Aandachtsgebied diversiteit: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k (Inleiding)
k (Los document visie in uitklapper gezet)
(93 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
Zowel als dokter als als mens hebben we regelmatig te maken met mensen met wie we een cultuurverschil voelen. Denk aan de verschillen tussen man en vrouw, tussen stad en platteland en uiteraard de verschillen in religieuze of etnische achtergronden. Anderzijds hebben we vaak meer gemeen met elkaar dan we misschien denken. In deze leerlijn willen we aios, docenten en opleiders handvatten bieden om deze verschillen en overeenkomsten eens met elkaar te onderzoeken. 
+
__NOCACHE__
 
+
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
=== Inleiding ===
+
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
<youtube>https://youtu.be/tyaEQEmt5ls</youtube>
+
<li class="breadcrumb-item">[[Leerlijnen]]</li>
 
+
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
<sub>uit: [http://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.0030294 Anthropology in the Clinic: The Problem of Cultural Competency and How to Fix It]</sub>
+
</ol>
 
+
<br />
Hieronder geven we een eerste overzicht van doelen per fase van de opleiding met daarbij passende (hopelijk) nuttige materialen. Deze materialen zullen steeds verder aangevuld worden.
+
{| class="infobox leerlijn-diversiteit"
 
+
! <span class="infobox-titel">Leerlijn diversiteit</span>
Veel nuttige informatie vindt u ook op http://www.pharos.nl/ , [http://www.huisarts-migrant.nl/ www.huisarts-migrant.nl] en in het boek Zorg voor laaggeletterden, migranten en sociaal kwetsbaren in de huisartspraktijk.
+
|-
 
+
|'''Leerlijnhouder'''<br />
=== Inhoudsopgave ===
+
{{Auteur - Sylvia Mennink}}
* Eerste huisartsstage
+
|-
* Overige stages
+
|'''Leerlijnmedewerkers'''<br />
* Tweede huisartsstage
+
{{Auteur - Mariël Jacobs}}
'''Contactpersoon'''
+
{{Auteur - Elzelyne Balkema}}
 
+
|}
[mailto:s.mennink@vumc.nl Sylvia Mennink], Huisarts
+
Zowel als dokter als als mens hebben we regelmatig te maken met mensen met wie we een cultuurverschil voelen. Denk aan de verschillen tussen man en vrouw, tussen stad en platteland en uiteraard de verschillen in religieuze of etnische achtergronden. Anderzijds hebben we vaak meer gemeen met elkaar dan we misschien denken. In deze leerlijn willen we aios, docenten en opleiders handvatten bieden om deze verschillen en overeenkomsten eens met elkaar te onderzoeken.  
 
 
[mailto:m.jacobs@vumc.nl Mariël Jacobs], Docent GW
 
  
== Eerste huisartsstage ==
+
[[Bestand:Plaatje diversiteit.png|kaderloos|447x447px|gecentreerd]]
Observeer jezelf m.a.w. wat zijn mijn ideeën/ bewust maken van eigen cultuur cq verschillen tussen mensen.
+
{{Witregel}}
 +
<div class="panel-group" id="accordion">
 +
<accordion parent="accordion" heading="Visie: Wat, waar en wanneer in de opleiding m.b.t. diversiteit" class="in">
 +
'''Eerste huisartsstage'''
 +
De aios observeert zichzelf: “Wat zijn mijn ideeën/bewust maken van mijn eigen cultuur cq verschillen tussen mensen.
 +
Als arts heb je ook de neiging om mensen in hokjes te delen, dat dat helpt om het overzichtelijk te maken, te normaliseren.
 +
Wat je eigenlijk doet is je eigen ideeën projecteren. Je denkt voor de ander. Je vult in o.b.v. wat je zelf gewend bent en je zelf gewoon vindt.  Het is een gegeven dat mensen dit doen. Dit is een hele menselijke manier, dit is jouw eigen logica.  
  
Dat je als arts ook de neiging hebt om mensen in hokjes te delen, dat dat helpt om het overzichtelijk te maken, te normaliseren.
+
''Doel''
 
+
In de verhouding tot de patiënt je altijd realiseren: dit is een ander persoon met eigen gewoontes/gebruiken/cultuur/normen en mijn eigen achtergrond kleurt hoe ik naar deze persoon kijk. Wat we de aios mee willen geven dat je nieuwsgierig blijft naar de ander, en leert de aios voorbij het sociaal wenselijke te denken.
Wat je eigenlijk doet is je eigen ideeën projecteren, je denkt voor de ander. Je vult in obv wat je zelf gewend bent en je zelf gewoon vindt.
 
 
 
Het is een gegeven dat mensen dit doen. Dit is een hele menselijke manier, dit is jouw eigen logica. We willen voorbij het sociaal wenselijke.
 
 
 
'''Doel'''
 
 
 
In de verhouding tot de patient je altijd realiseren: dit is een ander persoon met eigen gewoontes/gebruiken/cultuur/normen. Wat we de aios mee willen geven dat je nieuwsgierig blijft naar de ander.
 
 
 
'''Hoe'''
 
  
 +
''Hoe''
 
Concrete thema's waar we een discussie aan op kunnen hangen waarin aios ontdekken dat ze onderling ook anders denken, een ander mensbeeld hebben. Dat ze zich bewust worden van hun eigen normen en waarden, veroorzaakt door opvoeding/achtergrond/levensbeschouwing. Vb.
 
Concrete thema's waar we een discussie aan op kunnen hangen waarin aios ontdekken dat ze onderling ook anders denken, een ander mensbeeld hebben. Dat ze zich bewust worden van hun eigen normen en waarden, veroorzaakt door opvoeding/achtergrond/levensbeschouwing. Vb.
 
* Religie
 
* Religie
 
* Donorschap
 
* Donorschap
 
* Abortus/abortuspil
 
* Abortus/abortuspil
* Slecht nieuws gesprek''' ''' 
 
{| class="wikitable"
 
! colspan="1" |Fasering
 
! colspan="1" |Thema
 
! colspan="1" |Materiaal
 
|-
 
| colspan="1" |'''Inwerken'''
 
| colspan="1" |'''Introductie:'''
 
* Eigen opvattingen
 
* Individuele cultuur vs groepscultuur
 
* religie
 
* Abortus /abortuspil
 
* Donorschap
 
* Diversiteit
 
| colspan="1" |[http://www.intercultureelvakmanschap.nl/assets/cms/File/Workshop%20Cultureel%20Interview_eerste%20twee%20clusters.pdf Het culturele interview]
 
 
'Oud worden ver van huis': Film uit 1984 over Nederlanders die in de jaren '50 geëmigreerd zijn en vergelijkbare problemen hebben als huidige migranten. Op te vragen via de Universiteitsbibliotheek
 
 
[http://www.npo.nl/rot-op-met-je-religie/18-01-2017/VPWON_1269199 Video: 'Rot op met je religie' - bezoek aan abortuskliniek]
 
 
'Leerlijn Interculturalisatie en diversiteit van Petra Verdonk febr 14'
 
 
Website over belang cultuur en familieachtergrond van Kitlyn Tjin-a-Djie: [http://www.beschermjassen.nl beschermjassen]
 
|-
 
| rowspan="2" |'''1e helft''' 
 
| colspan="1" | '''Acute problematiek & veelvoorkomende aandoeningen'''
 
* Sociale kaart.
 
* Laaggeletterdheid
 
| colspan="1" |[http://www.begrijpjelichaam.nl/ www.begrijpjelichaam.nl]
 
 
http://www.zanzu.be/
 
 
LHV Toolkit laaggeletterdheid: https://www.lhv.nl/service/toolkit-laaggeletterdheid
 
|-
 
| colspan="1" |'''Consultvoering.'''
 
* Transculturele communicatie
 
 
* Slecht nieuws gesprek
 
* Slecht nieuws gesprek
| colspan="1" |Communicatie bij culturele verschillen: het TOPOI model
+
 
+
'''Buitenstages'''
APC casuistiek programma Nijmegen via leerlijnhouders op te vragen
+
De aios observeert de buitenwereld: Wat valt je op aan diversiteit in de zorg in het ziekenhuis, psychiatrie en chronische zorg t.a.v.:
|-
 
| rowspan="7" |'''2e helft'''   
 
| colspan="1" |'''Veel voorkomende chronische aandoeningen'''
 
| colspan="1" |Hoofdstuk 10 chronische ziekten boek ‘ zorg voor..’
 
 
 
Uitleg en goed geneesmiddelen-gebruik bij laaggeletterden: [http://www.pharos.nl/nl/kenniscentrum/veilig-medicijngebruik/veilig-en-verantwoord-medicijngebruik meer info bij Pharos]
 
|-
 
| colspan="1" |'''Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten (SOLK)'''
 
| colspan="1" |Implementatie SOLK-standaard bij patiënten met migrantenachtergrond: [http://www.pharos.nl/documents/doc/webshop/onzichtbare_pijn-solk.pdf Pharos programma 'Onzichtbare pijn']  
 
 
 
[http://www.pharos.nl/documents/doc/webshop/handreiking_bij_verborgen_psycho-sociale_problemen.pdf Handreiking bij verborgen psychosociale problemen bij patiënten met een migrantenachtergrond] voor voeren anamnestisch gesprek 
 
|-
 
| colspan="1" |'''Polyfarmacie'''
 
* Etnische en culturele verschillen in farmacotherapie.
 
| colspan="1" | 
 
 
 
[http://www.huisarts-migrant.nl/etnische-en-culturele-diversiteit-farmacotherapie/ Huisarts-migrant: etnische en culturele diversiteit farmacotherapie]
 
|-
 
| colspan="1" |'''Praktijkoverleg POH'''
 
* Ouderenzorg en cultuur
 
* Diabetes en ramadan
 
* Culturele verschillen in chronische zorg
 
| colspan="1" | [http://www.pharos.nl/documents/doc/ci%20eerste%20lijn%20volledige%20vragenlijst%20sept%202015.pdf NIVEL et al – het culturele interview voor POH GGZ]
 
 
 
Niet westerse en laagopgeleide ouderen: [http://www.pharos.nl/nl/kenniscentrum/ouderen-en-gezondheid/ouderen-en-gezondheid meer info bij Pharos]
 
|-
 
| colspan="1" |'''Praktijkorganisatie'''
 
* Registratie taalbarriere, contacten, tolk, spreekuurindeling
 
| colspan="1" | zie tweede fase
 
|-
 
| colspan="1" |'''Palliatieve Zorg'''
 
| colspan="1" |zie tweede fase 
 
|-
 
| colspan="1" | '''Professionaliteit'''
 
| colspan="1" | [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/toekomstvisie_-_nhg-standpunt_kernwaarden_huisartsgeneeskunde_juli_2011.pdf NHG standpunt kernwaarden huisartsgeneeskunde 2011 "Voor alle mensen"]  §3.2 p9
 
|}
 
 
 
== '''Overige stages''' ==
 
Observeer de buitenwereld. Wat valt je op aan diversiteit in de zorg in het ziekenhuis, psychiatrie en chronische zorg t.a.v.:
 
 
* Andere culturele achtergrond
 
* Andere culturele achtergrond
 
* Verschillende levensbeschouwing
 
* Verschillende levensbeschouwing
 
* Man/vrouw
 
* Man/vrouw
 
* Genderdiversiteit
 
* Genderdiversiteit
* Zorg voor ongedocumenteerden/vluchtelingen.
+
* Zorg voor ongedocumenteerden/vluchtelingen
Doel: inzicht in verschillen in gezondheidsvaardigheden tussen patiënten in verschillende settings. Je bewust zijn van wat dat betekent in de verschillende vraagstukken tav het patiënt-zijn, bijv. in:
+
* '''Spoedeisende hulp'''
+
''Doel''
* '''Ouderenzorg''', rond het levenseinde. Religie kan een steunende factor zijn, dat je als arts hier ook gebruik van kunt maken.
+
Inzicht in verschillen in gezondheidsvaardigheden tussen patiënten in verschillende settings. Je bewust zijn van wat dat betekent in de verschillende vraagstukken tav het patiënt-zijn, bijv. in:
* '''Verslavingszorg,''' normen en waarden veranderen als je in zo'n verslavingssituatie zit.
+
* Spoedeisende hulp
{| class="wikitable"
+
* Ouderenzorg, rond het levenseinde. Religie kan een steunende factor zijn, dat je als arts hier ook gebruik van kunt maken.
! colspan="1" |Fasering
+
* Verslavingszorg, normen en waarden veranderen als je in zo'n verslavingssituatie zit.
! colspan="1" |Thema
 
! colspan="1" |Materiaal
 
|-
 
|'''Inwerken'''
 
|Zorg voor vluchtelingen
 
|[https://www.nationaleombudsman.nl/uploads/2013-125_rapport_medische_zorg_vreemdelingen_webversie_0.pdf Rapport Medische zorg vreemdelingen - Ombudsman 2013]
 
|-
 
|'''Klinische stage'''
 
|Culturele diversiteit in spoedsituaties 
 
  
Zorg voor ongedocumenteerden 
+
'''Tweede huisartsstage'''
|Programma Nijmegen via leerlijnhouders op te vragen 
+
Hoe verhoud ik me als arts tot de diversiteit in patiënten? Wat zijn mijn vaardigheden? Hoe zie ik mijn rol hierin als huisarts? Wat vind ik tot mijn takenpakket behoren en wat niet?
  
[https://www.hetcak.nl/zakelijk/regelingen/onverzekerbare-vreemdelingen Declaratiewijzer onverzekerbare vreemdelingen]
+
''Doel''
 +
Aios voelt zich vaardig om in verschillende situaties zich te verhouden tot patiënten met verschillende achtergronden.
 +
  </accordion>
 +
</div>
  
[http://www.lampion.info/documents/doc/huisartsenzorg_aan_illegale_vreemdelingen-2012.pdf LHV Huisartsenzorg aan illegale vreemdelingen]
+
----
  
[http://www.huisarts-migrant.nl/mensen-die-illegaal-ongedocumenteerd-nederland-zijn/ Huisarts-migrant:illegaal of ongedocumenteerd in Nederland]
+
=== Covid19 & Diversiteit===
 +
* ''[https://www.pharos.nl/nieuws/begrijpelijke-communicatie-in-de-palliatieve-coronazorg-wij-zorgen-ervoor-dat-u-zo-weinig-mogelijk-pijn-heeft Begrijpelijke communicatie met patiënten rond beslissingen in Coronazorg] Pharos april 2020''
 +
* ''[https://youtu.be/uj9BGqHXC7g Filmpje 1:30 min: Corona in begrijpelijke taal] Stichting lezen en schrijven maart 2020''
 +
* [https://www.pharos.nl/coronavirus/ ''Eenvoudige uitleg en instructies ten aanzien van het Corona-virus''], Pharos maart 2020
 +
* ''[https://corona.steffie.nl/nl/ Corona en laaggeletterdheid]''
  
Folder  Dokters van de Wereld over zorg voor ongedocumenteerde migranten
+
=== Keek op de Week - Actuele suggesties===
|-
+
* ''[https://www.kis.nl/artikel/de-onbesproken-eenzaamheid-van-marokkaanse-ouderen Onbesproken eenzaamheid van Marokkaanse ouderen],'' Kennisplatform Integratie & Samenleving, 20 april 2020
|'''GGZ'''
+
* ''[https://www.medischcontact.nl/opinie/lezers-schrijven/lezersverhalen/lezersverhaal/freezing.htm Corona perikel 'Freezing'],'' Medisch Contact, 25 maart 2020
+
* [https://www.volkskrant.nl/wetenschap/de-medische-wereld-heeft-een-witte-blik-en-dat-is-een-probleem-voor-etnische-minderheden~bebe191f/?referer=https%3A%2F%2Fwww.bing.com%2Fsearch%3Fq%3Dmedische%2Bwereld%2Bheeft%2Bwitte%2Bblik%2Bvolkskrant%26src%3DIE-TopR ''Medische wereld heeft een witte blik''], Hasna el Maroudi, de Volkskrant, 20 september 2019
|http://www.ziekofbezeten.marokko.nl/ Website over bijgeloof in Marokkaanse cultuur en interpretaties van psychische aandoeningen''.''
+
* [https://www.youtube.com/watch?v=TrDH0_7fxoo ''Ali B's mensentuin (juni 2019)'': we hebben meer gemeen dan we denken]
 +
* [https://www.henw.org/artikelen/dementie-bij-oudere-migranten?toegangscode=ICPpKDGj4zkf ''Dementie bij ouderen migranten''], - S. Vissenberg et al, Huisarts & Wetenschap, 2019;
 +
*[https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14739879.2019.1591170 ''Our culturally complex world''], Val Was, Education for Primary Care, 2019;
 +
*''[https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/ras-speelt-ten-onrechte-rol-in-klinische-besluitvorming.htm ‘Ras’ speelt ten onrechte rol in klinische besluitvorming]'', Alana Helberg-Proctor, Medisch Contact, 2019
  
Casuïstiek: [http://casussen-uit-achterstandswijken.nl/?page_id=355 Vluchtelingen en psychische klachten]
+
=== Bouwstenen in de leerlijn diversiteit ===
|-
+
{{Bouwstenen - Leerlijn diversiteit}}
|'''CZ'''
 
|Zorg in de laatste fase
 
|Film over zorg aan moslims in de laatste levensfase op de m-schijf: ''m-schijf/ho/video/backup/dvdbackup:vumc2009-kleurbekennen''
 
  
Het Vermoeden: programma o[http://www.npo.nl/het-vermoeden/22-09-2013/POW_00639092?ttype=searchChoice&tevent=%7B%22spvid%22%3A%220%3AiKhwN~VMIVllcEv1OC4a7j7~I_LZ3NBf%22%2C%22contentId%22%3A%22crid%3A%2F%2Fnpo.nl%2Fsearch%22%2C%22comScoreName%22%3A%22npo.zoeken.leven-en-sterven%22%2C%22brand%22%3A%22npoportal%22%2C%22section%22%3A%22npoportal%22%2C%22broadcaster%22%3A%22npo%22%2C%22subBroadcaster%22%3A%22npo%22%2C%22brandType%22%3A%22zenderportal%22%2C%22platform%22%3A%22site%22%2C%22platformType%22%3A%22site%22%2C%22avType%22%3A%22video%22%2C%22channel%22%3A%22geen%22%2C%22query%22%3A%22leven%20en%20sterven%22%2C%22panel%22%3A%22js-search-results-panel%22%2C%22filter%22%3A%7B%22objectType%22%3A%22program%22%7D%2C%22engine%22%3A%22npo-v2%22%2C%22id%22%3A%22crid%3A%2F%2Fnpo.nl%2FPOW_00639092%22%2C%22offset%22%3A227%2C%22max%22%3A240%7D ver een joods hospice] 
+
=== Bouwstenen in andere leerlijnen ===
|} 
+
{| class="infobox leerlijn-diversiteit box"
 +
|
 +
<dynamicpagelist>
 +
category = Aandachtsgebied - Diversiteit
 +
ordermethod = sortkey
 +
order = ascending
 +
mode = unordered
 +
</dynamicpagelist>
 +
|}
  
== Tweede huisartsstage ==
+
=== Veelgebruikte bronnen ===
Hoe verhoud ik me als arts tot de diversiteit in patiënten, wat zijn mijn vaardigheden, hoe zie ik mijn rol hierin als huisarts.
+
{| border="0"
 +
|- style="vertical-align:bottom;"
 +
| width="25%" |[[Bestand:Logo-pharos.png|alt=Logo pharos|links|kaderloos|150x150px|link=https://www.pharos.nl/]]
 +
| width="25%" |[[Bestand:Logo-huisartsmigrant.png|alt=Logo huisarts-migrant|links|kaderloos|100x100px|link=http://www.huisarts-migrant.nl/]]
 +
| width="25%" |[[Bestand:Boek-laaggeletterden.jpg|alt=Boek laaggeletterden|links|kaderloos|100x100px|link=Boekbespreking - Zorg voor laaggeletterden]]
 +
| width="25%" |[[Bestand:Kennisbundel-Intercultureel-vakmanschap.png|alt=Kennisbundel interultureel vakmanschap|links|kaderloos|100x100px|link=https://www.zorgvoorbeter.nl/docs/PVZ/Onderwijs/Intercultureel_vakmanschap_nov_2013.pdf]]
 +
|- style="vertical-align:top;"
 +
| style="padding: 6px" |'''Pharos'''
 +
Het landelijk expertisecentrum Pharos draagt bij aan het terugdringen van grote gezondheidsverschillen. Dat doen ze door nationale en internationale kennis te verzamelen, te verrijken en te delen. Het gaat om wetenschappelijke kennis, praktijkkennis van zorgverleners, beleidsmakers en andere professionals. En ervaringskennis van mensen om wie het uiteindelijk gaat.  
  
Doel: aios voelt zich vaardig om in verschillende situaties zich te verhouden tot patiënten met verschillende achtergronden.
+
[http://www.pharos.nl/ www.pharos.nl]
{| class="wikitable"
+
| style="padding: 6px" |'''Huisarts-Migrant'''
! colspan="1" |Fasering
+
Dé website voor huisartsen en andere zorgverleners met vragen over zorg en gezondheid voor migranten, vluchtelingen en patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden
! colspan="1" |Thema
 
! colspan="1" |Materiaal
 
|-
 
|'''Inwerken'''
 
 
 
|-
 
|'''1e helft'''
 
|'''Patiënten met (veel voorkomende) chronische ziektes / aandoeningen'''
 
|Alzheimer-nederland.nl SignaLeren, grenzeloos dementie herkennen: http://signaleren.alzheimer-nederland.nl/
 
|-
 
| colspan="1" | 
 
| colspan="1" |'''Psychische problematiek'''
 
| colspan="1" |Zie onder GGZ stage
 
|-
 
| colspan="1" | 
 
| colspan="1" |'''Klantgerichtheid aios'''
 
* Aandacht voor diversiteit in de (organisatie van de) praktijk?
 
| colspan="1" | 
 
|-
 
| colspan="1" | 
 
| colspan="1" |'''Maatschappelijk handelen binnen de beroepsgroep'''
 
* Culturele sensitiviteit: hoe verhoud ik me als huisarts tot mensen met wie ik een cultuurverschil voel?
 
| colspan="1" |[http://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.0030294 Anthropology in the Clinic: The Problem of Cultural Competency and How to Fix It]
 
|-
 
|'''2e helft'''
 
|'''Terminale / palliatieve zorg'''
 
|Artikel Nijmegen via leerlijnhouders op te vragen
 
  
Boek suggestie:"''Een Arts Van de Wereld: Etnische Diversiteit in de Medische Praktijk''" - J.Suurmond,C. Seeleman,et al
+
[https://www.nhg.org/winkel/producten/zorg-voor-laaggeletterden-sociaal-kwetsbaren-en-migranten-de-huisartsenpraktijk www.huisarts-migrant.nl]
 +
| style="padding: 6px" |'''Boek: Zorg voor Laaggeletterden, sociaal kwetsbaren en migranten in de huisartsenpraktijk'''
 +
Migranten, vluchtelingen, mensen die niet goed kunnen lezen en schrijven, sociaal kwetsbare jongeren of slachtoffers van geweld hebben vaak extra of een andere huisartsenzorg nodig. Dit boek biedt praktische voorlichting, tips, achtergrondinformatie en inspirerende voorbeelden tijdens uw spreekuur, dienst of onderwijs.
  
Hst 11 Boek ‘Zorg voor…’
+
[[Boekbespreking - Zorg voor laaggeletterden]]
 +
| style="padding: 6px" |'''Kennisbundel: Intercultureel vakmanschap in de zorg'''
 +
Zorgprofessionals moeten alle mensen passende zorg kunnen bieden. In deze kennisbundelvindt u actuele informatie hierover. Het is bedoeld voor '''docenten''' in Zorg en Welzijn.
  
Film: "Ik heb een dokter in Marokko". Te leen via de onderwijscoördinatoren
+
[https://www.zorgvoorbeter.nl/lesmateriaal/kennisbundels/intercultureel-vakmanschap www.zorgvoorbeter.nl]
|-
 
| colspan="1" | 
 
| colspan="1" |'''Praktijkmanagement'''
 
| colspan="1" | 
 
  
Versterken van eigen rol en regie van migranten en laagopgeleiden: [http://www.pharos.nl/nl/kenniscentrum/participatie-en-eigen-regie/participatie-en-eigen-regie meer info bij Pharos]
+
'''Download de pdf'''
  
E-health toepassingen voor laaggeletterden: [http://www.pharos.nl/nl/kenniscentrum/ehealth4all meer info bij Pharos]
+
[https://www.zorgvoorbeter.nl/docs/PVZ/Onderwijs/Intercultureel_vakmanschap_nov_2013.pdf Kennisbundel pdf]
 +
|}
  
Is jullie praktijk klaar voor laaggeletterden? Een [http://www.pharos.nl/nl/kenniscentrum/laaggeletterdheid-en-gezondheid/is-uw-praktijk-klaar-voor-laaggeletterden-waar-staat-u checklist] van Pharos
+
<div style="font-size: 24px;">
|}
+
Leerlijnoverzicht</div>{{Leerlijnen horizontaal}}
·   
 

Versie van 4 jun 2020 om 08:59


Leerlijn diversiteit
Leerlijnhouder

Sylvia Mennink

Leerlijnmedewerkers

Mariël Jacobs
Elzelyne Balkema

Zowel als dokter als als mens hebben we regelmatig te maken met mensen met wie we een cultuurverschil voelen. Denk aan de verschillen tussen man en vrouw, tussen stad en platteland en uiteraard de verschillen in religieuze of etnische achtergronden. Anderzijds hebben we vaak meer gemeen met elkaar dan we misschien denken. In deze leerlijn willen we aios, docenten en opleiders handvatten bieden om deze verschillen en overeenkomsten eens met elkaar te onderzoeken.

Plaatje diversiteit.png

 

Eerste huisartsstage De aios observeert zichzelf: “Wat zijn mijn ideeën/bewust maken van mijn eigen cultuur cq verschillen tussen mensen. Als arts heb je ook de neiging om mensen in hokjes te delen, dat dat helpt om het overzichtelijk te maken, te normaliseren. Wat je eigenlijk doet is je eigen ideeën projecteren. Je denkt voor de ander. Je vult in o.b.v. wat je zelf gewend bent en je zelf gewoon vindt. Het is een gegeven dat mensen dit doen. Dit is een hele menselijke manier, dit is jouw eigen logica.

Doel In de verhouding tot de patiënt je altijd realiseren: dit is een ander persoon met eigen gewoontes/gebruiken/cultuur/normen en mijn eigen achtergrond kleurt hoe ik naar deze persoon kijk. Wat we de aios mee willen geven dat je nieuwsgierig blijft naar de ander, en leert de aios voorbij het sociaal wenselijke te denken.

Hoe Concrete thema's waar we een discussie aan op kunnen hangen waarin aios ontdekken dat ze onderling ook anders denken, een ander mensbeeld hebben. Dat ze zich bewust worden van hun eigen normen en waarden, veroorzaakt door opvoeding/achtergrond/levensbeschouwing. Vb.

  • Religie
  • Donorschap
  • Abortus/abortuspil
  • Slecht nieuws gesprek

Buitenstages De aios observeert de buitenwereld: Wat valt je op aan diversiteit in de zorg in het ziekenhuis, psychiatrie en chronische zorg t.a.v.:

  • Andere culturele achtergrond
  • Verschillende levensbeschouwing
  • Man/vrouw
  • Genderdiversiteit
  • Zorg voor ongedocumenteerden/vluchtelingen

Doel Inzicht in verschillen in gezondheidsvaardigheden tussen patiënten in verschillende settings. Je bewust zijn van wat dat betekent in de verschillende vraagstukken tav het patiënt-zijn, bijv. in:

  • Spoedeisende hulp
  • Ouderenzorg, rond het levenseinde. Religie kan een steunende factor zijn, dat je als arts hier ook gebruik van kunt maken.
  • Verslavingszorg, normen en waarden veranderen als je in zo'n verslavingssituatie zit.

Tweede huisartsstage Hoe verhoud ik me als arts tot de diversiteit in patiënten? Wat zijn mijn vaardigheden? Hoe zie ik mijn rol hierin als huisarts? Wat vind ik tot mijn takenpakket behoren en wat niet?

Doel Aios voelt zich vaardig om in verschillende situaties zich te verhouden tot patiënten met verschillende achtergronden.


Covid19 & Diversiteit

Keek op de Week - Actuele suggesties

Bouwstenen in de leerlijn diversiteit

Bouwstenen in andere leerlijnen

Veelgebruikte bronnen

Logo pharos
Logo huisarts-migrant
Boek laaggeletterden
Kennisbundel interultureel vakmanschap
Pharos

Het landelijk expertisecentrum Pharos draagt bij aan het terugdringen van grote gezondheidsverschillen. Dat doen ze door nationale en internationale kennis te verzamelen, te verrijken en te delen. Het gaat om wetenschappelijke kennis, praktijkkennis van zorgverleners, beleidsmakers en andere professionals. En ervaringskennis van mensen om wie het uiteindelijk gaat.

www.pharos.nl

Huisarts-Migrant

Dé website voor huisartsen en andere zorgverleners met vragen over zorg en gezondheid voor migranten, vluchtelingen en patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden

www.huisarts-migrant.nl

Boek: Zorg voor Laaggeletterden, sociaal kwetsbaren en migranten in de huisartsenpraktijk

Migranten, vluchtelingen, mensen die niet goed kunnen lezen en schrijven, sociaal kwetsbare jongeren of slachtoffers van geweld hebben vaak extra of een andere huisartsenzorg nodig. Dit boek biedt praktische voorlichting, tips, achtergrondinformatie en inspirerende voorbeelden tijdens uw spreekuur, dienst of onderwijs.

Boekbespreking - Zorg voor laaggeletterden

Kennisbundel: Intercultureel vakmanschap in de zorg

Zorgprofessionals moeten alle mensen passende zorg kunnen bieden. In deze kennisbundelvindt u actuele informatie hierover. Het is bedoeld voor docenten in Zorg en Welzijn.

www.zorgvoorbeter.nl

Download de pdf

Kennisbundel pdf

Leerlijnoverzicht

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie