Leerlijn communicatie

Uit Wiki HOVUmc
Versie door Gert Roos (overleg | bijdragen) op 1 dec 2018 om 05:26 (typfout)
Ga naar: navigatie, zoeken

DEZE PAGINA IS ONDER CONSTRUCTIE

RAADPLEEG EVENTUEEL DE APC-PAGINA OP DE OUDE WIKI

Leerlijn communicatie
Leerlijnhouder

Gert Roos

Leerlijnmedewerkers

Marrit Kool

Communicatie

Artsen voeren tijdens hun werkzame leven zo’n 200.000 gesprekken met patiënten.

Professionele gespreksvaardigheden zijn dus van groot belang.

Niet alleen de tevredenheid bij patiënt en arts hangt hiermee samen, maar ook de effectiviteit van de behandeling.

Bij het verbeteren van vaardigheden is van belang dat je veel kunt oefenen onder supervisie van inspirerende rolmodellen. (opleidingspraktijk en terugkomdag)

Daarnaast is kennis en inzicht van belang: wat gebeurt er in een consult, welke keuzes maak je daarin? Deze WiKi hoopt veel praktisch materiaal aan te beiden waarmee je meer inzicht krijgt in deze achtergrond.

Het aanleren van professionele gespreksvaardigheid gebeurt in de opleiding in twee fases:

  1. In de eerste zes maanden van de opleiding werk je vooral aan de basisvaardigheden. Denk aan het verhelderen van de hulpvraag, het bieden van structuur en het goed uitleggen van je behandelvoorstel. Deze periode wordt afgesloten met de Basis Consult Toets. Bouwstenen gericht op deze vaardigheden vind je onder (link)
  2. in het vervolg van de opleiding leer je deze deze vaardigheden toe te passen binnen al die verschillende contacten met patiënten: de vaardigheden worden nu afgestemd op de context van dit specifieke  consult. Wat past in dèze context, en hoe effectief is dat? Je leert om je communicatie vaardigheden af te stemmen op het doel dat je wilt bereiken in dit specifieke consult. Dit onderwijs noemen we ‘contextspecifiek en doelgericht. In fase 2 van de opleiding wordt ook deze vaardigheid getoetst. Relevante bouwstenen zijn geclusterd onder de kopjes van de verschillende thema’s. Denk aan praktische onderwijsprogramma’s en instructievideo’s.