Korte Vaardigheidsbeoordeling: verschil tussen versies
Regel 24: | Regel 24: | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | Het aanleren van, en uiteindelijk zelfstandig verrichten van, vaardigheden in medisch diagnostisch en therapeutisch handelen is een belangrijk en leuk onderdeel van de huisartsopleiding. Het meerendeel van deze vaardigheden leert de aios al doende in de huisartsenpraktijk. Het beoordelen (door de hao danwel een mede-aios) of de aios een vaardigheid voldoende beheerst is echter niet altijd even makkelijk. Het begint met het observeren van de vaardigheid (zie bouwsteen observatiespreekuur). | + | Het aanleren van, en uiteindelijk zelfstandig verrichten van, vaardigheden in medisch diagnostisch en therapeutisch handelen is een belangrijk en leuk onderdeel van de huisartsopleiding. Het meerendeel van deze vaardigheden leert de aios al doende in de huisartsenpraktijk. Het beoordelen (door de hao danwel een mede-aios) of de aios een vaardigheid voldoende beheerst is echter niet altijd even makkelijk. Het begint met het observeren van de vaardigheid (zie bouwsteen observatiespreekuur). |
− | Tijdens die observatie kan er gebruik gemaakt worden van het | + | |
− | Let op: de KVB is niet hetzelfde als de KPB, | + | Tijdens die observatie kan er gebruik gemaakt worden van het [https://www.huisartsopleiding.nl/images/Vaardigheden/KVB_voor_eportfolio.pdf Korte Vaardigheidsbeoordelingsformulier] (KVB), ontwikkeld door de Huisartsenopleiding Nederland. (). |
+ | Let op: de KVB is niet hetzelfde als de KPB, [http://wiki.hovumc.nl/display/TOETSING/KPB Korte Praktijk Beoordeling], welke wordt gebruikt in de externe stages. | ||
=== Doel === | === Doel === | ||
Regel 32: | Regel 33: | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | Het KVB formulier is digitaal te vinden binnen de | + | Het KVB formulier is ook digitaal te vinden binnen de [https://www.portfolio-artsenopl.nl/hn/ e-portfolio] van de aios, . Deze is samen in te vullen met de observator. |
+ | |||
De KVB’s zijn vooral handig bij het beoordelen van complexere medisch diagnostisch of therapeutische, evt invasieve, vaardigheden (zoals bijvoorbeeld het schouderonderzoek, een enkel-arm-index of het plaatsen van een spiraaltje. Ze zijn minder geschikt voor beoordeling van basale vaardigheden, zoals bijvoorbeeld het algemeen lichamelijk onderzoek. | De KVB’s zijn vooral handig bij het beoordelen van complexere medisch diagnostisch of therapeutische, evt invasieve, vaardigheden (zoals bijvoorbeeld het schouderonderzoek, een enkel-arm-index of het plaatsen van een spiraaltje. Ze zijn minder geschikt voor beoordeling van basale vaardigheden, zoals bijvoorbeeld het algemeen lichamelijk onderzoek. | ||
− | Tip: de KVB kan ook prima gebruikt worden bij het leren van een vaardigheid op een fantoom! Het zogenaamd ‘droog oefenen’. Op deze manier kan de KVB dienen als onderdeel van een ‘leertraject’ bij een stapsgewijze introductie van een nieuwe vaardigheid aan de aios van ‘droog oefenen’ naar het daadwerkelijk uitvoeren op een patiënt. | + | |
+ | <u>Tip:</u> de KVB kan ook prima gebruikt worden bij het leren van een vaardigheid op een fantoom! Het zogenaamd ‘droog oefenen’. Op deze manier kan de KVB dienen als onderdeel van een ‘leertraject’ bij een stapsgewijze introductie van een nieuwe vaardigheid aan de aios van ‘droog oefenen’ naar het daadwerkelijk uitvoeren op een patiënt. | ||
=== Onderwijsactiviteit === | === Onderwijsactiviteit === | ||
De aios laat door haar opleider, docent of mede-aios observeren, terwijl ze de vaardigheid uitvoert. Vooraf bespreekt de aios met de observator op welke competentiegebieden (maximaal 2 à 3 compententies), naast het medisch handelen, zij feedback wilt krijgen. Na het uitvoeren van de vaardigheid wordt deze vervolgens nabesproken, gebruikmakend van de feedback op het formulier. De aios bespreekt tenslotte waar zij nu staat in haar leertraject ten aanzien van deze vaardigheid. | De aios laat door haar opleider, docent of mede-aios observeren, terwijl ze de vaardigheid uitvoert. Vooraf bespreekt de aios met de observator op welke competentiegebieden (maximaal 2 à 3 compententies), naast het medisch handelen, zij feedback wilt krijgen. Na het uitvoeren van de vaardigheid wordt deze vervolgens nabesproken, gebruikmakend van de feedback op het formulier. De aios bespreekt tenslotte waar zij nu staat in haar leertraject ten aanzien van deze vaardigheid. | ||
+ | |||
Het voorgesprek, het observeren en het nabespreken duurt bij elkaar, afhankelijk van de betreffende vaardigheid, ca 20 tot 30 minuten. | Het voorgesprek, het observeren en het nabespreken duurt bij elkaar, afhankelijk van de betreffende vaardigheid, ca 20 tot 30 minuten. | ||
=== Bijlage === | === Bijlage === | ||
− | -https://www.huisartsopleiding.nl/images/Vaardigheden/KVB_voor_eportfolio.pdf | + | - Het [https://www.huisartsopleiding.nl/images/Vaardigheden/KVB_voor_eportfolio.pdf KVB-formulier] in PDF format. |
=== Overige leerlijnen === | === Overige leerlijnen === | ||
{{Leerlijnen horizontaal}} | {{Leerlijnen horizontaal}} |
Versie van 25 apr 2019 om 14:35
Leerlijn medisch handelen | |
---|---|
Auteur | Sjors Konijn Chris Rietmeijer Yeun Ying Wong |
Stage | 1e Huisartsstage 2e Huisartsstage |
Competenties | Medisch handelen Communicatie |
Leerplek | Leergesprek Praktijkleren |
Inhoud
Relevantie
Het aanleren van, en uiteindelijk zelfstandig verrichten van, vaardigheden in medisch diagnostisch en therapeutisch handelen is een belangrijk en leuk onderdeel van de huisartsopleiding. Het meerendeel van deze vaardigheden leert de aios al doende in de huisartsenpraktijk. Het beoordelen (door de hao danwel een mede-aios) of de aios een vaardigheid voldoende beheerst is echter niet altijd even makkelijk. Het begint met het observeren van de vaardigheid (zie bouwsteen observatiespreekuur).
Tijdens die observatie kan er gebruik gemaakt worden van het Korte Vaardigheidsbeoordelingsformulier (KVB), ontwikkeld door de Huisartsenopleiding Nederland. (). Let op: de KVB is niet hetzelfde als de KPB, Korte Praktijk Beoordeling, welke wordt gebruikt in de externe stages.
Doel
Deze bouwsteen is bedoeld als een leidraad voor zowel hao als aios voor het gebruik van de KVB bij het beoordelen van vaardigheden.
Gebruiksaanwijzing
Het KVB formulier is ook digitaal te vinden binnen de e-portfolio van de aios, . Deze is samen in te vullen met de observator.
De KVB’s zijn vooral handig bij het beoordelen van complexere medisch diagnostisch of therapeutische, evt invasieve, vaardigheden (zoals bijvoorbeeld het schouderonderzoek, een enkel-arm-index of het plaatsen van een spiraaltje. Ze zijn minder geschikt voor beoordeling van basale vaardigheden, zoals bijvoorbeeld het algemeen lichamelijk onderzoek.
Tip: de KVB kan ook prima gebruikt worden bij het leren van een vaardigheid op een fantoom! Het zogenaamd ‘droog oefenen’. Op deze manier kan de KVB dienen als onderdeel van een ‘leertraject’ bij een stapsgewijze introductie van een nieuwe vaardigheid aan de aios van ‘droog oefenen’ naar het daadwerkelijk uitvoeren op een patiënt.
Onderwijsactiviteit
De aios laat door haar opleider, docent of mede-aios observeren, terwijl ze de vaardigheid uitvoert. Vooraf bespreekt de aios met de observator op welke competentiegebieden (maximaal 2 à 3 compententies), naast het medisch handelen, zij feedback wilt krijgen. Na het uitvoeren van de vaardigheid wordt deze vervolgens nabesproken, gebruikmakend van de feedback op het formulier. De aios bespreekt tenslotte waar zij nu staat in haar leertraject ten aanzien van deze vaardigheid.
Het voorgesprek, het observeren en het nabespreken duurt bij elkaar, afhankelijk van de betreffende vaardigheid, ca 20 tot 30 minuten.
Bijlage
- Het KVB-formulier in PDF format.
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |