Leerlijn psychische klachten: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
Regel 2: Regel 2:
 
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: Crimson;" | [[Leerlijn psychische klachten|<span style="color:white; font-size:large;">Leerlijn psychische klachten</span>]]
 
| style="height:50px; width:300px; text-align:center; color: white; background-color: Crimson;" | [[Leerlijn psychische klachten|<span style="color:white; font-size:large;">Leerlijn psychische klachten</span>]]
 
|-
 
|-
|
+
| style="padding: 5px;" |
 
'''Leerlijnhouder'''<br />
 
'''Leerlijnhouder'''<br />
 
Dick Walstock<br />
 
Dick Walstock<br />

Versie van 14 jul 2018 om 21:46

Leerlijn psychische klachten

Leerlijnhouder
Dick Walstock
Anouk Bogers

Leerlijnmedewerkers
Young Kon Lambeck

Onder constructie

Deze Leerlijn is hier onder constructie. Ga vooralsnog naar de oude wiki:

Leerlijn Psychische klachten

De leerlijn psychische klachten en aandoeningen wil, aan de hand van de KBA's, bouwstenen voor onderwijs bieden voor zowel aios, hao's als docenten.

Fasering en zelfsturing

Het uitgangspunt voor de leerlijn ‘Psychische klachten en aandoeningen’ is ‘vraag-gestuurd onderwijs’. Daarom is de leerlijn geordend rondom de KBA’s.

Per KBA vind je een onderwijsmateriaal, variërend van een los Youtube-filmpje tot een compleet programma. Bij de verschillende onderdelen staat een toelichting met suggesties hoe het programma te gebruiken is en voor welke opleidingsfase het het méést geschikt is. Maar, uiteraard, kan daar (vraaggestuurd) van afgeweken worden.

Visie op de zorg bij psychische klachten

  • Mensen met psychosociale of psychische problemen, of met psychiatrische stoornissen zijn vaak kwetsbaar en moeten kunnen rekenen op passende zorg, van bijvoorbeeld de huisarts. 
    • Zorgen voor betekent in dit geval aandacht geven, goed luisteren en een empathische benadering.
    • Zorgen voor betekent ook laagdrempelig en dichtbij zijn, zorg in de buurt van de patiënt en zonder wachttijden. 
  • De zorg in de huisartsenpraktijk sluit aan bij de hulpvraag, de kwetsbaarheid en problemen van de patiënt en is gericht op zelfredzaamheid, weerbaarheid en oplossingen. 'Zorg voor' betekent in dit kader vooral ook 'passende zorg'. Niet meer dan nodig, niet minder dan noodzakelijk.
  • De zorg is methodisch, dat wil zeggen gebaseerd op door de beroepsgroep geformuleerde richtlijnen en de zorg is op maat voor de specifieke problemen en mogelijkheden van de individuele patiënt.
  • De zorg wordt verleend in de huisartsenpraktijk en voldoet daarmee ook aan alle belangrijke kenmerken hiervan: continu, longitudinaal, generalistisch, persoonlijk, laagdrempelig en met inachtneming van de hele context van de patiënt.

 Visie op de rol van de huisarts

De huisarts biedt diagnostiek en begeleiding vanuit een generalistisch perspectief.

  • De huisarts maakt een inschatting van de ernst en het risico van de situatie en stelt een behandelplan op, zoveel mogelijk op basis van richtlijnen en houdt daarbij rekening met de persoonlijke context.
  • De huisarts is poortwachter en gids bij verwijzingen naar andere hulpverleners in b.v. GB-GGZ en S-GGZ.

Bouwstenen

Sjabloon:KBA-6.1

Sjabloon:KBA-6.2

Sjabloon:KBA-6.3

Sjabloon:KBA-6.4

Sjabloon:KBA-6.5

Sjabloon:KBA-6.6

Sjabloon:KBA-6.7

Sjabloon:KBA-6.8

Overige leerlijnen


Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie