Leerlijn communicatie: verschil tussen versies
k |
(beschrijving va 1 en 2 iets aangepast (verkort)) |
||
(26 tussenliggende versies door 6 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | <ol class="breadcrumb" style="width:100%;"> | |
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item">[[Leerlijnen]]</li> | ||
+ | <li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li> | ||
+ | </ol> | ||
+ | <br> | ||
{| class="infobox leerlijn-communicatie" | {| class="infobox leerlijn-communicatie" | ||
! <span class="infobox-titel-communicatie">[[Leerlijn communicatie]]</span> | ! <span class="infobox-titel-communicatie">[[Leerlijn communicatie]]</span> | ||
Regel 7: | Regel 12: | ||
|- | |- | ||
|'''Leerlijnmedewerkers''' | |'''Leerlijnmedewerkers''' | ||
− | {{Auteur - | + | {{Auteur - Mariël Jacobs}} |
+ | {{Auteur - Rinel van Beest}} | ||
+ | {{Auteur - Chris Rietmeijer}} | ||
+ | {{Auteur - Noor Gimbrere}} | ||
+ | |||
|- | |- | ||
|'''Communicatie''' | |'''Communicatie''' | ||
Regel 13: | Regel 22: | ||
*[[APC - Context-specifiek en doelgericht]] | *[[APC - Context-specifiek en doelgericht]] | ||
|} | |} | ||
− | Artsen voeren tijdens hun werkzame leven zo’n 200.000 gesprekken met patiënten. | + | Artsen voeren tijdens hun werkzame leven zo’n 200.000 gesprekken met patiënten. Om deze gesprekken in goede banen te leiden is het kunnen toepassen van professionele gespreksvaardigheden van belang. Goede arts-patiëntcommunicatie is van positieve invloed op de tevredenheid van de patiënt en de arts, en op de effectiviteit van de behandeling. |
=== Arts-patiëntcommunicatie (APC) binnen de opleiding === | === Arts-patiëntcommunicatie (APC) binnen de opleiding === | ||
− | Om je gespreksvaardigheden te verbeteren, heb je allereerst kennis en begrip nodig: wat gebeurt er in een consult op gebied van communicatie | + | Om je gespreksvaardigheden te verbeteren, heb je allereerst kennis en begrip nodig: wat gebeurt er in een consult op gebied van communicatie? Welke keuzes maak je in een gesprek? Vervolgens is oefening onder supervisie van inspirerende rolmodellen van belang. |
− | Het onderdeel APC op deze Wiki biedt je praktisch materiaal waarmee je je kennis op dit gebied kunt vergroten. Zowel theoretische achtergronden en communicatiemodellen als hulpmiddelen in gespreksvoering komen aan bod. De terugkomdag en opleidingspraktijk bieden vervolgens ruimte voor het oefenen - onder andere door middel van duo-spreekuren, video-observaties en rollenspelen. | + | Het onderdeel APC op deze Wiki biedt je praktisch materiaal waarmee je je kennis en vaardigheid op dit gebied kunt vergroten. Zowel theoretische achtergronden en communicatiemodellen als hulpmiddelen in gespreksvoering komen aan bod. De terugkomdag en opleidingspraktijk bieden vervolgens ruimte voor het oefenen - onder andere door middel van duo-spreekuren, video-observaties en rollenspelen. |
− | === APC-gespreksvaardigheden | + | === APC-gespreksvaardigheden binnen de opleiding === |
Het onderwijs over arts-patiëntcommunicatie wordt in de opleiding in twee stappen opgebouwd. Eerst leer je de basisgespreksvaardigheden. Zodra je die beheerst, is er ruimte voor de tweede stap: context-specifiek en doelgericht communiceren. | Het onderwijs over arts-patiëntcommunicatie wordt in de opleiding in twee stappen opgebouwd. Eerst leer je de basisgespreksvaardigheden. Zodra je die beheerst, is er ruimte voor de tweede stap: context-specifiek en doelgericht communiceren. | ||
− | + | <div class="row"> | |
− | + | <div class="col-sm-6"> | |
+ | <div class="panel panel-primary"> | ||
+ | <div class="panel-heading">1. Basisgespreksvaardigheden</div> | ||
+ | <div class="panel-body">In de eerste maanden van de eerste huisartsstage werk je aan de basisgespreksvaardigheden van arts-patiëntcommunicatie, zoals het verhelderen van de hulpvraag, het bieden van structuur en het goed uitleggen van je behandelvoorstel. Halverwege de 1e Huisartsstage wordt de Basis consultvoeringstoets afgenomen. | ||
+ | </div> | ||
+ | <div class="panel-footer"><btn>APC - Basisgespreksvaardigheden|Naar de basisgespreksvaardigheden.</btn> | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | <div class="col-sm-6"> | ||
+ | <div class="panel panel-primary"> | ||
+ | <div class="panel-heading">2. Context-specifiek en doelgericht communiceren | ||
+ | </div> | ||
+ | <div class="panel-body">In het vervolg van de opleiding leer je je communicatie af te stemmen op de context van elk specifiek consult, zodat je je doelen in het consult gemakkelijker bereikt. Dit wordt ‘context-specifiek en doelgericht communiceren’ genoemd. Het huisartsenvak kenmerkt zich door een enorme variatie in contextfactoren, en het doel van de dokter kan binnen het verloop van een consult variëren. In fase 2 van de opleiding wordt het contextspecifiek en doelgericht inzetten van communicatievaardigheden in meer complexe consulten getoetst. | ||
+ | </div> | ||
+ | <div class="panel-footer"><btn>APC - Context-specifiek en doelgericht|Naar context-specifiek vaardigheden.</btn> | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | === Consultvoeringstoetsen === | ||
+ | {| class="infobox huisarts1 box cel klein" width="100%" | ||
+ | ! colspan="2" style="border: 1px solid #ffffff;" width="50%" |1<sup>e</sup> Huisartsstage | ||
+ | ! colspan="2" style="border: 1px solid #ffffff; background-color: #1874cd;" width="50%" |2<sup>e</sup> Huisartsstage | ||
+ | |- | ||
+ | ! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;" |<small>in de 4<sup>e</sup> maand</small> | ||
+ | ! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;" |<small>voor de 7<sup>e</sup> maand</small> | ||
+ | ! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;background-color: #1874cd;" |<small>in de 4<sup>e</sup> maand</small> | ||
+ | ! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;background-color: #1874cd;" |<small>5 maanden voor einde opleiding</small> | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align: middle; text-align: center; padding: 20px;" | [[Pre-toets consultvoering 1e Huisartsstage|Pre-toets]] | ||
+ | | style="vertical-align: middle; text-align: center; padding: 20px" | [[Basis consultvoeringstoets|Basis consultvoeringstoets<br>BCT]] | ||
+ | | style="vertical-align: middle; text-align: center; border: 1px solid #1874cd; padding: 20px" | [[Pre-toets consultvoering 2e Huisartsstage|Pre-toets]] | ||
+ | | style="vertical-align: middle; text-align: center; border: 1px solid #1874cd; padding: 20px" | [[Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage|Consultvoeringtoets<br> 2<sup>e</sup> Huisartsstage]] | ||
+ | |} | ||
=== APC-bouwstenen === | === APC-bouwstenen === | ||
− | Op deze Wiki zijn de APC-bouwstenen volgens bovenstaande indeling geordend. Deze bouwstenen helpen je om je te ontwikkelen op het gebied van gespreksvaardigheden. Bouwstenen hebben uiteenlopende vormen: op deze Wiki vind je ter ondersteuning van het onderwijs onder meer videomateriaal, communicatietools voor in de spreekkamer, | + | Op deze Wiki zijn de APC-bouwstenen volgens bovenstaande indeling geordend. Je vindt ze dus op de pagina APC-basisgespreksvaardigheden, en op de pagina APC-context-specifieke en doelgerichte communicatie. Deze bouwstenen helpen je om je te ontwikkelen op het gebied van gespreksvaardigheden. Bouwstenen hebben uiteenlopende vormen: op deze Wiki vind je ter ondersteuning van het onderwijs onder meer videomateriaal, communicatietools voor in de spreekkamer, powerpoint-presentaties en suggesties voor ondersteunende literatuur. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
+ | === Leerlijnen overzicht === | ||
{{Leerlijnen horizontaal}} | {{Leerlijnen horizontaal}} |
Versie van 28 nov 2019 om 11:25
Leerlijn communicatie |
---|
Leerlijnhouder |
Leerlijnmedewerkers
Mariël Jacobs
|
Communicatie |
Artsen voeren tijdens hun werkzame leven zo’n 200.000 gesprekken met patiënten. Om deze gesprekken in goede banen te leiden is het kunnen toepassen van professionele gespreksvaardigheden van belang. Goede arts-patiëntcommunicatie is van positieve invloed op de tevredenheid van de patiënt en de arts, en op de effectiviteit van de behandeling.
Inhoud
Arts-patiëntcommunicatie (APC) binnen de opleiding
Om je gespreksvaardigheden te verbeteren, heb je allereerst kennis en begrip nodig: wat gebeurt er in een consult op gebied van communicatie? Welke keuzes maak je in een gesprek? Vervolgens is oefening onder supervisie van inspirerende rolmodellen van belang.
Het onderdeel APC op deze Wiki biedt je praktisch materiaal waarmee je je kennis en vaardigheid op dit gebied kunt vergroten. Zowel theoretische achtergronden en communicatiemodellen als hulpmiddelen in gespreksvoering komen aan bod. De terugkomdag en opleidingspraktijk bieden vervolgens ruimte voor het oefenen - onder andere door middel van duo-spreekuren, video-observaties en rollenspelen.
APC-gespreksvaardigheden binnen de opleiding
Het onderwijs over arts-patiëntcommunicatie wordt in de opleiding in twee stappen opgebouwd. Eerst leer je de basisgespreksvaardigheden. Zodra je die beheerst, is er ruimte voor de tweede stap: context-specifiek en doelgericht communiceren.
Consultvoeringstoetsen
1e Huisartsstage | 2e Huisartsstage | ||
---|---|---|---|
in de 4e maand | voor de 7e maand | in de 4e maand | 5 maanden voor einde opleiding |
Pre-toets | Basis consultvoeringstoets BCT |
Pre-toets | Consultvoeringtoets 2e Huisartsstage |
APC-bouwstenen
Op deze Wiki zijn de APC-bouwstenen volgens bovenstaande indeling geordend. Je vindt ze dus op de pagina APC-basisgespreksvaardigheden, en op de pagina APC-context-specifieke en doelgerichte communicatie. Deze bouwstenen helpen je om je te ontwikkelen op het gebied van gespreksvaardigheden. Bouwstenen hebben uiteenlopende vormen: op deze Wiki vind je ter ondersteuning van het onderwijs onder meer videomateriaal, communicatietools voor in de spreekkamer, powerpoint-presentaties en suggesties voor ondersteunende literatuur.
Leerlijnen overzicht
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |