Leerlijn praktijkmanagement: verschil tussen versies
k (Leerlijnhouder aangepast) |
|||
Regel 17: | Regel 17: | ||
drs. [mailto:m.oijevaar@vumc.nl Margreeth Oijevaar], huisarts, docent HOVUmc<br /> | drs. [mailto:m.oijevaar@vumc.nl Margreeth Oijevaar], huisarts, docent HOVUmc<br /> | ||
drs. [mailto:j.devries7 Joline de Vries], huisarts, docent HOVUmc | drs. [mailto:j.devries7 Joline de Vries], huisarts, docent HOVUmc | ||
− | |||
drs. [mailto:j.bakker3@vumc.nl Jan Simon Bakker], huisarts, docent HOVUmc<br /> | drs. [mailto:j.bakker3@vumc.nl Jan Simon Bakker], huisarts, docent HOVUmc<br /> | ||
|} | |} |
Versie van 15 okt 2020 om 15:29
Leerlijn praktijkmanagement |
---|
Leerlijnhouder drs. Berend Jansen, huisarts, docent, opleider |
Leerlijnmedewerkers drs. Joyce Stroeve, huisarts, alumna HOVUmc |
De eerste prioriteit van de huisarts is de zorg voor zijn patiënten. Deze zorg kan echter alleen goed verleend worden als deze in de huisartsenpraktijk goed is georganiseerd. Het thema praktijkmanagement gaat over de huisartsenpraktijk als bedrijf. De hieronder beschreven activiteiten dient de huisarts in ieder geval te beheersen om een bijdrage te leveren aan een goed functionerend bedrijf. Dit geldt zowel voor de praktijkhouder, de hidha als de waarnemer.
Bij het formuleren van onderstaande beroepsactiviteiten is als uitgangspunt het Medical Leadership Competence Framework genomen (MLCF). Dit model is ontwikkeld in de Engelse gezondheidszorg voor het ontwerpen van trainingsprogramma’s en curricula op het gebied van management en leiderschap. Het MLCF beschrijft de competenties op het gebied van leiderschap en management die artsen nodig hebben om actief betrokken te zijn bij het plannen, leveren en verbeteren van de dienstverlening in de gezondheidszorg. De expertgroep Praktijkmanagement heeft voor dit model gekozen omdat het gebaseerd is op het concept van shared leadership. Verantwoordelijkheid voor management en leiderschap is niet alleen voorbehouden aan mensen met een formele leiderschapsrol (bijvoorbeeld de praktijkhouder of de praktijkmanager): iedere praktijkmedewerker kan met leiderschapsactiviteiten een bijdrage leveren aan het succes van de organisatie.
Inhoud
Bouwstenen
E-learning
1. Ontwikkelt een persoonlijke en een praktijkvisie op de huisartsenzorg. | Competenties |
---|---|
|
|
- Inwerken in je opleidingspraktijk
- Kennismaking met je collega van de toekomst - 'Cross the line': wat voor huisarts word je?
- Missie en visie in de praktijk (2/2)
- Missie en visie in je persoonlijke (werkende) leven (1/2)
- Starten als huisarts, keuzes en wat te doen?
- Timemanagement - zelfmanagement
- Video – Visie op zinnige zorg, financiën en digitalisering: in gesprek met Danka Stuyver. De toekomst van de huisartsenzorg
- Wat is praktijkmanagement in je opleidingspraktijk?
2. Stelt een verbeterplan op en voert dit uit. | Competenties |
---|---|
|
|
- Hoe ga ik als aios om met conflicten - zelfstudie
- Planmatig werken
- Praktijkverbeterplan hand-out
- Video – Corona 2020: samenwerken en organiseren in tijden van een pandemie; Toekomst van de huisartsenzorg.
3. Superviseert individuele praktijkmedewerkers bij het uitvoeren van voorbehouden handelingen. | Competenties |
---|---|
|
|
4. Levert een bijdrage aan de patiëntveiligheid door het melden, analyseren en afhandelen van patiëntveiligheidsproblemen. | Competenties |
---|---|
|
|
- Bezoek aan een tuchtzaak - TKD
- VIM procedure in de (opleidings) praktijk
- Wetten en regels - acute zorg
- Wetten en regels - werken in een instelling
- Zelfstandige periode, handleiding
5. Heeft inzicht in de financiering en bedrijfsvoering van de huisartsenpraktijk, declareert eigen verrichtingen en adviseert patiënten over de financiële consequenties van een medische behandeling/diagnostiek. | Competenties |
---|---|
|
|
- Declareren
- Grip op financiën: jaarrapport bespreken met de accountant
- Kosten van de zorg
- Wat is praktijkmanagement in je opleidingspraktijk?
- Zo werkt de huisartsenzorg
6. Vertegenwoordigt de opleidingspraktijk voor een specifiek thema in een multidisciplinair overleg. | Competenties |
---|---|
|
|
- Samenwerken met team en collega's
- Vergadering observeren – op de praktijk
- Vergadering voorzitten - TKD
7. Stemt de praktijkvoering en informatievoorziening af op de behoeften van de patiëntenpopulatie. | Competenties |
---|---|
|
|
- Informatievoorziening aanpassen aan type patiënt
- Video – Het patiëntenperspectief op digitalisering: in gesprek met de patiëntenfederatie. Toekomst van de huisartsgeneeskunde
- Video – Vernieuwende concepten in de huisartsenzorg: in gesprek met de ontwikkelaars. Toekomst van de huisartsenzorg
Bronnen
- Toekomstvisie Huisartsenzorg 2022 (NHG, LHV).
- Medical Leadership Competence Framework, NHS Institute for Innovation and Improvement and Academy of Medical Royal Colleges (2010).
- Patiëntveiligheid in de huisartsenzorg. Handreiking, continue verbetering van veiligheid en kwaliteit, Landelijke Huisartsen Vereniging (2010)
- Samenwerken in de eerste lijn, Een handreiking voor zorgverleners, LOVE.
- Praktijkvoering in de huisartsgeneeskunde. Red Fred Dijkers, Albert Nijland, Kees in 't Veld. BSL 2011. ISBN 978-90-368-1396-9
Overige leerlijnen
Leerlijnen: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | SOLK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
SOLK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Leerlijnen: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Leerlijnen: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Diversiteit |
Seksualiteit |