Leerlijn spoedeisende zorg: verschil tussen versies
k |
k (link naar opdracht aiosonderwijs hersteld) |
||
(47 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {{Header - Leerlijn korte episode zorg}} | |
+ | {| class="infobox leerlijn-spoed" | ||
+ | ! <span class="infobox-titel">[[Leerlijn spoedeisende zorg]]</span> | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | '''Leerlijnhouder'''<br /> | ||
+ | [[Gebruiker:Daphne Beemsterboer|Daphne Beemsterboer]], Huisarts | ||
+ | |- | ||
+ | | | ||
+ | '''Leerlijnmedewerkers'''<br /> | ||
+ | [[Gebruiker:Daphne Beemsterboer|Daphne Beemsterboer]], Huisarts <br /> | ||
+ | Gerard de Bruijn, Huisarts <br /> | ||
+ | Cindy Netten, Huisarts <br /> | ||
+ | Rob Corsten, Huisarts <br /> | ||
+ | Renee Wiersma, Huisarts <br /> | ||
+ | Kathy van den Boom, Huisarts <br /> | ||
+ | |} | ||
− | + | === Doel === | |
+ | De aios wordt in de gelegenheid gesteld om zich gedurende de opleiding te bekwamen in de spoedeisende zorg zoals die door de huisarts beheerst dient te worden. Hierbij wordt uitgegaan van de vastgestelde kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA’s). | ||
− | = | + | ==== Subdoel ==== |
+ | De huisarts is, naast de ambulancedienst en de SEH, een belangrijke schakel in de eerstelijns spoedzorgketen. Omdat spoedeisende zorg slechts een klein deel van het huisartsenvak beslaat, blijven de momenten waarop (hoog)urgente zorg geleverd moet worden vaak spannend. Een subdoel van deze leerlijn is daarom de aios stevig in het zadel te zetten, zodat de spanning te hanteren is. Dit wordt bereikt door herhaling en aandacht voor implementatie van de opgedane kennis en vaardigheden. | ||
− | + | Er zal aandacht zijn voor het verschil in mindset tussen reguliere dagzorg en spoedeisende zorg, waarbij een switch wordt gemaakt van “diagnostiek-denken” naar “urgentie-denken”. | |
− | |||
− | + | Onderdelen van deze mindset zijn ook regie (durven) nemen, co-werkers aansturen, werktempo en communicatie. Tevens is er aandacht voor de positie van de huisarts in de spoedzorgketen en de ontwikkeling hiervan in de toekomst. | |
− | + | Het skelet van deze leerlijn wordt neergezet in de eerste 6 maanden. Er wordt een programma aangereikt waarin de basis wordt gelegd op gebied van kennis, vaardigheden en “omgaan met spoedzorg”. De aios krijgt gereedschap aangeboden voor de eerste zelfstandige dagen en week, zodat de aios zich veilig voelt “alleen op de praktijk” en de hao de aios “alleen op de praktijk” durft te laten. | |
− | + | Na deze eerste periode zijn herhaling, het opdoen van ervaring en het bespreken van deze ervaring van belang voor het verdere leerproces. Dit krijgt vorm in het doen van ANW-diensten, thema-leergesprekken met de hao en casuïstiek-besprekingen op de terugkomdagen (bijvoorbeeld volgens de step-by-step-methode). Verder zal er thema-onderwijs worden georganiseerd, eventueel in samenwerking met andere leerlijnen, gezien er geregeld raakvlakken zijn met de spoedeisende zorg. | |
− | + | Het doen van het aantal verplichte diensten (2 x 20) verdient aandacht in beide huisartsenstages, omdat het belangrijk is dat de aios de kans krijgt zich veilig te gaan voelen binnen de spoedeisende zorg. Het behalen van deze dienstnorm is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van zowel de aios als de hao. Door bij de registratie van iedere dienst te specificeren wat elke dienst gezien is, kan aan het eind van de eerste huisartsenstage goed inzicht worden verkregen op welk gebied onvoldoende ervaring is opgedaan. Zo kunnen doelen worden gesteld voor de klinische stages en voor het tweede jaar in de huisartsenpraktijk. Houd je registratie van de diensten bij in het [https://www.portfolio-artsenopl.nl/hn/ e-portfolio] | |
− | {{ | + | Het onderwijs op de terugkomdagen is interactief en indien mogelijk zal een expert aanwezig zijn als consulent. Op deze wijze blijft de focus liggen op de huisartsgeneeskunde. |
+ | {{witregel}} | ||
− | { | + | {| class="infobox huisarts1 box cel klein" width="100%" |
+ | ! colspan="2" style="border: 1px solid #ffffff;" width="50%" |1<sup>e</sup> Huisartsstage | ||
+ | ! colspan="2" style="border: 1px solid #ffffff; background-color: #1874cd;" width="50%" |2<sup>e</sup> Huisartsstage | ||
+ | |- | ||
+ | ! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;" width="25%" |<small>1<sup>e</sup> + 2<sup>e</sup> trimester</small> | ||
+ | ! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;" width="25%" |<small>na 9<sup>e</sup> maand</small> | ||
+ | ! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;background-color: #1874cd;" width="25%" |<small>1 <sup>e</sup> kwartaal</small> | ||
+ | ! style="border: 1px solid #ffffff;font-size:medium;font-weight: normal;background-color: #1874cd;" width="25%" |<small>5 mnd v einde</small> | ||
+ | |- | ||
+ | | style="vertical-align: middle; text-align: center; padding: 10px;" | <ul><li>[[Voorbereiding_STARtclass_jaar_1|Startclass 1<sup>e</sup> huisartsstage]]</li><li>[[1e Trimester#Programmaonderdelen 1e Trimester|Opdracht Aiosonderwijs]]</li><li>Introductiecursus huisartsenpost</li></ul> | ||
+ | | style="vertical-align: middle; text-align: center; padding: 10px" | <ul><li>[[Bekwaamheidsverklaring|Bekwaamheidsverklaring consultarts]]</li></ul> | ||
+ | | style="vertical-align: middle; text-align: center; border: 1px solid #1874cd; padding: 10px" | <ul><li>[[Voorbereiding_STARtclass_jaar_2|Startclass 2<sup>e</sup> huisartsstage]]</li><li>[[Bekwaamheidsverklaring|Bekwaamheidsverklaring visitearts]]</li><li>Introductiecursus huisartsenpost</li></ul> | ||
+ | | style="vertical-align: middle; text-align: center; border: 1px solid #1874cd; padding: 10px" | <ul><li>[[Bekwaamheidsverklaring|Bekwaamheidsverklaring telefoonarts]]</li></ul> | ||
+ | |} | ||
− | + | Zie [https://www.huisartsopleiding.nl/images/onderwijs/Spoedeisende_Zorg_Landelijk_Opleidngsplan_september_2014.pdf Thema Spoedeisende Zorg] van huisartsopleiding Nederland | |
− | === | + | === Bouwstenen === |
+ | ==== E-learning ==== | ||
+ | * [[E-learning|E-learning per leerlijn]] | ||
+ | ==== Consult- en visite arts ==== | ||
+ | {{KBA 2.1}} | ||
+ | <dynamicpagelist> | ||
+ | category = KBA 2.1 - Toestandsbeeld | ||
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | order = ascending | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | </dynamicpagelist> | ||
+ | {{KBA 2.2}} | ||
+ | <dynamicpagelist> | ||
+ | category = KBA 2.2 - Urgentie | ||
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | order = ascending | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | </dynamicpagelist> | ||
+ | {{KBA 2.3}} | ||
+ | <dynamicpagelist> | ||
+ | category = KBA 2.3 - Registratie en overdracht | ||
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | order = ascending | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | </dynamicpagelist> | ||
+ | {{KBA 2.4}} | ||
+ | <dynamicpagelist> | ||
+ | category = KBA 2.4 - Supervisie | ||
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | order = ascending | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | </dynamicpagelist> | ||
+ | {{KBA 2.5}} | ||
+ | <dynamicpagelist> | ||
+ | category = KBA 2.5 - Patiëntveiligheid | ||
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | order = ascending | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | </dynamicpagelist> | ||
+ | {{KBA 2.6}} | ||
+ | <dynamicpagelist> | ||
+ | category = KBA 2.6 - Tijdbewaking | ||
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | order = ascending | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | </dynamicpagelist> | ||
+ | {{KBA 2.7}} | ||
+ | <dynamicpagelist> | ||
+ | category = KBA 2.7 - Organisatie | ||
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | order = ascending | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | </dynamicpagelist> | ||
+ | {{KBA 2.8}} | ||
+ | <dynamicpagelist> | ||
+ | category = KBA 2.8 - Visites | ||
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | order = ascending | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | </dynamicpagelist> | ||
− | + | ==== Telefoonarts ==== | |
− | {{KBA-2.10}} | + | {{KBA 2.9}} |
+ | <dynamicpagelist> | ||
+ | category = KBA 2.9 - Triage telefonisch | ||
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | order = ascending | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | </dynamicpagelist> | ||
+ | {{KBA 2.10}} | ||
+ | <dynamicpagelist> | ||
+ | category = KBA 2.10 - Autorisatie | ||
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | order = ascending | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | </dynamicpagelist> | ||
+ | {{KBA 2.11}} | ||
+ | <dynamicpagelist> | ||
+ | category = KBA 2.11 - Leiderschap | ||
+ | ordermethod = sortkey | ||
+ | order = ascending | ||
+ | mode = unordered | ||
+ | </dynamicpagelist> | ||
− | + | === Veelgebruikte bronnen === | |
+ | <ul class="nav nav-tabs"> | ||
+ | <li class="active"><btn data-toggle="tab" class="">#tab1|Veelgebruikte bronnen</btn></li> | ||
+ | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab2|Onderwerp-specifieke bronnen</btn></li> | ||
+ | <li><btn data-toggle="tab" class="">#tab3|Wetenschappelijke bronnen</btn></li> | ||
+ | </ul> | ||
− | === | + | <div class="tab-content"> |
+ | <div class="tab-pane fade in active" id="tab1"> | ||
+ | <br> | ||
+ | {| style="cellpadding=" border="0" 3" | ||
+ | |- style="vertical-align:top;" | ||
+ | | width="20%" |[[Bestand:logo-nhg.png|links|kaderloos|150px|link=https://www.nhg.org/]] | ||
+ | | width="20%" |[[Bestand:logo-artsportaal.png|links|kaderloos|150px|link=https://www.artsportaal.nl/]] | ||
+ | | width="20%" |[[Bestand:logo-rivm.png|links|kaderloos|150px|link=https://www.rivm.nl/]] | ||
+ | | width="20%" |[[Bestand:logo-thuisarts.jpg|links|kaderloos|150px|link=https://www.thuisarts.nl/]] | ||
+ | |- style="vertical-align:top;" | ||
+ | |'''NHG''' | ||
+ | Nederlands Huisartsen Genootschap is de wetenschappelijke vereniging van Nederlandse huisartsen, maakt o.a. de bekende NHG standaarden. | ||
+ | |'''Artsportaal''' | ||
+ | Handige links en nuttige online kennis via deze site paraat tijdens het spreekuur. | ||
+ | |'''RIVM''' | ||
+ | Rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu, voor landelijke richtlijnen en adviezen over (actuele) volksgezondheidonderwerpen | ||
+ | |'''Thuisarts''' | ||
+ | Een informatie- en voorlichtingssite voor de patiënt, volgt de NHG richtlijnen | ||
+ | |} | ||
+ | </div> | ||
+ | <div class="tab-pane fade" id="tab2"> | ||
+ | <br> | ||
+ | {| style="cellpadding=" border="0" 3" | ||
+ | |- style="vertical-align:top;" | ||
+ | | width="20%" |[[Bestand:logo-fkompas.png|links|kaderloos|150px|link=https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/]] | ||
+ | | width="20%" |[[Bestand:logo-kinderformularium.jpg|links|kaderloos|150px|link=https://www.kinderformularium.nl/]] | ||
+ | | width="20%" |[[Bestand:logo-oogartsen.png|links|kaderloos|150px|link=https://www.oogartsen.nl/]] | ||
+ | | width="20%" |[[Bestand:logo-vergiftigingen.png|links|kaderloos|150px|link=https://www.vergiftigingen.info/]] | ||
+ | |- style="vertical-align:top;" | ||
+ | |'''Farmacotherapeutisch Kompas''' | ||
+ | Voorziet de zorgproffesional van onafhankelijke geneesmiddeleninformatie standaarden. | ||
+ | |'''Kinderformularium''' | ||
+ | Kennisbank ontwikkeld door het Nederlands Kenniscentrum Farmacotherapie bij Kinderen (NKFK). | ||
+ | |'''oogartsen.nl''' | ||
+ | Oogheelkundige problemen samengesteld door oogartsen. | ||
+ | |'''vergiftigingen.nl''' | ||
+ | Het nationaal vergifigingen informatiecentrum. | ||
+ | |} | ||
+ | </div> | ||
+ | <div class="tab-pane fade" id="tab3"> | ||
+ | <br> | ||
+ | {| style="cellpadding=" border="0" 3" | ||
+ | |- style="vertical-align:top;" | ||
+ | | width="20%" |[[Bestand:logo-henw.jpg|links|kaderloos|150px|link=https://www.henw.org/]] | ||
+ | | width="20%" |[[Bestand:logo-ntvg.png|links|kaderloos|150px|link=https://www.ntvg.nl/]] | ||
+ | | width="20%" |[[Bestand:logo-pubmed.png|links|kaderloos|150px|link=https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/]] | ||
+ | | width="20%" |[[Bestand:logo-uptodate.png|links|kaderloos|150px|link=https://www.uptodate.com.]] | ||
+ | |- style="vertical-align:top;" | ||
+ | |'''Huisarts & Wetenschap''' | ||
+ | Huisarts en wetenschap publiceert huisartsrelevante artikelen. | ||
+ | |'''NTvG''' | ||
+ | Nederlandse Tijdschrift voor geneeskunde. | ||
+ | |'''PubMed''' | ||
+ | Zoekmachine die toegang geeft tot abstracts van gepubliceerde medisch wetenschappelijke artikelen uit o.a. de MEDLINE-databank. | ||
+ | |'''uptodate.com''' | ||
+ | Amerikaanse site, voorziet artsen van actuele en evidence-based informatie voor in de kliniek. | ||
+ | |} | ||
+ | </div> | ||
+ | </div> | ||
+ | |||
+ | === Overige leerlijnen === | ||
{{Leerlijnen horizontaal}} | {{Leerlijnen horizontaal}} | ||
− |
Versie van 6 okt 2020 om 11:02
Leerlijn spoedeisende zorg |
---|
Leerlijnhouder |
Leerlijnmedewerkers |
Inhoud
Doel
De aios wordt in de gelegenheid gesteld om zich gedurende de opleiding te bekwamen in de spoedeisende zorg zoals die door de huisarts beheerst dient te worden. Hierbij wordt uitgegaan van de vastgestelde kenmerkende beroepsactiviteiten (KBA’s).
Subdoel
De huisarts is, naast de ambulancedienst en de SEH, een belangrijke schakel in de eerstelijns spoedzorgketen. Omdat spoedeisende zorg slechts een klein deel van het huisartsenvak beslaat, blijven de momenten waarop (hoog)urgente zorg geleverd moet worden vaak spannend. Een subdoel van deze leerlijn is daarom de aios stevig in het zadel te zetten, zodat de spanning te hanteren is. Dit wordt bereikt door herhaling en aandacht voor implementatie van de opgedane kennis en vaardigheden.
Er zal aandacht zijn voor het verschil in mindset tussen reguliere dagzorg en spoedeisende zorg, waarbij een switch wordt gemaakt van “diagnostiek-denken” naar “urgentie-denken”.
Onderdelen van deze mindset zijn ook regie (durven) nemen, co-werkers aansturen, werktempo en communicatie. Tevens is er aandacht voor de positie van de huisarts in de spoedzorgketen en de ontwikkeling hiervan in de toekomst.
Het skelet van deze leerlijn wordt neergezet in de eerste 6 maanden. Er wordt een programma aangereikt waarin de basis wordt gelegd op gebied van kennis, vaardigheden en “omgaan met spoedzorg”. De aios krijgt gereedschap aangeboden voor de eerste zelfstandige dagen en week, zodat de aios zich veilig voelt “alleen op de praktijk” en de hao de aios “alleen op de praktijk” durft te laten.
Na deze eerste periode zijn herhaling, het opdoen van ervaring en het bespreken van deze ervaring van belang voor het verdere leerproces. Dit krijgt vorm in het doen van ANW-diensten, thema-leergesprekken met de hao en casuïstiek-besprekingen op de terugkomdagen (bijvoorbeeld volgens de step-by-step-methode). Verder zal er thema-onderwijs worden georganiseerd, eventueel in samenwerking met andere leerlijnen, gezien er geregeld raakvlakken zijn met de spoedeisende zorg.
Het doen van het aantal verplichte diensten (2 x 20) verdient aandacht in beide huisartsenstages, omdat het belangrijk is dat de aios de kans krijgt zich veilig te gaan voelen binnen de spoedeisende zorg. Het behalen van deze dienstnorm is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van zowel de aios als de hao. Door bij de registratie van iedere dienst te specificeren wat elke dienst gezien is, kan aan het eind van de eerste huisartsenstage goed inzicht worden verkregen op welk gebied onvoldoende ervaring is opgedaan. Zo kunnen doelen worden gesteld voor de klinische stages en voor het tweede jaar in de huisartsenpraktijk. Houd je registratie van de diensten bij in het e-portfolio
Het onderwijs op de terugkomdagen is interactief en indien mogelijk zal een expert aanwezig zijn als consulent. Op deze wijze blijft de focus liggen op de huisartsgeneeskunde.
1e Huisartsstage | 2e Huisartsstage | ||
---|---|---|---|
1e + 2e trimester | na 9e maand | 1 e kwartaal | 5 mnd v einde |
|
|
Zie Thema Spoedeisende Zorg van huisartsopleiding Nederland
Bouwstenen
E-learning
Consult- en visite arts
1. Stelt het toestandsbeeld vast van een patiënt met acute ziektebeelden met behulp van de ABCDE systematiek en voert daarbij de noodzakelijke handelingen uit. | Competenties |
---|---|
|
|
- Acute psychiatrie
- Acute spel
- Geneesmiddelen en zuurstof in spoedsituaties
- Infectieziekten
- Kleine traumata
- Palliatieve fase - pijn
- Palliatieve fase - veelvoorkomende symptomen
- Palliatieve sedatie - indicatie en uitvoering
- Partydrugs
- STARtclass jaar 1 - informatie en voorbereiding
- STARtclass jaar 2 - informatie en voorbereiding
- STARtclass jaar 3 - informatie en voorbereiding
- Traumatische wonden
2. Handelt getrieerde consulten en visites naar urgentie af. | Competenties |
---|---|
|
|
- Communiceren in acute situaties
- Telefonische triage: in de opleidingspraktijk
- Telefonische triage: is er goed getriëerd op de huisartsenpost?
3. Legt bevindingen, diagnose en beleid vast en draagt deze helderover. | Competenties |
---|---|
|
|
4. Superviseert gedelegeerde taken. | Competenties |
---|---|
|
|
-
5. Rapporteert voorkomende incidenten en analyseert deze op verbeterpunten in de acute zorgverlening. | Competenties |
---|---|
|
|
6. Bewaakt de vlotte afhandeling van de patiëntenstroom met als doel veilige, doelmatige en overbruggende zorg. | Competenties |
---|---|
|
|
7. Bepaalt het medisch beleid in samenwerking met andere (para)medische hulpverleners en mantelzorgers. | Competenties |
---|---|
|
|
- Acute zorg ouderen: Senioren Spoed Spel
- COVID-19
- Crisisopname ouderen
- De spoedzorg in jouw opleidingspraktijk
- Dienstdoen op de huisartsenpost
- Links naar handige websites voor de acute zorg
8. Handelt visites af conform de regelgeving ten aanzien van spoedritten. | Competenties |
---|---|
|
|
Telefoonarts
9. Trieert telefonisch, stelt de urgentie vast, bepaalt het medisch beleid en geeft instructies in begrijpelijke taal. | Competenties |
---|---|
|
|
- Telefonische triage: is er goed getriëerd op de huisartsenpost?
- Telefonische triage: oefenen met NTS
- Telefonische triage: op de huisartsenpost
10. Autoriseert binnen de tijdsnorm het handelen van de triage assistent. | Competenties |
---|---|
|
|
11. Fungeert als eerste aanspreekpunt voor SEH, ambulance, apotheek, GGZ, thuiszorg en politie. | Competenties |
---|---|
|
|
Veelgebruikte bronnen
NHG
Nederlands Huisartsen Genootschap is de wetenschappelijke vereniging van Nederlandse huisartsen, maakt o.a. de bekende NHG standaarden. |
Artsportaal
Handige links en nuttige online kennis via deze site paraat tijdens het spreekuur. |
RIVM
Rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu, voor landelijke richtlijnen en adviezen over (actuele) volksgezondheidonderwerpen |
Thuisarts
Een informatie- en voorlichtingssite voor de patiënt, volgt de NHG richtlijnen |
Farmacotherapeutisch Kompas
Voorziet de zorgproffesional van onafhankelijke geneesmiddeleninformatie standaarden. |
Kinderformularium
Kennisbank ontwikkeld door het Nederlands Kenniscentrum Farmacotherapie bij Kinderen (NKFK). |
oogartsen.nl
Oogheelkundige problemen samengesteld door oogartsen. |
vergiftigingen.nl
Het nationaal vergifigingen informatiecentrum. |
Huisarts & Wetenschap
Huisarts en wetenschap publiceert huisartsrelevante artikelen. |
NTvG
Nederlandse Tijdschrift voor geneeskunde. |
PubMed
Zoekmachine die toegang geeft tot abstracts van gepubliceerde medisch wetenschappelijke artikelen uit o.a. de MEDLINE-databank. |
uptodate.com
Amerikaanse site, voorziet artsen van actuele en evidence-based informatie voor in de kliniek. |
Overige leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |