Laaggeletterdheid: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 34: Regel 34:
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
  
 +
Bewust worden van de ogenschijnlijke vanzelfsprekendheid te kunnen lezen en schrijven.
 +
 +
Bewust worden van eigen taal en instructies.
 +
 +
Signalen herkennen van laaggeletterdheid.
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
  
 +
Deze bouwsteen kan gebruikt worden om je te verdiepen in het onderwerp, als opdracht in de praktijk als ondersteuning van een leerdoel met betrekking tot arts-patientcommunicatie, als onderwerp van de videotoets of in het bespreken van video’s op de terugkomdag.
 +
=== Onderwijsactiviteiten ===
  
=== Onderwijsactiviteiten ===
+
=== Introductie: ===
 +
Tijdens het consult in de huisartsenpraktijk schrijven we instructies vaak op, geven een folder mee of het advies thuisarts te raadplegen. Het doel hiervan is om juist duidelijker te zijn voor de patiënt, alleen bij laaggeletterden wordt de plank vaak misgeslagen (ook dit soort uitdrukkingen zijn vaak moeilijk te begrijpen).
 +
 
 +
===== CASUS =====
 +
De tweejarige dochter van mevrouw Hendriks heeft al vier dagen koorts. Mevrouw gaat naar de huisarts. De huisarts legt uit dat haar dochter een oorontsteking heeft en schrijft vloeibare paracetamol voor tegen de pijn. Mevrouw Hendriks haalt het drankje op bij de apotheek. Daar wordt uitgelegd dat ze haar dochter drie keer per dag 5ml moet geven en wordt er een maatkopje meegegeven. De apothekersassistente vraagt of mevrouw nog vragen heeft. Mevrouw Hendriks weet niet welke vragen ze moet stellen en zegt dat ze alles begrijpt. Eenmaal thuis leest mevrouw de bijsluiter. Door de ingewikkelde termen en grote hoeveelheid tekst begrijpt mevrouw de informatie onvoldoende. Ze vult het maat- kopje en giet de vloeistof in het pijnlijke oor van haar dochter.  (bron: toolkit_laaggeletterdheid LHV)
  
 +
In de onderstaande video zijn patiënten aan het woord over hun ervaringen in de zorg.
 +
<youtube>https://youtu.be/E_RsiGdOhCM</youtube>
  
 +
<br>
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
  
 
{{Footer - Leerlijn interculturaliteit}}
 
{{Footer - Leerlijn interculturaliteit}}

Versie van 19 mrt 2019 om 13:12


Sjabloon:Titelbalk - Leerlijn interculturaliteit
Auteur

Sylvia Mennink

Stage

1e Huisartsstage
Klinische stage
CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Anderhalf miljoen mensen in Nederland kunnen niet goed lezen en schrijven. Er wordt vaak gedacht dat dit met name mensen met een niet-Nederlandse achtergrond gaat, maar van de anderhalf miljoen mensen is tweederde autochtoon. Laaggeletterdheid wordt in de omgeving vaak niet herkend, omdat laaggeletterden meestal niet voor dit probleem uit durven komen.

Onderstaand filmpje is van de stichting lezen en schrijven. Het geeft een beeld hoe laaggeletterdheid vaak in stand blijft.

Uit onderzoek is gebleken dat laaggeletterden over het algemeen een slechtere gezondheid ervaren. De prevalentie van o.a. astma, hart- en vaatziekten, kanker, psychische problemen en diabetes is hoger. De behandeling is vaak onvoldoende o.a. doordat instructies niet worden begrepen en daardoor een slechtere "therapietrouw". De jaarlijks extra ziektekosten wordt geschat op 61 miljoen euro.

Doel

Bewust worden van de ogenschijnlijke vanzelfsprekendheid te kunnen lezen en schrijven.

Bewust worden van eigen taal en instructies.

Signalen herkennen van laaggeletterdheid.

Gebruiksaanwijzing

Deze bouwsteen kan gebruikt worden om je te verdiepen in het onderwerp, als opdracht in de praktijk als ondersteuning van een leerdoel met betrekking tot arts-patientcommunicatie, als onderwerp van de videotoets of in het bespreken van video’s op de terugkomdag.

Onderwijsactiviteiten

Introductie:

Tijdens het consult in de huisartsenpraktijk schrijven we instructies vaak op, geven een folder mee of het advies thuisarts te raadplegen. Het doel hiervan is om juist duidelijker te zijn voor de patiënt, alleen bij laaggeletterden wordt de plank vaak misgeslagen (ook dit soort uitdrukkingen zijn vaak moeilijk te begrijpen).

CASUS

De tweejarige dochter van mevrouw Hendriks heeft al vier dagen koorts. Mevrouw gaat naar de huisarts. De huisarts legt uit dat haar dochter een oorontsteking heeft en schrijft vloeibare paracetamol voor tegen de pijn. Mevrouw Hendriks haalt het drankje op bij de apotheek. Daar wordt uitgelegd dat ze haar dochter drie keer per dag 5ml moet geven en wordt er een maatkopje meegegeven. De apothekersassistente vraagt of mevrouw nog vragen heeft. Mevrouw Hendriks weet niet welke vragen ze moet stellen en zegt dat ze alles begrijpt. Eenmaal thuis leest mevrouw de bijsluiter. Door de ingewikkelde termen en grote hoeveelheid tekst begrijpt mevrouw de informatie onvoldoende. Ze vult het maat- kopje en giet de vloeistof in het pijnlijke oor van haar dochter.  (bron: toolkit_laaggeletterdheid LHV)

In de onderstaande video zijn patiënten aan het woord over hun ervaringen in de zorg.


Bronnen

Sjabloon:Footer - Leerlijn interculturaliteit