Leerlijn diversiteit: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(actuele media toegevoegd)
k (Los document visie in uitklapper gezet)
 
(38 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 17: Regel 17:
 
|}
 
|}
 
Zowel als dokter als als mens hebben we regelmatig te maken met mensen met wie we een cultuurverschil voelen. Denk aan de verschillen tussen man en vrouw, tussen stad en platteland en uiteraard de verschillen in religieuze of etnische achtergronden. Anderzijds hebben we vaak meer gemeen met elkaar dan we misschien denken. In deze leerlijn willen we aios, docenten en opleiders handvatten bieden om deze verschillen en overeenkomsten eens met elkaar te onderzoeken.  
 
Zowel als dokter als als mens hebben we regelmatig te maken met mensen met wie we een cultuurverschil voelen. Denk aan de verschillen tussen man en vrouw, tussen stad en platteland en uiteraard de verschillen in religieuze of etnische achtergronden. Anderzijds hebben we vaak meer gemeen met elkaar dan we misschien denken. In deze leerlijn willen we aios, docenten en opleiders handvatten bieden om deze verschillen en overeenkomsten eens met elkaar te onderzoeken.  
[[Bestand:Plaatje diversiteit.png|links|kaderloos|481x481px]]
+
 
 +
[[Bestand:Plaatje diversiteit.png|kaderloos|447x447px|gecentreerd]]
 +
{{Witregel}}
 +
<div class="panel-group" id="accordion">
 +
<accordion parent="accordion" heading="Visie: Wat, waar en wanneer in de opleiding m.b.t. diversiteit" class="in">
 +
'''Eerste huisartsstage'''
 +
De aios observeert zichzelf: “Wat zijn mijn ideeën/bewust maken van mijn eigen cultuur cq verschillen tussen mensen.
 +
Als arts heb je ook de neiging om mensen in hokjes te delen, dat dat helpt om het overzichtelijk te maken, te normaliseren.
 +
Wat je eigenlijk doet is je eigen ideeën projecteren. Je denkt voor de ander. Je vult in o.b.v. wat je zelf gewend bent en je zelf gewoon vindt.  Het is een gegeven dat mensen dit doen. Dit is een hele menselijke manier, dit is jouw eigen logica.
 +
 
 +
''Doel''
 +
In de verhouding tot de patiënt je altijd realiseren: dit is een ander persoon met eigen gewoontes/gebruiken/cultuur/normen en mijn eigen achtergrond kleurt hoe ik naar deze persoon kijk. Wat we de aios mee willen geven dat je nieuwsgierig blijft naar de ander, en leert de aios voorbij het sociaal wenselijke te denken.
 +
 
 +
''Hoe''
 +
Concrete thema's waar we een discussie aan op kunnen hangen waarin aios ontdekken dat ze onderling ook anders denken, een ander mensbeeld hebben. Dat ze zich bewust worden van hun eigen normen en waarden, veroorzaakt door opvoeding/achtergrond/levensbeschouwing. Vb.
 +
* Religie
 +
* Donorschap
 +
* Abortus/abortuspil
 +
* Slecht nieuws gesprek
 +
 +
'''Buitenstages'''
 +
De aios observeert de buitenwereld: Wat valt je op aan diversiteit in de zorg in het ziekenhuis, psychiatrie en chronische zorg t.a.v.:
 +
* Andere culturele achtergrond
 +
* Verschillende levensbeschouwing
 +
* Man/vrouw
 +
* Genderdiversiteit
 +
* Zorg voor ongedocumenteerden/vluchtelingen
 +
 +
''Doel''
 +
Inzicht in verschillen in gezondheidsvaardigheden tussen patiënten in verschillende settings. Je bewust zijn van wat dat betekent in de verschillende vraagstukken tav het patiënt-zijn, bijv. in:
 +
* Spoedeisende hulp
 +
* Ouderenzorg, rond het levenseinde. Religie kan een steunende factor zijn, dat je als arts hier ook gebruik van kunt maken.
 +
* Verslavingszorg, normen en waarden veranderen als je in zo'n verslavingssituatie zit.
 +
 
 +
'''Tweede huisartsstage'''
 +
Hoe verhoud ik me als arts tot de diversiteit in patiënten? Wat zijn mijn vaardigheden? Hoe zie ik mijn rol hierin als huisarts? Wat vind ik tot mijn takenpakket behoren en wat niet?
 +
 
 +
''Doel''
 +
Aios voelt zich vaardig om in verschillende situaties zich te verhouden tot patiënten met verschillende achtergronden.
 +
  </accordion>
 +
</div>
 +
 
 +
----
 +
 
 +
=== Covid19 & Diversiteit===
 +
* ''[https://www.pharos.nl/nieuws/begrijpelijke-communicatie-in-de-palliatieve-coronazorg-wij-zorgen-ervoor-dat-u-zo-weinig-mogelijk-pijn-heeft Begrijpelijke communicatie met patiënten rond beslissingen in Coronazorg] Pharos april 2020''
 +
* ''[https://youtu.be/uj9BGqHXC7g Filmpje 1:30 min: Corona in begrijpelijke taal] Stichting lezen en schrijven maart 2020''
 +
* [https://www.pharos.nl/coronavirus/ ''Eenvoudige uitleg en instructies ten aanzien van het Corona-virus''], Pharos maart 2020
 +
* ''[https://corona.steffie.nl/nl/ Corona en laaggeletterdheid]''
  
 
=== Keek op de Week - Actuele suggesties===
 
=== Keek op de Week - Actuele suggesties===
* [https://www.youtube.com/watch?v=TrDH0_7fxoo Ali B's mensentuin (juni 2019): we hebben meer gemeen dan we denken]
+
* ''[https://www.kis.nl/artikel/de-onbesproken-eenzaamheid-van-marokkaanse-ouderen Onbesproken eenzaamheid van Marokkaanse ouderen],'' Kennisplatform Integratie & Samenleving, 20 april 2020
* [https://www.henw.org/artikelen/dementie-bij-oudere-migranten?toegangscode=ICPpKDGj4zkf ''Dementie bij ouderen migranten''], S. Vissenberg et al, Huisarts & Wetenschap, 2019;
+
* ''[https://www.medischcontact.nl/opinie/lezers-schrijven/lezersverhalen/lezersverhaal/freezing.htm Corona perikel 'Freezing'],'' Medisch Contact, 25 maart 2020
 +
* [https://www.volkskrant.nl/wetenschap/de-medische-wereld-heeft-een-witte-blik-en-dat-is-een-probleem-voor-etnische-minderheden~bebe191f/?referer=https%3A%2F%2Fwww.bing.com%2Fsearch%3Fq%3Dmedische%2Bwereld%2Bheeft%2Bwitte%2Bblik%2Bvolkskrant%26src%3DIE-TopR ''Medische wereld heeft een witte blik''], Hasna el Maroudi, de Volkskrant, 20 september 2019
 +
* [https://www.youtube.com/watch?v=TrDH0_7fxoo ''Ali B's mensentuin (juni 2019)'': we hebben meer gemeen dan we denken]
 +
* [https://www.henw.org/artikelen/dementie-bij-oudere-migranten?toegangscode=ICPpKDGj4zkf ''Dementie bij ouderen migranten''], - S. Vissenberg et al, Huisarts & Wetenschap, 2019;
 
*[https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14739879.2019.1591170 ''Our culturally complex world''], Val Was, Education for Primary Care, 2019;
 
*[https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14739879.2019.1591170 ''Our culturally complex world''], Val Was, Education for Primary Care, 2019;
*''[https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/ras-speelt-ten-onrechte-rol-in-klinische-besluitvorming.htm ‘Ras’ speelt ten onrechte rol in klinische besluitvorming]'', Alana Helberg-Proctor, Medisch Contact, 2019.
+
*''[https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/ras-speelt-ten-onrechte-rol-in-klinische-besluitvorming.htm ‘Ras’ speelt ten onrechte rol in klinische besluitvorming]'', Alana Helberg-Proctor, Medisch Contact, 2019
  
 
=== Bouwstenen in de leerlijn diversiteit ===
 
=== Bouwstenen in de leerlijn diversiteit ===
Regel 44: Regel 95:
 
| width="25%" |[[Bestand:Logo-pharos.png|alt=Logo pharos|links|kaderloos|150x150px|link=https://www.pharos.nl/]]
 
| width="25%" |[[Bestand:Logo-pharos.png|alt=Logo pharos|links|kaderloos|150x150px|link=https://www.pharos.nl/]]
 
| width="25%" |[[Bestand:Logo-huisartsmigrant.png|alt=Logo huisarts-migrant|links|kaderloos|100x100px|link=http://www.huisarts-migrant.nl/]]
 
| width="25%" |[[Bestand:Logo-huisartsmigrant.png|alt=Logo huisarts-migrant|links|kaderloos|100x100px|link=http://www.huisarts-migrant.nl/]]
| width="25%" |[[Bestand:Boek-laaggeletterden.jpg|alt=Boek laaggeletterden|links|kaderloos|100x100px|link=https://www.nhg.org/winkel/producten/zorg-voor-laaggeletterden-sociaal-kwetsbaren-en-migranten-de-huisartsenpraktijk]]
+
| width="25%" |[[Bestand:Boek-laaggeletterden.jpg|alt=Boek laaggeletterden|links|kaderloos|100x100px|link=Boekbespreking - Zorg voor laaggeletterden]]
 
| width="25%" |[[Bestand:Kennisbundel-Intercultureel-vakmanschap.png|alt=Kennisbundel interultureel vakmanschap|links|kaderloos|100x100px|link=https://www.zorgvoorbeter.nl/docs/PVZ/Onderwijs/Intercultureel_vakmanschap_nov_2013.pdf]]
 
| width="25%" |[[Bestand:Kennisbundel-Intercultureel-vakmanschap.png|alt=Kennisbundel interultureel vakmanschap|links|kaderloos|100x100px|link=https://www.zorgvoorbeter.nl/docs/PVZ/Onderwijs/Intercultureel_vakmanschap_nov_2013.pdf]]
 
|- style="vertical-align:top;"
 
|- style="vertical-align:top;"
Regel 58: Regel 109:
 
Migranten, vluchtelingen, mensen die niet goed kunnen lezen en schrijven, sociaal kwetsbare jongeren of slachtoffers van geweld hebben vaak extra of een andere huisartsenzorg nodig. Dit boek biedt praktische voorlichting, tips, achtergrondinformatie en inspirerende voorbeelden tijdens uw spreekuur, dienst of onderwijs.
 
Migranten, vluchtelingen, mensen die niet goed kunnen lezen en schrijven, sociaal kwetsbare jongeren of slachtoffers van geweld hebben vaak extra of een andere huisartsenzorg nodig. Dit boek biedt praktische voorlichting, tips, achtergrondinformatie en inspirerende voorbeelden tijdens uw spreekuur, dienst of onderwijs.
  
[https://www.nhg.org/winkel/producten/zorg-voor-laaggeletterden-sociaal-kwetsbaren-en-migranten-de-huisartsenpraktijk Link naar de HNG webshop]
+
[[Boekbespreking - Zorg voor laaggeletterden]]
 
| style="padding: 6px" |'''Kennisbundel: Intercultureel vakmanschap in de zorg'''
 
| style="padding: 6px" |'''Kennisbundel: Intercultureel vakmanschap in de zorg'''
 
Zorgprofessionals moeten alle mensen passende zorg kunnen bieden. In deze kennisbundelvindt u actuele informatie hierover. Het is bedoeld voor '''docenten''' in Zorg en Welzijn.
 
Zorgprofessionals moeten alle mensen passende zorg kunnen bieden. In deze kennisbundelvindt u actuele informatie hierover. Het is bedoeld voor '''docenten''' in Zorg en Welzijn.

Huidige versie van 4 jun 2020 om 09:59


Leerlijn diversiteit
Leerlijnhouder

Sylvia Mennink

Leerlijnmedewerkers

Mariël Jacobs
Elzelyne Balkema

Zowel als dokter als als mens hebben we regelmatig te maken met mensen met wie we een cultuurverschil voelen. Denk aan de verschillen tussen man en vrouw, tussen stad en platteland en uiteraard de verschillen in religieuze of etnische achtergronden. Anderzijds hebben we vaak meer gemeen met elkaar dan we misschien denken. In deze leerlijn willen we aios, docenten en opleiders handvatten bieden om deze verschillen en overeenkomsten eens met elkaar te onderzoeken.

Plaatje diversiteit.png

 

Eerste huisartsstage De aios observeert zichzelf: “Wat zijn mijn ideeën/bewust maken van mijn eigen cultuur cq verschillen tussen mensen. Als arts heb je ook de neiging om mensen in hokjes te delen, dat dat helpt om het overzichtelijk te maken, te normaliseren. Wat je eigenlijk doet is je eigen ideeën projecteren. Je denkt voor de ander. Je vult in o.b.v. wat je zelf gewend bent en je zelf gewoon vindt. Het is een gegeven dat mensen dit doen. Dit is een hele menselijke manier, dit is jouw eigen logica.

Doel In de verhouding tot de patiënt je altijd realiseren: dit is een ander persoon met eigen gewoontes/gebruiken/cultuur/normen en mijn eigen achtergrond kleurt hoe ik naar deze persoon kijk. Wat we de aios mee willen geven dat je nieuwsgierig blijft naar de ander, en leert de aios voorbij het sociaal wenselijke te denken.

Hoe Concrete thema's waar we een discussie aan op kunnen hangen waarin aios ontdekken dat ze onderling ook anders denken, een ander mensbeeld hebben. Dat ze zich bewust worden van hun eigen normen en waarden, veroorzaakt door opvoeding/achtergrond/levensbeschouwing. Vb.

  • Religie
  • Donorschap
  • Abortus/abortuspil
  • Slecht nieuws gesprek

Buitenstages De aios observeert de buitenwereld: Wat valt je op aan diversiteit in de zorg in het ziekenhuis, psychiatrie en chronische zorg t.a.v.:

  • Andere culturele achtergrond
  • Verschillende levensbeschouwing
  • Man/vrouw
  • Genderdiversiteit
  • Zorg voor ongedocumenteerden/vluchtelingen

Doel Inzicht in verschillen in gezondheidsvaardigheden tussen patiënten in verschillende settings. Je bewust zijn van wat dat betekent in de verschillende vraagstukken tav het patiënt-zijn, bijv. in:

  • Spoedeisende hulp
  • Ouderenzorg, rond het levenseinde. Religie kan een steunende factor zijn, dat je als arts hier ook gebruik van kunt maken.
  • Verslavingszorg, normen en waarden veranderen als je in zo'n verslavingssituatie zit.

Tweede huisartsstage Hoe verhoud ik me als arts tot de diversiteit in patiënten? Wat zijn mijn vaardigheden? Hoe zie ik mijn rol hierin als huisarts? Wat vind ik tot mijn takenpakket behoren en wat niet?

Doel Aios voelt zich vaardig om in verschillende situaties zich te verhouden tot patiënten met verschillende achtergronden.


Covid19 & Diversiteit

Keek op de Week - Actuele suggesties

Bouwstenen in de leerlijn diversiteit

Bouwstenen in andere leerlijnen

Veelgebruikte bronnen

Logo pharos
Logo huisarts-migrant
Boek laaggeletterden
Kennisbundel interultureel vakmanschap
Pharos

Het landelijk expertisecentrum Pharos draagt bij aan het terugdringen van grote gezondheidsverschillen. Dat doen ze door nationale en internationale kennis te verzamelen, te verrijken en te delen. Het gaat om wetenschappelijke kennis, praktijkkennis van zorgverleners, beleidsmakers en andere professionals. En ervaringskennis van mensen om wie het uiteindelijk gaat.

www.pharos.nl

Huisarts-Migrant

Dé website voor huisartsen en andere zorgverleners met vragen over zorg en gezondheid voor migranten, vluchtelingen en patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden

www.huisarts-migrant.nl

Boek: Zorg voor Laaggeletterden, sociaal kwetsbaren en migranten in de huisartsenpraktijk

Migranten, vluchtelingen, mensen die niet goed kunnen lezen en schrijven, sociaal kwetsbare jongeren of slachtoffers van geweld hebben vaak extra of een andere huisartsenzorg nodig. Dit boek biedt praktische voorlichting, tips, achtergrondinformatie en inspirerende voorbeelden tijdens uw spreekuur, dienst of onderwijs.

Boekbespreking - Zorg voor laaggeletterden

Kennisbundel: Intercultureel vakmanschap in de zorg

Zorgprofessionals moeten alle mensen passende zorg kunnen bieden. In deze kennisbundelvindt u actuele informatie hierover. Het is bedoeld voor docenten in Zorg en Welzijn.

www.zorgvoorbeter.nl

Download de pdf

Kennisbundel pdf

Leerlijnoverzicht
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych SOLK Pall Preventie Praktijk


Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit Diversiteit
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
SOLK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement


Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Diversiteit