Opleidingsrelatie - Samenwerkingsproblemen en ontkoppeling: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
(Procedure aangescherpt en duidelijker verwoord.)
Regel 36: Regel 36:
 
''Soms verloopt de communicatie tussen hao en aios moeizaam. De docenten zullen dan trachten de werkrelatie in positieve zin te beïnvloeden. Als dat geen effect heeft kan het leren van de aios onder druk komen te staan. Het wordt dan tijd om de teamleider op de hoogte te stellen en te kijken of er alsnog een werkzame relatie tot stand kan komen, dan wel dat een ontkoppeling moet volgen''.
 
''Soms verloopt de communicatie tussen hao en aios moeizaam. De docenten zullen dan trachten de werkrelatie in positieve zin te beïnvloeden. Als dat geen effect heeft kan het leren van de aios onder druk komen te staan. Het wordt dan tijd om de teamleider op de hoogte te stellen en te kijken of er alsnog een werkzame relatie tot stand kan komen, dan wel dat een ontkoppeling moet volgen''.
  
=== Aanmelding ===
 
Het melden van een mogelijke ontkoppeling, door de docent, vindt plaats door het invullen van het:
 
 
* [https://www.hovumc.nl/doc/Formulier_Ontkoppeling.docx Meldingsformulier ontkoppeling]
 
* [https://www.hovumc.nl/doc/Formulier_Ontkoppeling.docx Meldingsformulier ontkoppeling]
De melder stuurt dit formulier vervolgens op naar de teamleider. Vaak zal het initiatief van de docenten komen, maar in principe kan iedereen een (dreigend) conflict aankaarten. Als er eenmaal een melding is, dienen alle betrokkenen daarvan op de hoogte te worden gesteld door de teamleider.
 
  
=== Voor de ontkoppeling ===
+
=== Koppelconflict ===
*Als er iemand in de driehoek (docent/aios/opleider) na gesprekken denkt dat de samenwerking en/of leeromgeving niet leer bevorderend is gaat hij/zij hierover in gesprek met de anderen.
+
*Docenten signaleren via aios en/of opleider dat er een conflict is tussen beiden.
*Als docent zorg je dat je zowel het perspectief van de aios als de opleider hoort.
+
*De docenten zorgen ervoor dat zowel het perspectief van de aios als de opleider duidelijk is.
*De docent probeert de samenwerkingsrelatie te bevorderen. Heb je echter de indruk als docent dat deze samenwerking tot een ontkoppeling gaat leiden dan schakel je de teamleider in. Ook vul je het formulier [https://www.hovumc.nl/doc/Formulier_Ontkoppeling.docx Meldingsformulier ontkoppeling] in.
+
*Zowel aios als opleider wordt verzocht het conflict met de ander te bespreken en te bekijken wat er verbeterd kan worden.
*De teamleider kijk mee of er eventueel nieuwe herstelpogingen kunnen worden ondernomen en neemt een besluit na alle partijen (opleider/docenten/aios)gehoord te hebben, Teamleider communiceert dit besluit met alle betrokkenen.  
+
*Indien bovenstaande niet leidt tot het gewenste resultaat organiseren de docenten een driegesprek met aios, opleider en docent(en).
 +
*De docenten proberen in dat gesprek de samenwerkingsrelatie tussen aios en opleider te herstellen. Wanneer de docenten de indruk hebben dat de verstoorde samenwerking tussen aios en opleider mogelijk tot een ontkoppeling gaat leiden wordt de teamleider van de betreffende fase ingeschakeld. Dit wordt gedaan d.m.v. het het formulier [https://www.hovumc.nl/doc/Formulier_Ontkoppeling.docx Meldingsformulier ontkoppeling]. Zowel aios als opleider worden op de hoogte gesteld van deze stap.
 +
*De teamleider kijk mee of er eventueel nieuwe herstelpogingen kunnen worden ondernomen door alle betrokkenen te spreken.
 +
*De teamleider bespreekt de situatie in het teamleidersoverleg, waar formeel bekrachtigd wordt of het conflict tot een ontkoppeling zal leiden. De teamleider communiceert dit besluit met alle betrokkenen.
  
 
=== Ontkoppeling ===
 
=== Ontkoppeling ===
*Is dit besluit een ontkoppeling dan stelt de teamleider de [[COMO]] op de hoogte van de ontkoppeling.  
+
*Is het besluit een ontkoppeling dan stelt de teamleider de [[COMO]] hiervan op de hoogte.
*Teamleider van betreffende leerjaar heeft een gesprek met de aios. De aios wordt gevraagd de [[LEOh]] in te vullen en te bespreken met de opleider.  
+
*Indien nodig wordt de coördinator bijzondere aiostrajecten (CBA) gevraagd actie te ondernemen.  
*De opleider wordt gevraagd een eind ComBeL in te vullen in het e-portfolio en deze te bespreken met de aios.
+
*De betreffende teamleider heeft een gesprek met de aios. De aios wordt gevraagd de [[LEOh]] in te vullen en te bespreken met de opleider.  
*De aios krijgt van de teamleider de opdracht om een reflectieverslag te schrijven over de ontkoppeling, waarin de aanleiding, de situatie, diagnose en analyse en eigen bijdrage beschreven wordt. Ook maakt de aios een plan van aanpak om concrete leerpunten op te stellen om herhaling te voorkomen. De aios bespreekt dit met de docenten en nieuwe opleider en voegt dit toe aan het e-portfolio. De teamleider geeft de aios ter overweging het reflectieverslag ter inzage te sturen naar de opleider waar hij/zij van ontkoppeld is.  
+
*De opleider wordt gevraagd een eind-ComBeL in te vullen in het e-portfolio en deze te bespreken met de aios.
*Ook worden de docenten gevraagd na de ontkoppeling het evaluatieformulier in te vullen hao door docent en bespreekt dit met de opleider. Er wordt een einddatum vastgelegd die voor beide partijen acceptabel is.
+
*De aios krijgt van de teamleider de opdracht om een reflectieverslag te schrijven over de ontkoppeling waarin de aanleiding, de situatie en analyse en eigen bijdrage beschreven worden. Ook maakt de aios een plan van aanpak met concrete leerpunten om herhaling te voorkomen. De aios bespreekt dit met de docenten en de nieuwe opleider en voegt dit toe aan het e-portfolio. De teamleider geeft de aios ter overweging het reflectieverslag ter inzage te sturen naar de opleider waarvan hij/zij ontkoppeld is.  
 +
*De docenten wordt gevraagd na de ontkoppeling het evaluatieformulier 'hao door docent' in te vullen en met de opleider te bespreken. Er wordt een einddatum vastgelegd die voor beide partijen acceptabel is.
  
 
=== Na de ontkoppeling ===
 
=== Na de ontkoppeling ===
*De [[COMO]] maakt een afspraak met de opleider om terug te blikken op het proces en de verdere voortgang te bespreken. De COMO wijst op de mogelijkheid van een mentor. De COMO koppelt terug naar docenten en teamleider voor zover relevant.
+
*De [[COMO]] maakt ter ondersteuning een afspraak met de opleider. Er wordt dan tevens teruggeblikt op het proces van de ontkoppeling en hoe de opleider het traject met de aios ervaren heeft. Ook wordt de verdere voorgang besproken. Hierbij krijgt de opleider ook de ruimte te laten weten hoe hij/zij de gang van zaken naar de ontkoppeling heeft ervaren. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat, na goedkeuring door de opleider, naar de betrokken docenten en teamleider wordt gestuurd.
*Indien gewenst schakelt teamleider een coach in voor aios.  
+
*Indien gewenst schakelt de teamleider een coach in voor de aios.  
*Opleider en aios informeren beknopt groepsgenoten. De docenten vragen de ontkoppelde opleider de eerstvolgende parallel dag (ochtend) aanwezig te zijn, zodat hij zijn collega’s kan informeren en afscheid kan nemen.
+
*Opleider en aios informeren beknopt hun groepsgenoten. De docenten vragen de ontkoppelde opleider de eerstvolgende paralleldag ('s ochtends) aanwezig te zijn, zodat deze zijn/haar collega’s kan informeren en afscheid kan nemen.
*Teamleider neemt na een aantal weken contact op met de ontkoppelde opleider of het traject zorgvuldig afgesloten kan worden.
+
*De teamleider neemt na een aantal weken contact op met de ontkoppelde opleider om te zien of het traject zorgvuldig afgesloten kan worden.
*Mocht een van beiden partijen ontevreden zijn over het verloop van de gehele procedure dan verwijzen we naar het thema Klachten op de website.
+
*Mocht een van beide partijen ontevreden zijn over het verloop van de gehele procedure, dan verwijzen we naar het thema [[Klachten]] op deze website.
*4 maanden na de ontkoppeling heeft de teamleider een gesprek met de aios om terug te blikken op het verloop van de ontkoppeling.
+
*Vier maanden na de ontkoppeling heeft de teamleider een gesprek met de aios om terug te blikken op het verloop van de ontkoppeling.
 
 
=== Beoordeling aios ===
 
Bij elke ontkoppeling vinden er beoordelingen plaats:
 
* De aios stuurt de hao een uitnodiging via het [[e-portfolio]] voor: ComBeL en Voortgangsadvies
 
* De aios vult in: [[LEOh]]
 
* De aios stuurt de stageopleider een uitnodiging via het [[e-portfolio]] voor: ComBeL.
 
 
 
=== Nieuwe koppelingen ===
 
Na een ontkoppeling bekijkt de teamleider– mede op basis van de beoordelingen en evaluaties – wat eventuele consequenties zijn, zowel voor de aios als de hao:
 
* '''Aios''': De teamleider beoordeelt of de opleidingsgeschiktheid van de aios in het geding is. Als daarover geen twijfels bestaan wordt er een nieuwe opleidingsplek en dus ook een nieuwe opleider gezocht. Deze nieuwe opleider wordt globaal op de hoogte gesteld van de aard van het conflict en krijgt toegang tot het portfolio van de aios. Daarna volgt een kennismakingsgesprek. Als dat positief verloopt, gaan beiden aan de slag.
 
* '''Hao''': De teamleider bekijkt of de hao beschikbaar is voor een nieuwe aios. Bij twijfels over het functioneren van de hao meldt de teamleider dit aan de [[COMO]] (Commissie Ondersteuning en Monitoring Opleiders), onderdeel van het team Didactische Scholing. Deze kan besluiten tot een tussentijdse beoordeling van de hao.
 
 
 
=== Afhandeling ===
 
* Na het verbreken van de opleidingsrelatie worden de groepsgenoten van de aios en de hao discreet op de hoogte gesteld. De docenten vragen de ex-opleider om op de eerstvolgende parallelbijeenkomst - in ieder geval in de ochtend - aanwezig te zijn, zodat hij zijn collega’s kan informeren over de ontwikkelingen en afscheid kan nemen.
 
* Na enige weken neemt de teamleider contact op met de ex-opleider om te informeren hoe het gaat en of er eventueel nog wensen liggen.
 
* Bovendien vindt er standaard een gesprek plaats met een lid van de [[COMO]].
 
* Mocht een van de partijen ontevreden zijn over het verloop van de gehele procedure en bijvoorbeeld een klacht willen indienen, dan zijn hiervoor verschillende mogelijkheden. Deze worden beschreven bij het thema [[Klachten]].
 

Versie van 5 feb 2020 om 17:19


Regelgeving

Hoofd
Nettie Blankenstein

Adjunct hoofd
Harry Schleypen

Onderwijscoordinator
Chris Rietmeijer

Regelgeving

Soms verloopt de communicatie tussen hao en aios moeizaam. De docenten zullen dan trachten de werkrelatie in positieve zin te beïnvloeden. Als dat geen effect heeft kan het leren van de aios onder druk komen te staan. Het wordt dan tijd om de teamleider op de hoogte te stellen en te kijken of er alsnog een werkzame relatie tot stand kan komen, dan wel dat een ontkoppeling moet volgen.

Koppelconflict

  • Docenten signaleren via aios en/of opleider dat er een conflict is tussen beiden.
  • De docenten zorgen ervoor dat zowel het perspectief van de aios als de opleider duidelijk is.
  • Zowel aios als opleider wordt verzocht het conflict met de ander te bespreken en te bekijken wat er verbeterd kan worden.
  • Indien bovenstaande niet leidt tot het gewenste resultaat organiseren de docenten een driegesprek met aios, opleider en docent(en).
  • De docenten proberen in dat gesprek de samenwerkingsrelatie tussen aios en opleider te herstellen. Wanneer de docenten de indruk hebben dat de verstoorde samenwerking tussen aios en opleider mogelijk tot een ontkoppeling gaat leiden wordt de teamleider van de betreffende fase ingeschakeld. Dit wordt gedaan d.m.v. het het formulier Meldingsformulier ontkoppeling. Zowel aios als opleider worden op de hoogte gesteld van deze stap.
  • De teamleider kijk mee of er eventueel nieuwe herstelpogingen kunnen worden ondernomen door alle betrokkenen te spreken.
  • De teamleider bespreekt de situatie in het teamleidersoverleg, waar formeel bekrachtigd wordt of het conflict tot een ontkoppeling zal leiden. De teamleider communiceert dit besluit met alle betrokkenen.

Ontkoppeling

  • Is het besluit een ontkoppeling dan stelt de teamleider de COMO hiervan op de hoogte.
  • Indien nodig wordt de coördinator bijzondere aiostrajecten (CBA) gevraagd actie te ondernemen.
  • De betreffende teamleider heeft een gesprek met de aios. De aios wordt gevraagd de LEOh in te vullen en te bespreken met de opleider.
  • De opleider wordt gevraagd een eind-ComBeL in te vullen in het e-portfolio en deze te bespreken met de aios.
  • De aios krijgt van de teamleider de opdracht om een reflectieverslag te schrijven over de ontkoppeling waarin de aanleiding, de situatie en analyse en eigen bijdrage beschreven worden. Ook maakt de aios een plan van aanpak met concrete leerpunten om herhaling te voorkomen. De aios bespreekt dit met de docenten en de nieuwe opleider en voegt dit toe aan het e-portfolio. De teamleider geeft de aios ter overweging het reflectieverslag ter inzage te sturen naar de opleider waarvan hij/zij ontkoppeld is.
  • De docenten wordt gevraagd na de ontkoppeling het evaluatieformulier 'hao door docent' in te vullen en met de opleider te bespreken. Er wordt een einddatum vastgelegd die voor beide partijen acceptabel is.

Na de ontkoppeling

  • De COMO maakt ter ondersteuning een afspraak met de opleider. Er wordt dan tevens teruggeblikt op het proces van de ontkoppeling en hoe de opleider het traject met de aios ervaren heeft. Ook wordt de verdere voorgang besproken. Hierbij krijgt de opleider ook de ruimte te laten weten hoe hij/zij de gang van zaken naar de ontkoppeling heeft ervaren. Van dit gesprek wordt een verslag gemaakt dat, na goedkeuring door de opleider, naar de betrokken docenten en teamleider wordt gestuurd.
  • Indien gewenst schakelt de teamleider een coach in voor de aios.
  • Opleider en aios informeren beknopt hun groepsgenoten. De docenten vragen de ontkoppelde opleider de eerstvolgende paralleldag ('s ochtends) aanwezig te zijn, zodat deze zijn/haar collega’s kan informeren en afscheid kan nemen.
  • De teamleider neemt na een aantal weken contact op met de ontkoppelde opleider om te zien of het traject zorgvuldig afgesloten kan worden.
  • Mocht een van beide partijen ontevreden zijn over het verloop van de gehele procedure, dan verwijzen we naar het thema Klachten op deze website.
  • Vier maanden na de ontkoppeling heeft de teamleider een gesprek met de aios om terug te blikken op het verloop van de ontkoppeling.