Leerlijn kennis en wetenschap: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
(update ll-medewerkers)
 
(10 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 9: Regel 9:
 
! <span class="infobox-titel">Leerlijn kennis en wetenschap</span>
 
! <span class="infobox-titel">Leerlijn kennis en wetenschap</span>
 
|-
 
|-
|'''Leerlijnhouder'''<br />{{Auteur - Hans van der Wouden}}
+
|'''Leerlijnhouder'''<br />{{Auteur - Paul Janssen}}
 
|-
 
|-
|'''Leerlijnmedewerkers'''<br />Paul Janssen
+
|'''Leerlijnmedewerkers'''<br />
Chris Rietmeijer
+
{{Auteur - Coralie Arends}}
 
+
{{Auteur - Liselot Hoornweg}}
 
{{Auteur - Nikki Claassen-van Dessel}}
 
{{Auteur - Nikki Claassen-van Dessel}}
 
|}
 
|}
Van de moderne huisarts wordt verwacht dat hij of zij in de dagelijkse praktijk werkt volgens de principes van Evidence Based Medicine (EBM). EBM is het oordeelkundig gebruikmaken van het beste beschikbare wetenschappelijke bewijs bij het maken van een keuze voor de diagnostiek of behandeling van een patiënt.  
+
Van de moderne huisarts wordt verwacht dat hij of zij in de dagelijkse praktijk werkt volgens de principes van Evidence Based Medicine (EBM). EBM is het oordeelkundig gebruikmaken van het beste beschikbare wetenschappelijke bewijs bij het maken van een keuze voor de diagnostiek of behandeling van een patiënt.
  
 
Maar hoe doe je dat? Volledig bijblijven met alle wetenschappelijke ontwikkelingen is onmogelijk, gezien de enorme hoeveelheid aan publicaties. Richtlijnen en standaarden, mits up-to-date, kunnen een goede handleiding zijn, maar zijn niet voor elke klacht of diagnostische test beschikbaar. Ook het varen op eigen ervaring of deskundigheid van collega’s zal niet altijd tot een bevredigende oplossing leiden.  
 
Maar hoe doe je dat? Volledig bijblijven met alle wetenschappelijke ontwikkelingen is onmogelijk, gezien de enorme hoeveelheid aan publicaties. Richtlijnen en standaarden, mits up-to-date, kunnen een goede handleiding zijn, maar zijn niet voor elke klacht of diagnostische test beschikbaar. Ook het varen op eigen ervaring of deskundigheid van collega’s zal niet altijd tot een bevredigende oplossing leiden.  
Regel 23: Regel 23:
  
 
Het EBM onderwijs tijdens de huisartsopleiding heeft daarom de volgende doelen:
 
Het EBM onderwijs tijdens de huisartsopleiding heeft daarom de volgende doelen:
*Het prikkelen van de wetenschappelijke nieuwsgierigheid bij elke AIOS: wetenschap is leuk!  
+
*Het prikkelen van de wetenschappelijke nieuwsgierigheid bij elke aios: wetenschap is leuk!  
 
*Het leren van vaardigheden om benodigde evidence op een praktische manier te achterhalen
 
*Het leren van vaardigheden om benodigde evidence op een praktische manier te achterhalen
 
*Het ontwikkelen van  kennis om evidence kritisch te beoordelen
 
*Het ontwikkelen van  kennis om evidence kritisch te beoordelen
 
*Het leren vertalen van gevonden evidence naar toepassing in de dagelijkse praktijk
 
*Het leren vertalen van gevonden evidence naar toepassing in de dagelijkse praktijk
 
+
Het competentieprofiel van de huisarts onderscheidt drie deelcompetenties. Zij zijn hieronder genoemd met eronder enkele onderwijsbouwstenen die gebruikt kunnen worden voor het terugkomonderwijs, onderzoek in de praktijk, zelfstudie en het leergesprek met de opleider.{{Competentie 6.1}}
 
 
{{Competentie 6.1}}
 
 
<dynamicpagelist>
 
<dynamicpagelist>
 
category = Competentie 6.1 - EBM
 
category = Competentie 6.1 - EBM
Regel 43: Regel 41:
 
order = ascending
 
order = ascending
 
mode = unordered
 
mode = unordered
</dynamicpagelist>Praktijkopdracht - Kritisch lezen
+
</dynamicpagelist>
  
 
{{Competentie 6.3}}
 
{{Competentie 6.3}}

Huidige versie van 30 nov 2021 om 14:35


Leerlijn kennis en wetenschap
Leerlijnhouder
Paul Janssen
Leerlijnmedewerkers

Coralie Arends
Liselot Hoornweg
Nikki Claassen-van Dessel

Van de moderne huisarts wordt verwacht dat hij of zij in de dagelijkse praktijk werkt volgens de principes van Evidence Based Medicine (EBM). EBM is het oordeelkundig gebruikmaken van het beste beschikbare wetenschappelijke bewijs bij het maken van een keuze voor de diagnostiek of behandeling van een patiënt.

Maar hoe doe je dat? Volledig bijblijven met alle wetenschappelijke ontwikkelingen is onmogelijk, gezien de enorme hoeveelheid aan publicaties. Richtlijnen en standaarden, mits up-to-date, kunnen een goede handleiding zijn, maar zijn niet voor elke klacht of diagnostische test beschikbaar. Ook het varen op eigen ervaring of deskundigheid van collega’s zal niet altijd tot een bevredigende oplossing leiden.

De huisarts die zelfstandig ‘best evidence’ kan beoordelen en dit kan vertalen naar de praktijk, kan patiënten tot steun zijn door het geven van recente en goede informatie. Vervolgens kan de huisarts in overleg met de patiënt tot goed onderbouwde beslissingen komen. Om dit als huisarts te kunnen zijn EBM vaardigheden onmisbaar.

Het EBM onderwijs tijdens de huisartsopleiding heeft daarom de volgende doelen:

  • Het prikkelen van de wetenschappelijke nieuwsgierigheid bij elke aios: wetenschap is leuk!
  • Het leren van vaardigheden om benodigde evidence op een praktische manier te achterhalen
  • Het ontwikkelen van kennis om evidence kritisch te beoordelen
  • Het leren vertalen van gevonden evidence naar toepassing in de dagelijkse praktijk
Het competentieprofiel van de huisarts onderscheidt drie deelcompetenties. Zij zijn hieronder genoemd met eronder enkele onderwijsbouwstenen die gebruikt kunnen worden voor het terugkomonderwijs, onderzoek in de praktijk, zelfstudie en het leergesprek met de opleider.

Competentie (uit het Competentieprofiel)

6.1 De huisarts onderbouwt de zorg op wetenschappelijk verantwoorde wijze

  • onderbouwt de zorg op wetenschappelijk verantwoorde wijze
  • vertaalt klinische problemen in een onderzoekbare vraag
  • selecteert beschikbaar wetenschappelijk onderzoek naar relevantie
  • beoordeelt de methodologische kwaliteit van de literatuur

Gedragsindicatoren (uit de ComBeL)

Evidence based practice

  • neemt klinische beslissingen zoveel mogelijk op grond van beschikbare evidence
  • vertaalt klinische problemen in onderzoekbare vragen
  • zoekt efficiënt naar het beste bewijsmateriaal in huisartsgeneeskundige richtlijnen
  • beoordeelt resultaten van wetenschappelijk onderzoek kritisch op methodologische kwaliteit


Competentie (uit het Competentieprofiel)

6.2 De huisarts bevordert ontwikkeling en implementatie van vakkennis

  • verzamelt gestructureerd data ten behoeve van onderzoek en scholing
  • weegt nieuwe wetenschappelijke inzichten op toepasbaarheid in de eigen praktijksituatie

Gedragsindicatoren (uit de ComBeL)

nvt


Competentie (uit het Competentieprofiel)

6.3 De huisarts bevordert de deskundigheid van studenten, aios, collegae en andere zorgverleners

  • brengt kennis in uiteenlopende leersituaties.

Gedragsindicatoren (uit de ComBeL)

Deskundigheidsbevordering

  • rapporteert helder (schriftelijk of mondeling) over resultaten van eigen literatuur-searches
  • levert actieve bijdragen aan de voorbereiding en uitvoering van onderwijs


Zie verder

Leerlijnoverzicht

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie