Leerlijn medisch handelen: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(68 tussenliggende versies door 5 gebruikers niet weergegeven)
Regel 5: Regel 5:
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 
</ol>
 
</ol>
<br>  
+
<br>
 +
 
 
{| class="infobox leerlijn-medisch"
 
{| class="infobox leerlijn-medisch"
 
! <span class="infobox-titel-competentie">Leerlijn medisch handelen</span>
 
! <span class="infobox-titel-competentie">Leerlijn medisch handelen</span>
 
|-
 
|-
|'''Leerlijnhouder'''<br />Drs. [mailto:w.willems@vumc.nl Wim Willems], Huisarts, hao, docent
+
|'''Leerlijnhouder'''<br />
 +
 
 
|-
 
|-
 
|'''Leerlijnmedewerkers'''<br />
 
|'''Leerlijnmedewerkers'''<br />
Dr. [mailto:y.wong@vumc.nl Yeun Ying Wong], Huisarts<br />
+
{{Auteur - Henk-Johan Brus}}Huisarts, docent<br />
Drs. [mailto:c.rietmeijer@vumc.nl Chris Rietmeijer], Huisarts, onderwijscoordinator<br />
+
Dr. {{Auteur - Yeun Ying Wong}}Huisarts
Drs. [mailto:s.konijn@vumc.nl Sjors Konijn], Huisarts, hao, docent
+
|-
 +
|
 +
'''Contact'''<br />
 +
<span class="fa fa-envelope-o"></span> [mailto:yeunyingw@gmail.com Yeun Ying Wong]  
 
|}
 
|}
Medisch handelen, de kerncompetentie van de huisarts, krijgt in deze Wiki veel aandacht onder de tien huisartsgeneeskundige thema's. Medisch handelen kent drie pijlers: communicatievaardigheden, medisch-technische vaardigheden en klinisch redeneren op basis van kennis van ziektebeelden en epidemiologie. Het klinisch redeneren krijgt aandacht onder de verschillende huisartsgeneeskundige thema's; communicatie krijgt aandacht onder leerlijn Communicatie. Deze leerlijn Medisch handelen richt zich op de medisch-technische vaardigheden.
+
Medisch handelen, de kerncompetentie van de huisarts, krijgt in deze Wiki veel aandacht onder de tien huisartsgeneeskundige thema's. Medisch handelen kent drie pijlers: communicatievaardigheden, medisch-technische vaardigheden en klinisch redeneren op basis van kennis van ziektebeelden en epidemiologie. Het klinisch redeneren krijgt aandacht onder de verschillende huisartsgeneeskundige thema's; communicatie krijgt aandacht onder leerlijn Communicatie. Deze leerlijn Medisch Handelen richt zich op de ''medisch-technische'' vaardigheden.
  
 
Medisch-technische vaardigheden vormen een belangrijk onderdeel van het huisartsenvak. Los van het belang van het goed uitvoeren van vaardigheden, dragen vaardigheden belangrijk bij aan het werkplezier en het competentiegevoel van aios en huisarts.  
 
Medisch-technische vaardigheden vormen een belangrijk onderdeel van het huisartsenvak. Los van het belang van het goed uitvoeren van vaardigheden, dragen vaardigheden belangrijk bij aan het werkplezier en het competentiegevoel van aios en huisarts.  
Regel 22: Regel 27:
 
De aios leert vaardigheden vooral in de praktijk. Daar dienen de situatie en de urgentie zich aan om iets uit te voeren en te oefenen. De ondersteuning vanuit het opleidingsinstituut is tweeledig:  
 
De aios leert vaardigheden vooral in de praktijk. Daar dienen de situatie en de urgentie zich aan om iets uit te voeren en te oefenen. De ondersteuning vanuit het opleidingsinstituut is tweeledig:  
 
# Opleider en aios faciliteren bij het praktijkleren, o.a. via deze leerlijn.  
 
# Opleider en aios faciliteren bij het praktijkleren, o.a. via deze leerlijn.  
# Aios de gelegenheid geven tot droog oefenen van vaardigheden, bijv. middels fantomen ([https://www.hovumc.nl/fantomen formulier fantomen aanvragen]).  
+
# Aios de gelegenheid geven tot het droogoefenen van vaardigheden, bijv. middels fantomen.
 +
 
 +
=== Medisch-technische vaardigheden ===
 +
In het kader van bovengenoemde visie verdelen we de vaardigheden binnen deze leerlijn in twee groepen: basisarts-vaardigheden en de huisarts-specifieke vaardigheden.  
 +
 
 +
==== '''Basisarts-vaardigheden''' ====
 +
Deze zijn vaardigheden die de aios geacht wordt in de basisopleiding geleerd te hebben (ausculteren, buikonderzoek etc.).  
 +
 
 +
De aandacht voor zowel het beheersen van de basisarts-vaardigheden door aios als voor het beoordelen ervan door de hao blijkt kleiner ten op zichte van de huisarts-specifieke vaardigheden. Dit terwijl de basisvaardigheden een groter en belangrijker deel vormen in de dagelijkse praktijk. Een mogelijk onderliggende oorzaak is dat het lastiger is om deze vaardigheden te bespreken: gêne kan bijvoorbeeld een rol spelen. De aios kan het gevoel hebben dat hij dit al moet kunnen waardoor er snel een beoordelingsgevoel ontstaat; de opleider kan het gevoel hebben dat hij de aios aan het controleren is.   
  
=== Medische vaardigheden ===
+
Aandacht voor de basisarts-vaardigheden klemt des te meer, omdat de vooropleiding niet voor alle aios gelijk is. Er mag daarom ''niet'' automatisch aangenomen worden dat de aios de basisarts-vaardigheden bij het starten van de opleiding al (goed) beheerst. De leerlijn biedt met enkele bouwstenen inzichten uit recent onderzoek op het 'meester-gezel'-dynamiek, zie bijvoorbeeld [[Om-en-om spreekuur|Om-en-om-spreekuur]].    
In het kader van deze visie verdelen we de vaardigheden, binnen deze leerlijn, in twee groepen:
 
* Basisarts-vaardigheden
 
* Huisarts-specifieke vaardigheden.  
 
De basisarts-vaardigheden zijn die vaardigheden die de aios geacht wordt in de basisopleiding geleerd te hebben (ausculteren, buikonderzoek et cetera). De huisarts-specifieke vaardigheden zijn meer toegespitst op de huisartsgeneeskundige situatie (Cyriax, IUD, kleine chirurgie en dergelijke). Het huidige onderwijs richt zich voornamelijk op deze complexere vaardigheden. Aios voelen zich daarin vaak (nog) onbekwaam. Gericht op deze onbekwaamheid van de aios bestaan voor het aanleren van complexe vaardigheden diverse onderwijsvormen en tal van filmpjes, bijvoorbeeld via de [https://portal.nhg.org/course/search.php?category=27&status=my NHG-website].  
 
  
De aandacht voor zowel het beheersen van de basisarts-vaardigheden door aios als voor het beoordelen ervan door de hao blijkt kleiner. Dit terwijl de basisvaardigheden een groter en belangrijker deel vormen in de dagelijkse  praktijk. Een mogelijk onderliggende oorzaak is dat het lastiger is om deze vaardigheden te bespreken: gêne kan bijvoorbeeld een rol spelen. De aios kan het gevoel hebben dat hij dit al moet kunnen waardoor er snel een beoordelingsgevoel ontstaat; de opleider kan het gevoel hebben dat hij de aios aan het controleren is. Aandacht voor de basisarts-vaardigheden klemt des te meer, omdat de vooropleiding niet voor alle aios gelijk is. Er mag daarom niet automatisch aangenomen worden dat de aios de basisarts-vaardigheden bij het starten van de opleiding al (goed) beheerst.
+
==== <b>Huisarts-specifieke vaardigheden</b> ====
 +
Deze zijn de extra vaardigheden die in de huisartspraktijk van de aios gevraagd worden (Cyriax, IUD, kleine chirurgie en dergelijke). Aios voelen zich daarin vaak (nog) onbekwaam. Aan huisartsspecifieke vaardigheden wordt in de praktijk regelmatig aandacht en tijd besteed.    
  
De leerlijn maakt wegwijs binnen het bestaande online materiaal voor het uitvoeren en leren van zowel basisarts- als huisarts-specifieke vaardigheden:  
+
=== Fantomen en skills lab  ===
 +
[[Bestand:Polsfantoom.jpg|rechts|border|200px|link=https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc4kVDwUSl9G3Q_y-9be1JLjafylI5FcsO3Xl4Zrm_2c_XWFg/viewform?formkey=dGVnd3A0Ul9LaWktWUNTcWNWTEV1cVE6MQ]]Voor het aanleren van vaardigheden zijn er diverse onderwijsvormen. Verschillende bouwstenen van deze leerlijn bespreken hoe het vaardighedenonderwijs op een zinvolle manier vormgegeven kan worden. Zoals de bouwsteen [[Gebruik van fantomen en vaardighedenmateriaal|Oefenen op fantomen]]. Sinds kort heeft de huisartsopleiding op de 9e verdieping het lokaal 9-08 ingericht als skills lab. Hier staan enkele fantomen uitgestald om laagdrempelig op te kunnen oefenen in kleine groepen. De sleutel is op te halen bij het secretariaat 9A-02. Voor grotere groepen en bijv. carrousel-onderwijs is het handiger de fantomen te reserveren voor een grotere lokaal met meer ruimte. Dit kan via [https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSc4kVDwUSl9G3Q_y-9be1JLjafylI5FcsO3Xl4Zrm_2c_XWFg/viewform?formkey=dGVnd3A0Ul9LaWktWUNTcWNWTEV1cVE6MQ deze link].
  
Duidelijke instructiematerialen van diverse vaardigheden, in de vorm van filmpjes of protocol, zijn te vinden via de link:  
+
=== Online materiaal ===
* [https://www.huisartsopleiding.nl/opleiding/vaardigheden-opleiding/2-algemeen/40-toelichtingen-op-vaardigheden Instructiematerialen vaardigheden HON].   
+
Verder maakt de leerlijn wegwijs binnen het bestaande online materiaal voor het uitvoeren en leren van zowel basisarts- als huisarts-specifieke vaardigheden:  
De instructies zijn geordend per ICPC code.     
+
[[Bestand:logo-nhg.png|links|border|200px|link=https://onderwerpen.nhg.org/instructiefilm/]] De Nederlands Huisartsen Genootschap voorziet de aios, en de huisarts, van bijna veertig verschillende instructiefilmpjes over huisarts-specifieke vaardigheden. Aios en docenten van de huisartsopleidingen kunnen kosteloos gebruik maken van de [https://onderwerpen.nhg.org/instructiefilm/ e-learning materialen] (log in met je Haweb-account en ga naar “mijn NHG-leeromgeving” links bovenin).     
  
Daarnaast is op de Huisarts Opleiding Nederland (HON-)site de [https://www.huisartsopleiding.nl/images/Vaardigheden/Wegwijzer_Vaardigheden_september_2107.pdf Lijst met vaardigheden geordend op ICPC]  te vinden.  De link naar de vernieuwde vorm van (individuele) 'toetsing' is ook te vinden op de HON-site: [https://www.huisartsopleiding.nl/images/Vaardigheden/KVB_voor_eportfolio.pdf korte vaardigheden beoordeling (KVB)]. Voor inhoudelijke toelichting verwijzen we naar de [[Korte Vaardigheidsbeoordeling (KBV)|bouwsteen KVB]].   
 
  
Uiteraard biedt de leerlijn bouwstenen aan om het vaardigenhedenonderwijs op een zinvolle manier vorm te geven.    
+
[[Bestand:HON-logo.jpeg|links|border|200px|link=https://www.huisartsopleiding.nl/opleidingsprogramma/vaardigheden/]]Voor onderwijs en toetsing in vaardigheden biedt de Huisartsopleiding Nederland (HON) biedt volgende overzichtslijsten aan:
 +
<br><br>
 +
* De lijst [https://www.huisartsopleiding.nl/opleiding/vaardigheden-opleiding/2-algemeen/40-toelichtingen-op-vaardigheden Toelichtingen op Vaardigheden] geeft duidelijke instructiematerialen van diverse vaardigheden, in de vorm van filmpjes of protocol. De instructies zijn geordend per ICPC code.     
 +
* Daarnaast bestaat er de [https://www.huisartsopleiding.nl/wp-content/uploads/Overzicht-vaardigheden-per-icpc-categorie.pdf Overzicht vaardigheden per ICPC-categorie]. Deze lijst geeft een overzicht van de diagnostische vaardigheden (vanaf pag. 5) en therapeutische vaardigheden (vanaf pag. 10) die veel gebruikt worden in de huisartsenpraktijk.     
 +
* De vernieuwde vorm van (individuele) 'toetsing' is de [https://www.huisartsopleiding.nl/wp-content/uploads/korte-vaardigheden-beoordeling-kvb.pdf korte vaardigheden beoordeling (KVB)] en te vinden op de [https://www.huisartsopleiding.nl/toetsen-beoordelen/kvb/ HON-site]. Voor inhoudelijke toelichting verwijzen we naar de [[Korte Vaardigheidsbeoordeling|bouwsteen KVB]].     
 +
* In het kader van onderwijs op gepaste afstand heeft de Huisartsopleiding Nederland het [https://www.huisartsopleiding.nl/wp-content/uploads/Protocol-vaardigheden-op-afstand.pdf Protocol Vaardigheden op Afstand] opgeschreven. Hierin staan verschillende werkvormen en tips beschreven voor het aanleren van nieuwe medische vaardigheden in COVID-tijd, toepasbaar voor op de praktijk en TKD.                        
  
 
=== Bouwstenen  ===
 
=== Bouwstenen  ===
Regel 49: Regel 64:
 
mode = unordered
 
mode = unordered
 
</dynamicpagelist>
 
</dynamicpagelist>
* Gebruik van fantomen en vaardighedenmateriaal
 
  
 
=== Literatuurbronnen, boeken ===
 
=== Literatuurbronnen, boeken ===

Huidige versie van 21 nov 2022 om 14:00


Leerlijn medisch handelen
Leerlijnhouder
Leerlijnmedewerkers

Henk-Johan Brus
Huisarts, docent
Dr. Yeun Ying Wong
Huisarts

Contact
Yeun Ying Wong

Medisch handelen, de kerncompetentie van de huisarts, krijgt in deze Wiki veel aandacht onder de tien huisartsgeneeskundige thema's. Medisch handelen kent drie pijlers: communicatievaardigheden, medisch-technische vaardigheden en klinisch redeneren op basis van kennis van ziektebeelden en epidemiologie. Het klinisch redeneren krijgt aandacht onder de verschillende huisartsgeneeskundige thema's; communicatie krijgt aandacht onder leerlijn Communicatie. Deze leerlijn Medisch Handelen richt zich op de medisch-technische vaardigheden.

Medisch-technische vaardigheden vormen een belangrijk onderdeel van het huisartsenvak. Los van het belang van het goed uitvoeren van vaardigheden, dragen vaardigheden belangrijk bij aan het werkplezier en het competentiegevoel van aios en huisarts.

De aios leert vaardigheden vooral in de praktijk. Daar dienen de situatie en de urgentie zich aan om iets uit te voeren en te oefenen. De ondersteuning vanuit het opleidingsinstituut is tweeledig:

  1. Opleider en aios faciliteren bij het praktijkleren, o.a. via deze leerlijn.
  2. Aios de gelegenheid geven tot het droogoefenen van vaardigheden, bijv. middels fantomen.

Medisch-technische vaardigheden

In het kader van bovengenoemde visie verdelen we de vaardigheden binnen deze leerlijn in twee groepen: basisarts-vaardigheden en de huisarts-specifieke vaardigheden.

Basisarts-vaardigheden

Deze zijn vaardigheden die de aios geacht wordt in de basisopleiding geleerd te hebben (ausculteren, buikonderzoek etc.).

De aandacht voor zowel het beheersen van de basisarts-vaardigheden door aios als voor het beoordelen ervan door de hao blijkt kleiner ten op zichte van de huisarts-specifieke vaardigheden. Dit terwijl de basisvaardigheden een groter en belangrijker deel vormen in de dagelijkse praktijk. Een mogelijk onderliggende oorzaak is dat het lastiger is om deze vaardigheden te bespreken: gêne kan bijvoorbeeld een rol spelen. De aios kan het gevoel hebben dat hij dit al moet kunnen waardoor er snel een beoordelingsgevoel ontstaat; de opleider kan het gevoel hebben dat hij de aios aan het controleren is.

Aandacht voor de basisarts-vaardigheden klemt des te meer, omdat de vooropleiding niet voor alle aios gelijk is. Er mag daarom niet automatisch aangenomen worden dat de aios de basisarts-vaardigheden bij het starten van de opleiding al (goed) beheerst. De leerlijn biedt met enkele bouwstenen inzichten uit recent onderzoek op het 'meester-gezel'-dynamiek, zie bijvoorbeeld Om-en-om-spreekuur.

Huisarts-specifieke vaardigheden

Deze zijn de extra vaardigheden die in de huisartspraktijk van de aios gevraagd worden (Cyriax, IUD, kleine chirurgie en dergelijke). Aios voelen zich daarin vaak (nog) onbekwaam. Aan huisartsspecifieke vaardigheden wordt in de praktijk regelmatig aandacht en tijd besteed.

Fantomen en skills lab

Polsfantoom.jpg
Voor het aanleren van vaardigheden zijn er diverse onderwijsvormen. Verschillende bouwstenen van deze leerlijn bespreken hoe het vaardighedenonderwijs op een zinvolle manier vormgegeven kan worden. Zoals de bouwsteen Oefenen op fantomen. Sinds kort heeft de huisartsopleiding op de 9e verdieping het lokaal 9-08 ingericht als skills lab. Hier staan enkele fantomen uitgestald om laagdrempelig op te kunnen oefenen in kleine groepen. De sleutel is op te halen bij het secretariaat 9A-02. Voor grotere groepen en bijv. carrousel-onderwijs is het handiger de fantomen te reserveren voor een grotere lokaal met meer ruimte. Dit kan via deze link.

Online materiaal

Verder maakt de leerlijn wegwijs binnen het bestaande online materiaal voor het uitvoeren en leren van zowel basisarts- als huisarts-specifieke vaardigheden:

Logo-nhg.png
De Nederlands Huisartsen Genootschap voorziet de aios, en de huisarts, van bijna veertig verschillende instructiefilmpjes over huisarts-specifieke vaardigheden. Aios en docenten van de huisartsopleidingen kunnen kosteloos gebruik maken van de e-learning materialen (log in met je Haweb-account en ga naar “mijn NHG-leeromgeving” links bovenin).


HON-logo.jpeg
Voor onderwijs en toetsing in vaardigheden biedt de Huisartsopleiding Nederland (HON) biedt volgende overzichtslijsten aan:



  • De lijst Toelichtingen op Vaardigheden geeft duidelijke instructiematerialen van diverse vaardigheden, in de vorm van filmpjes of protocol. De instructies zijn geordend per ICPC code.
  • Daarnaast bestaat er de Overzicht vaardigheden per ICPC-categorie. Deze lijst geeft een overzicht van de diagnostische vaardigheden (vanaf pag. 5) en therapeutische vaardigheden (vanaf pag. 10) die veel gebruikt worden in de huisartsenpraktijk.
  • De vernieuwde vorm van (individuele) 'toetsing' is de korte vaardigheden beoordeling (KVB) en te vinden op de HON-site. Voor inhoudelijke toelichting verwijzen we naar de bouwsteen KVB.
  • In het kader van onderwijs op gepaste afstand heeft de Huisartsopleiding Nederland het Protocol Vaardigheden op Afstand opgeschreven. Hierin staan verschillende werkvormen en tips beschreven voor het aanleren van nieuwe medische vaardigheden in COVID-tijd, toepasbaar voor op de praktijk en TKD.

Bouwstenen


Literatuurbronnen, boeken

  • Handboek verrichtingen in de huisartsenpraktijk. 6e druk 2018, door Lex Goudswaard, Kees in 't Veld en William Kramer
  • Handboek diagnostische verrichtingen in de huisartsenpraktijk. 2e druk 2018, door Kees in ’t Veld en Lex Goudswaard
  • Aandoeningen van het bewegingsapparaat in de algemene praktijk. 1e druk, 5e oplage 2005, door Dr. A.N. de Wolf en J.A.M. Mens
  • Onderzoek van het bewegingsapparaat - Fysische diagnostiek in de algmene praktijk. 3e druk, 2e oplage 2006, door DR. A.N. de Wolf en Dr. J.M.A. Mens
Leerlijnoverzicht

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie