Laboratoriumonderzoek en point of care testing: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{| class="wikitable" style="float:right; margin-left: 10px;" ! colspan="2" |<h4><strong>Leerlijn korte episode zorg</strong></h4> |- |'''Auteur''' |Gebruiker:...')
 
(link en tekst uptdate)
 
(32 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{| class="wikitable" style="float:right; margin-left: 10px;"
+
{{Header - Leerlijn korte episode zorg}}
! colspan="2" |<h4><strong>[[Leerlijn korte episode zorg]]</strong></h4>
+
 
 +
{| class="infobox leerlijn-kort"
 +
! {{Titelbalk - Leerlijn korte episode zorg}}
 
|-
 
|-
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
|[[Gebruiker:Yeun Ying Wong|Yeun Ying Wong]]
+
|
 +
{{auteur - Erik Fokke|Erik Fokke}}{{Auteur - Yeun Ying Wong}}
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
|[[1e Huisartsstage]]
+
|
 +
{{stage - 1e Huisartsstage}}
 +
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
|-
 
|-
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
|KBA 2
+
|
 +
{{KBA 1.3 - Aanvullende diagnostiek‏‎}}
 
|-
 
|-
|'''Competenties'''
+
|'''Competentie'''
|[[Competentiegebied 1 - Medisch handelen|1. Medisch handelen]]
+
|
[[Competentiegebied 2 - Communicatie|2. Communicatie]][[Competentiegebied 3 - Samenwerken|n]]<br />
+
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}
[[Competentiegebied 7 - Professionaliteit|7. Professionaliteit]]
+
{{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}}
 +
{{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}}
 
|-
 
|-
|'''Leerplek'''
+
|'''Toepassing'''
|TKD
+
|
Zelfstudie
+
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
|-
+
{{Toepassing - Zelfstudie}}
|'''Datum'''
 
|19 april 2018
 
 
|}
 
|}
 +
=== Relevantie ===
 +
Huisartsen zijn expert in het verzamelen en duiden van veelvoorkomende klachten en symptomen in de specifieke context van de unieke patiënt. Zodoende kan de huisarts 96 procent van de hulpvragen zelfstandig afhandelen. In de overige gevallen vindt verwijzing plaats binnen de eerste lijn of naar de tweede lijn. Laboratoriumonderzoek – met name bloed- en urineonderzoek – wordt ingezet bij een klein deel van alle huisartsconsulten. Meestal betreft het onderzoek dat wordt uitgevoerd door een streeklaboratorium. Het aantal onderzoeken dat in de leef- en/of zorgomgeving van de patiënt wordt uitgevoerd, neemt toe: de zogenoemde point of care testing (POCT). Deze trend wordt ingegeven door de wens om vlot tot een werkhypothese te kunnen komen. Beleid kan zo sneller ingezet worden.
 +
 +
Een voorwaarde voor goede laboratoriumdiagnostiek is dat de huisarts met begrippen uit de medische besliskunde vertrouwd is (zoals voorspellende waarde, voorafkans en achterafkans), en deze kan hanteren bij het aanvragen van aanvullend laboratoriumonderzoek en de interpretatie daarvan.
 +
 +
=== Doelen ===
 +
# Inzicht krijgen dat laboratoriumonderzoek door de huisarts gericht wordt aangevraagd als onderdeel van diagnostisch handelen en niet routinematig.
 +
# Inzicht krijgen dat in de huisartspraktijk fout-positieve uitslagen een belangrijk nadeel vormen van een te veelvuldig gebruik van laboratoriumdiagnostiek en van onvoldoende beargumenteerd laboratoriumonderzoek.
 +
# Inzicht krijgen in de toepassing en mogelijkheden van POCT in de huisartspraktijk.
 +
# Kennis maken met de regels van de medische besliskunde bij het aanvragen van laboratoriumonderzoeken en de interpretatie van de uitslagen ervan.
 +
# Inzicht krijgen in de kosten die gemoeid zijn bij de verschillende onderzoeken.
 +
 +
=== Onderwijsactiviteit ===
 +
Zelfstudie, en praktijkopdracht met leergesprek met de hao.
 +
 +
=== Gebruiksaanwijzing  ===
 +
* Praktijkopdracht: de aios houdt een week lang al haar laboratoriumaanvragen bij, inclusief de POCT, en noteert de redenen van elke afzonderlijke aanvraag. De aios bespreekt tijdens een leergesprek dit overzicht met de hao en gaat na wat voor invloed de POCT heeft gehad op het beleid. 
 +
* De aios zoekt op wat de kosten zijn van de verschillende aanvullende (bloed)onderzoeken en bespreekt met de hao of deze kennis de wijze/frequentie van het aanvragen van die onderzoeken beïnvloedt. 
 +
* Zelfstudie: maak de PIN [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=397 Medische besliskunde en rationeel laboratorium onderzoek]; deze PIN gaat o.a. in op het beslisproces wanneer aanvullend onderzoek aan te vragen, o.a. gebaseerd op de testeigenschappen van het aanvullend onderzoek, tegelijk leer je deze kennis toepassen in het gesprek met de patiënt.
 +
 +
=== Bronnen ===
 +
* Dit is een [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/algemeen_onderzoek.pdf NHG-link] naar een PDF-hoofdstuk met belangrijke overwegingen voor de huisarts bij het aanvragen van ‘algemeen oriënterend bloedonderzoek’.
 +
* Dit is een link naar de [https://www.nhg.org/themas/publicaties/lesa-rationeel-aanvragen-van-laboratoriumdiagnostiek Landelijke Eerstelijns Afspraak (LESA) ‘Rationeel aanvragen van laboratoriumdiagnostiek’].
 +
* Op de NHG-website staat ook [https://www.nhg.org/actueel/nieuws/nieuwe-richtlijn-point-care-testing-de-huisartsenzorg informatie en recentste richtlijn] over gebruik van POCT in de huisartsenpraktijk.
 +
* Actuele tarieven van laboratoriumtesten kan o.a. [https://www.diagnostiekvooru.nl/tarieven hier] worden gevonden.
 +
* Deze [https://roche-diagnostics.nl/diagnostiek/producten-en-oplossingen/point-of-care/ site] van Roche diagnostics, weliswaar commercieel, geeft een blik op diverse POCTs mogelijkheden, voor de huisarts, ziekenhuis of patiënt in het kader van zelfmanagement.
 +
 +
{{Footer - Leerlijn korte episode zorg}}

Huidige versie van 12 aug 2021 om 14:40


Leerlijn korte episode zorg
Auteur

Erik Fokke
Yeun Ying Wong

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

3. Aanvullende diagnostiek

Competentie

Medisch handelen
Maatschappelijk handelen
Kennis en wetenschap

Toepassing

Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Huisartsen zijn expert in het verzamelen en duiden van veelvoorkomende klachten en symptomen in de specifieke context van de unieke patiënt. Zodoende kan de huisarts 96 procent van de hulpvragen zelfstandig afhandelen. In de overige gevallen vindt verwijzing plaats binnen de eerste lijn of naar de tweede lijn. Laboratoriumonderzoek – met name bloed- en urineonderzoek – wordt ingezet bij een klein deel van alle huisartsconsulten. Meestal betreft het onderzoek dat wordt uitgevoerd door een streeklaboratorium. Het aantal onderzoeken dat in de leef- en/of zorgomgeving van de patiënt wordt uitgevoerd, neemt toe: de zogenoemde point of care testing (POCT). Deze trend wordt ingegeven door de wens om vlot tot een werkhypothese te kunnen komen. Beleid kan zo sneller ingezet worden.

Een voorwaarde voor goede laboratoriumdiagnostiek is dat de huisarts met begrippen uit de medische besliskunde vertrouwd is (zoals voorspellende waarde, voorafkans en achterafkans), en deze kan hanteren bij het aanvragen van aanvullend laboratoriumonderzoek en de interpretatie daarvan.

Doelen

  1. Inzicht krijgen dat laboratoriumonderzoek door de huisarts gericht wordt aangevraagd als onderdeel van diagnostisch handelen en niet routinematig.
  2. Inzicht krijgen dat in de huisartspraktijk fout-positieve uitslagen een belangrijk nadeel vormen van een te veelvuldig gebruik van laboratoriumdiagnostiek en van onvoldoende beargumenteerd laboratoriumonderzoek.
  3. Inzicht krijgen in de toepassing en mogelijkheden van POCT in de huisartspraktijk.
  4. Kennis maken met de regels van de medische besliskunde bij het aanvragen van laboratoriumonderzoeken en de interpretatie van de uitslagen ervan.
  5. Inzicht krijgen in de kosten die gemoeid zijn bij de verschillende onderzoeken.

Onderwijsactiviteit

Zelfstudie, en praktijkopdracht met leergesprek met de hao.

Gebruiksaanwijzing  

  • Praktijkopdracht: de aios houdt een week lang al haar laboratoriumaanvragen bij, inclusief de POCT, en noteert de redenen van elke afzonderlijke aanvraag. De aios bespreekt tijdens een leergesprek dit overzicht met de hao en gaat na wat voor invloed de POCT heeft gehad op het beleid.
  • De aios zoekt op wat de kosten zijn van de verschillende aanvullende (bloed)onderzoeken en bespreekt met de hao of deze kennis de wijze/frequentie van het aanvragen van die onderzoeken beïnvloedt.
  • Zelfstudie: maak de PIN Medische besliskunde en rationeel laboratorium onderzoek; deze PIN gaat o.a. in op het beslisproces wanneer aanvullend onderzoek aan te vragen, o.a. gebaseerd op de testeigenschappen van het aanvullend onderzoek, tegelijk leer je deze kennis toepassen in het gesprek met de patiënt.

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg


De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie