Leerlijn communicatie: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
(AanpaAanpassing introductietekst hoofdpagina APC)
Regel 1: Regel 1:
'''''DEZE PAGINA IS ONDER CONSTRUCTIE'''''
+
 
 
'''''RAADPLEEG EVENTUEEL DE [http://wiki.hovumc.nl/display/APC/Leerlijn+APC+startpagina APC-PAGINA OP DE OUDE WIKI]'''''
 
 
 
 
{| class="infobox leerlijn-communicatie"
 
{| class="infobox leerlijn-communicatie"
 
! <span class="infobox-titel-communicatie">[[Leerlijn communicatie]]</span>
 
! <span class="infobox-titel-communicatie">[[Leerlijn communicatie]]</span>
Regel 16: Regel 13:
 
*[[Communicatie - Contextspecifiek en doelgericht|Context specifiek en doelgericht]]
 
*[[Communicatie - Contextspecifiek en doelgericht|Context specifiek en doelgericht]]
 
|}
 
|}
Artsen voeren tijdens hun werkzame leven zo’n 200.000 gesprekken met patiënten.
+
Artsen voeren tijdens hun werkzame leven zo’n 200.000 gesprekken met patiënten. Professionele gespreksvaardigheden zijn dus van groot belang. Arts-patiëntcommunicatie is van invloed op de tevredenheid van de patiënt en de arts, en op de effectiviteit van de behandeling.
 +
 
 +
'''Arts-patiëntcommunicatie (APC) binnen de opleiding'''
 +
 
 +
Om je gespreksvaardigheden te verbeteren, heb je allereerst kennis en begrip nodig: wat gebeurt er in een consult op gebied van communicatie; welke keuzes maak je in een gesprek? Vervolgens is oefening onder supervisie van inspirerende rolmodellen van belang.
 +
 
 +
Het onderdeel APC op deze Wiki biedt je praktisch materiaal waarmee je je kennis op dit gebied kunt vergroten. Zowel theoretische achtergronden en communicatiemodellen als hulpmiddelen in gespreksvoering komen aan bod. De terugkomdag en opleidingspraktijk bieden vervolgens ruimte voor het oefenen - onder andere door middel van duo-spreekuren, video-observaties en rollenspelen.
 +
 
 +
'''APC-gespreksvaardigheden in de opleiding'''
 +
 
 +
Het onderwijs over arts-patiëntcommunicatie wordt in de opleiding in twee stappen opgebouwd. Eerst leer je de basisgespreksvaardigheden. Zodra je die beheerst, is er ruimte voor de tweede stap: context-specifiek en doelgericht communiceren.
 +
 
 +
'''1. Basisgespreksvaardigheden'''
 +
 
 +
In de eerste zes maanden van de opleiding werk je aan de basisgespreksvaardigheden van arts'''-'''patiëntcommunicatie - zoals het verhelderen van de hulpvraag, het bieden van structuur en het goed uitleggen van je behandelvoorstel. Deze eerste opleidingsfase wordt afgesloten met de Basis Consulttoets. Daarin worden de basisgespreksvaardigheden getoetst.
 +
 
 +
'''2. Context-specifieke en doelgerichte communicatie'''
  
Professionele gespreksvaardigheden zijn dus van groot belang.  
+
In het vervolg van de opleiding ga je de basisvaardigheden toepassen binnen de verschillende contacten met patiënten. Je leert je communicatie af te stemmen op de context van elk specifiek consult, maar ook om het in te zetten voor het doel dat je zelf binnen dat  consult wil bereiken. Dit wordt ‘contextspecifiek en doelgericht communiceren’ genoemd. Het huisartsenvak kenmerkt zich door een enorme variatie in contextfactoren, het doel van de dokter kan binnen het verloop van een consult variëren. In fase 2 van de opleiding worden deze vaardigheden getoetst.
  
Niet alleen de tevredenheid bij patiënt en arts hangt hiermee samen, maar ook de effectiviteit van de behandeling.
+
'''APC-bouwstenen'''
  
Bij het verbeteren van vaardigheden is van belang dat je veel kunt oefenen onder supervisie van inspirerende rolmodellen. (opleidingspraktijk en terugkomdag)
+
Op deze Wiki zijn de APC-bouwstenen volgens bovenstaande indeling geordend. Deze bouwstenen helpen je om je te ontwikkelen op het gebied van gespreksvaardigheden. Bouwstenen hebben uiteenlopende vormen: op deze Wiki vind je ter ondersteuning van het onderwijs onder meer videomateriaal, communicatietools voor in de spreekkamer, powerpointpresentaties en suggesties voor ondersteunende literatuur.  
  
Daarnaast is kennis en inzicht van belang: wat gebeurt er in een consult, welke keuzes maak je daarin? Deze WiKi hoopt veel praktisch materiaal aan te beiden waarmee je meer inzicht krijgt in deze achtergrond.  
+
De bouwstenen bij ‘APC - Basisgespreksvaardigheden’ zijn gerangschikt naar de verschillende fases van het consult, volgens het model van Silverman. Je kunt deze bouwstenen ook vinden via de zoekfunctie op de Wiki.  
  
Het aanleren van professionele gespreksvaardigheid gebeurt in de opleiding in twee fases:
+
De bouwstenen bij ‘APC - Context-specifieke en doelgerichte communicatie’ zijn gerangschikt naar de leerlijnen van de opleiding. Binnen elke leerlijn komen specifieke gespreksvaardigheden ter sprake. Zo wordt er binnen leerlijn SOLK aandacht besteed aan uitgebreide klachtenexploratie volgens het SCEGS-model, en leer je motiverende gespreksvoering in te zetten bij leerlijn Chronische Zorg. De bouwstenen over context-specifieke en doelgerichte communicatie kun je vinden onder de gerelateerde leerlijn, maar ook via de zoekfunctie op de Wiki.{{Leerlijnen horizontaal}}
# In de eerste zes maanden van de opleiding werk je vooral aan de '''[[basisvaardigheden]]'''. Denk aan het verhelderen van de hulpvraag, het bieden van structuur en het goed uitleggen van je behandelvoorstel. Deze periode wordt afgesloten met de Basis Consult Toets. Bouwstenen gericht op deze vaardigheden vind je onder (link)
 
# in het vervolg van de opleiding leer je deze deze vaardigheden toe te passen binnen al die verschillende contacten met patiënten: de vaardigheden worden nu afgestemd op de context van dit specifieke  consult.  Wat past in dèze context, en hoe effectief is dat? Je leert om je communicatie vaardigheden af te stemmen op het doel dat je wilt bereiken in dit specifieke consult. Dit onderwijs noemen we ‘'''[[Communicatie - Contextspecifiek en doelgericht|contextspecifiek en doelgericht]]’'''. In fase 2 van  de opleiding wordt ook deze vaardigheid getoetst.  Relevante bouwstenen zijn geclusterd onder de kopjes van de verschillende thema’s. Denk aan praktische onderwijsprogramma’s en instructievideo’s.
 
<br />
 
<div style="font-size: 24px;">
 
Leerlijnoverzicht</div>{{Leerlijnen horizontaal}}
 

Versie van 8 jan 2019 om 11:10

Leerlijn communicatie
Leerlijnhouder

Gert Roos

Leerlijnmedewerkers

Marrit Kool

Communicatie

Artsen voeren tijdens hun werkzame leven zo’n 200.000 gesprekken met patiënten. Professionele gespreksvaardigheden zijn dus van groot belang. Arts-patiëntcommunicatie is van invloed op de tevredenheid van de patiënt en de arts, en op de effectiviteit van de behandeling.

Arts-patiëntcommunicatie (APC) binnen de opleiding

Om je gespreksvaardigheden te verbeteren, heb je allereerst kennis en begrip nodig: wat gebeurt er in een consult op gebied van communicatie; welke keuzes maak je in een gesprek? Vervolgens is oefening onder supervisie van inspirerende rolmodellen van belang.

Het onderdeel APC op deze Wiki biedt je praktisch materiaal waarmee je je kennis op dit gebied kunt vergroten. Zowel theoretische achtergronden en communicatiemodellen als hulpmiddelen in gespreksvoering komen aan bod. De terugkomdag en opleidingspraktijk bieden vervolgens ruimte voor het oefenen - onder andere door middel van duo-spreekuren, video-observaties en rollenspelen.

APC-gespreksvaardigheden in de opleiding

Het onderwijs over arts-patiëntcommunicatie wordt in de opleiding in twee stappen opgebouwd. Eerst leer je de basisgespreksvaardigheden. Zodra je die beheerst, is er ruimte voor de tweede stap: context-specifiek en doelgericht communiceren.

1. Basisgespreksvaardigheden

In de eerste zes maanden van de opleiding werk je aan de basisgespreksvaardigheden van arts-patiëntcommunicatie - zoals het verhelderen van de hulpvraag, het bieden van structuur en het goed uitleggen van je behandelvoorstel. Deze eerste opleidingsfase wordt afgesloten met de Basis Consulttoets. Daarin worden de basisgespreksvaardigheden getoetst.

2. Context-specifieke en doelgerichte communicatie

In het vervolg van de opleiding ga je de basisvaardigheden toepassen binnen de verschillende contacten met patiënten. Je leert je communicatie af te stemmen op de context van elk specifiek consult, maar ook om het in te zetten voor het doel dat je zelf binnen dat  consult wil bereiken. Dit wordt ‘contextspecifiek en doelgericht communiceren’ genoemd. Het huisartsenvak kenmerkt zich door een enorme variatie in contextfactoren, het doel van de dokter kan binnen het verloop van een consult variëren. In fase 2 van de opleiding worden deze vaardigheden getoetst.

APC-bouwstenen

Op deze Wiki zijn de APC-bouwstenen volgens bovenstaande indeling geordend. Deze bouwstenen helpen je om je te ontwikkelen op het gebied van gespreksvaardigheden. Bouwstenen hebben uiteenlopende vormen: op deze Wiki vind je ter ondersteuning van het onderwijs onder meer videomateriaal, communicatietools voor in de spreekkamer, powerpointpresentaties en suggesties voor ondersteunende literatuur.

De bouwstenen bij ‘APC - Basisgespreksvaardigheden’ zijn gerangschikt naar de verschillende fases van het consult, volgens het model van Silverman. Je kunt deze bouwstenen ook vinden via de zoekfunctie op de Wiki.

De bouwstenen bij ‘APC - Context-specifieke en doelgerichte communicatie’ zijn gerangschikt naar de leerlijnen van de opleiding. Binnen elke leerlijn komen specifieke gespreksvaardigheden ter sprake. Zo wordt er binnen leerlijn SOLK aandacht besteed aan uitgebreide klachtenexploratie volgens het SCEGS-model, en leer je motiverende gespreksvoering in te zetten bij leerlijn Chronische Zorg. De bouwstenen over context-specifieke en doelgerichte communicatie kun je vinden onder de gerelateerde leerlijn, maar ook via de zoekfunctie op de Wiki.

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie