Korte Vaardigheidsbeoordeling (KVB): verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 24: Regel 24:
  
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
Het aanleren van, en uiteindelijk zelfstandig verrichten van, vaardigheden in medisch diagnostisch en therapeutisch handelen is een belangrijk en leuk onderdeel van de huisartsopleiding. Het meerendeel van deze vaardigheden leert de aios al doende in de huisartsenpraktijk. Het beoordelen (door de hao danwel een mede-aios) of de aios een vaardigheid voldoende beheerst is echter niet altijd even makkelijk. Het begint met het observeren van de vaardigheid (zie bouwsteen observatiespreekuur).   
+
Het aanleren van, en uiteindelijk zelfstandig verrichten van, vaardigheden in medisch diagnostisch en therapeutisch handelen is een belangrijk en leuk onderdeel van de huisartsopleiding. Het meerendeel van deze vaardigheden leert de aios al doende in de huisartsenpraktijk. Het beoordelen (door de hao danwel een mede-aios) of de aios een vaardigheid voldoende beheerst is echter niet altijd even makkelijk. Het begint met het observeren van de vaardigheid (zie [[Observatie spreekuur|bouwsteen observatiespreekuur]]).   
  
 
Tijdens die observatie kan er gebruik gemaakt worden van het [https://www.huisartsopleiding.nl/images/Vaardigheden/KVB_voor_eportfolio.pdf Korte Vaardigheidsbeoordelingsformulier] (KVB), ontwikkeld door de Huisartsenopleiding Nederland.     
 
Tijdens die observatie kan er gebruik gemaakt worden van het [https://www.huisartsopleiding.nl/images/Vaardigheden/KVB_voor_eportfolio.pdf Korte Vaardigheidsbeoordelingsformulier] (KVB), ontwikkeld door de Huisartsenopleiding Nederland.     

Versie van 25 apr 2019 om 14:37


Leerlijn medisch handelen
Auteur Sjors Konijn
Chris Rietmeijer
Yeun Ying Wong
Stage 1e Huisartsstage
2e Huisartsstage
Competenties Medisch handelen
Communicatie
Leerplek Leergesprek
Praktijkleren

Relevantie

Het aanleren van, en uiteindelijk zelfstandig verrichten van, vaardigheden in medisch diagnostisch en therapeutisch handelen is een belangrijk en leuk onderdeel van de huisartsopleiding. Het meerendeel van deze vaardigheden leert de aios al doende in de huisartsenpraktijk. Het beoordelen (door de hao danwel een mede-aios) of de aios een vaardigheid voldoende beheerst is echter niet altijd even makkelijk. Het begint met het observeren van de vaardigheid (zie bouwsteen observatiespreekuur).

Tijdens die observatie kan er gebruik gemaakt worden van het Korte Vaardigheidsbeoordelingsformulier (KVB), ontwikkeld door de Huisartsenopleiding Nederland.

Let op: de KVB is niet hetzelfde als de KPB, Korte Praktijk Beoordeling, welke wordt gebruikt in de externe stages.

Doel

Deze bouwsteen is bedoeld als een leidraad voor zowel hao als aios voor het gebruik van de KVB bij het beoordelen van vaardigheden.

Gebruiksaanwijzing

Het KVB formulier is ook digitaal te vinden binnen de e-portfolio van de aios. Deze is samen in te vullen met de observator.

De KVB’s zijn vooral handig bij het beoordelen van complexere medisch diagnostisch of therapeutische, evt invasieve, vaardigheden (zoals bijvoorbeeld het schouderonderzoek, een enkel-arm-index of het plaatsen van een spiraaltje. Ze zijn minder geschikt voor beoordeling van basale vaardigheden, zoals bijvoorbeeld het algemeen lichamelijk onderzoek.

Tip: de KVB kan ook prima gebruikt worden bij het leren van een vaardigheid op een fantoom! Het zogenaamd ‘droog oefenen’. Op deze manier kan de KVB dienen als onderdeel van een ‘leertraject’ bij een stapsgewijze introductie van een nieuwe vaardigheid aan de aios van ‘droog oefenen’ naar het daadwerkelijk uitvoeren op een patiënt.

Onderwijsactiviteit

De aios laat door haar opleider, docent of mede-aios observeren, terwijl ze de vaardigheid uitvoert. Vooraf bespreekt de aios met de observator op welke competentiegebieden (maximaal 2 à 3 compententies), naast het medisch handelen, zij feedback wilt krijgen. Na het uitvoeren van de vaardigheid wordt deze vervolgens nabesproken, gebruikmakend van de feedback op het formulier. De aios bespreekt tenslotte waar zij nu staat in haar leertraject ten aanzien van deze vaardigheid.

Het voorgesprek, het observeren en het nabespreken duurt bij elkaar, afhankelijk van de betreffende vaardigheid, ca 20 tot 30 minuten.

Bijlage

- Het KVB-formulier in PDF format.

Overige leerlijnen

Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych SOLK Pall Preventie Praktijk


Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit Diversiteit
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
SOLK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement


Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Diversiteit