de klinische stage. Voor de overkoepelende handleiding verwijzen we naar de pagina Huisartsopleiding VUmc.

Deeltijd werken

Sinds september 2022 is het mogelijk om de klinische stage in deeltijd te volgen. Zie voor meer informatie de pagina Werktijd.

Doelen en globale inhoud

Uit het Landelijk opleidingsplan: de klinische stage heeft als doel het ontwikkelen van klinische competenties op het gebied van ziektebeelden die in de huisartspraktijk minder geclusterd voorkomen. De nadruk ligt op spoedeisende zorg. Er is aandacht voor diagnostiek en behandeling van patiënten, die door de huisarts naar de tweede lijn verwezen zijn, voor de verschillen tussen de eerste en tweede lijn en voor de samenwerking tussen eerste en tweede lijn.

De stage wordt doorlopen in één periode van zes maanden of twee periodes van drie maanden, afhankelijk van de beschikbaarheid van stageplaatsen en de keuzes van aios. Behalve op een SEH kan de klinische stage ook plaatsvinden op een afdeling kindergeneeskunde, interne geneeskunde, chirurgie of verloskunde/gynaecologie. Daar ligt de focus op voor huisarts relevante ziektebeelden en kleine verrichtingen.

De volgende thema's uit het Landelijk Opleidingsplan krijgen extra aandacht:

Van de competentiegebieden krijgt Medisch handelen, en dan vooral medisch technische vaardigheden, extra aandacht. Zie het Competentieprofiel van de huisarts en de ComBeL Klinische stage.

Door deze thema's met de bijbehorende KBA's, en de ComBeL, te bestuderen en met de opleider te bespreken krijgt de aios een idee van de stand van zaken met betrekking tot de eigen competentieontwikkeling in de breedte en diepte. Op de Wiki zijn er voor elk thema bouwstenen te vinden die behulpzaam zijn voor het terugkomdagonderwijs, voor het leren in de praktijk en voor zelfstudie.

Het zwaartepunt van de opleidingsdoelen ligt bij het snel en adequaat leren ingrijpen bij spoedeisende en levensbedreigende klachten en aandoeningen bij alle patiëntencategorieën. Kleine chirurgie is het tweede belangrijke aandachtspunt.

Stages die plaatsvinden op een afdeling kindergeneeskunde, verloskunde/gynaecologie, chirurgie of interne geneeskunde geven gelegenheid om geconcentreerd competenties te verwerven op die gebieden.

De klinische stage is bij uitstek geschikt om de samenwerking tussen de eerste en tweede lijn nader te leren kennen vanuit het perspectief van de tweedelijnsvoorziening. In het instituutsonderwijs wordt steeds gefocust op de afbakening van en de samenwerking met de eerste lijn, de transitie van patiënten tussen de eerste en tweede lijn en de daarmee verbonden uitdagingen voor alle betrokkenen (samenwerken, verschillen in visie/benadering/richtlijnen).

Afstemming met de huisartsstages

De thematiek van de klinische stage sluit vooral aan bij de 1e huisartsstage, waar de spoedeisende zorg in de context van de dagpraktijk en de HAP wordt geleerd.

Praktijkleren

De aios leert het vak in de praktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Daarbij zijn van belang:

  • Een voldoende en divers patiëntenaanbod.
  • Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding. De aios leert vooral door zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder direct beschikbare supervisie. Daarbij is regelmatig overleg met, en observatie door, de stageopleider cruciaal. Dit garandeert de patiëntveiligheid en maakt het opsporen van blinde vlekken bij de aios mogelijk. Deze balans wordt onder andere mogelijk gemaakt door:
    • Ad-hoc overleg over individuele patiënten.
    • Geregelde leergesprekken.
    • Observaties m.b.v. KPB: Korte praktijkbeoordeling. Het KPB-formulier nodigt uit tot gedetailleerde feedback.
    • Voortgangsgesprekken halverwege en aan het eind van de stage.

Cursorisch onderwijs

De SEH-stage begint met de zogenaamde STARtclass Huisartsgeneeskunde II, een landelijk georganiseerd programma met zes dagen onderwijs. Meer informatie vind je hier: STARtclass Huisartsgeneeskunde II.
Daarnaast is er cursorisch onderwijs op het instituut, de terugkomdagen. Voor de insteek van de terugkomdag zie Huisartsopleiding VUmc.

Ook tijdens de klinische stage wordt op verscheidene middagen themaonderwijs aangeboden (zie Themaonderwijs in de opleiding). Het actuele aanbod van themaonderwijs staat op Canvas: Canvaspagina Themaonderwijs.

Verplichtingen en leeractiviteiten

Een aantal onderdelen van de opleiding is verplicht in de beoordelingscyclus. Hierbij gaat het om toetsen, beoordelingsmomenten en een aantal leeractiviteiten. Deze verplichtingen zijn nodig om een voortgangsadvies of - beslissing te kunnen geven.

Daarnaast is er een aantal activiteiten dat wij als instituut adviseren. Indien gewenst en passend bij de leerbehoefte van de aios kan een docent een andere invulling geven aan deze leeractiviteiten. Het is de verantwoordelijkheid van de aios om de leeractiviteiten tijdig uit te voeren en het eventuele bewijsstuk op tijd aan te leveren. Leerdoelen en -activiteiten legt de aios vast in het Individueel OntwikkelPlan (IOP).

Het overzicht van de verplichtingen in de klinische stage staat hier: Verplichtingen.
Het overzicht van de leeractiviteiten in de klinische stage staat hier: Overzicht belangrijke leeractiviteiten

  Overzicht stagehandleidingen

Handleiding
1e Huisartsstage
Klinische
stage
CZ
stage
GGZ
stage
Handleiding
2e Huisartsstage