Leerlijn zorg voor het kind: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
Regel 25: Regel 25:
  
 
{{KBA-5.6}}
 
{{KBA-5.6}}
 +
 +
==== Referenties ====
 +
# [https://www.nhg.org/themas/artikelen/nhg-standpunt-huisartsenzorg-en-jeugd-december-2008 NHG-Standpunt Huisartsenzorg en Jeugd 2008]
 +
# [https://mijn.bsl.nl/jeugdgezondheidszorg-huisarts-en-kinderarts-samen-is-slimmer-in-/607192 Berger MY, Reijneveld SA. Jeugdgezondheidszorg, huisarts en kinderarts: samen is slimmer in de zorg voor het obese kind. Tijdsch Kindergeneeskd 2011;79:111-7]
 +
# [http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0093526 Reijneveld SA, Wiegersma PA, Ormel J, Verhulst FC, Vollebergh WAM, et al. (2014) Adolescents’ Use of Care for Behavioral and Emotional Problems: Types, Trends, and Determinants. PLoS ONE 9(4): e93526. doi:10.1371/journal.pone.0093526]
 +
 +
==== Bronnen ====
 +
* [http://www.knmg.nl/web/file?uuid=eb34df6f-ac7e-40d2-b293-35200622c9ae&owner=5c945405-d6ca-4deb-aa16-7af2088aa173&contentid=961 Handreiking Competentieprofiel Kindermishandeling en huiselijk geweld (KNMG) (april 2014)]
 +
* [https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-obesitas NHG Standaard Obesitas]
 +
* [https://mijn.bsl.nl/consultvoering-met-kinderen-vraagt-om-een-helder-gesprekskader/461210 Tates K. Consultvoering met kinderen vraagt om een helder gesprekskader. Bijblijven 2008;24:26-30]
 +
* [https://www.nhg.org/standpunten/aanbevelingen-voor-het-label-voorschrijven-van-geneesmiddelen NHG-standpunt Off label voorschrijven van geneesmiddelen]
  
 
=== Overige leerlijnen ===
 
=== Overige leerlijnen ===
  
 
{{Leerlijnen horizontaal}}
 
{{Leerlijnen horizontaal}}

Versie van 14 jul 2018 om 20:43

Leerlijn zorg voor het kind

Leerlijnhouder


Leerlijnmedewerkers

Deze leerlijn is in oprichting

Kinderen zijn geen kleine volwassenen. Ontwikkeling en groei hebben invloed op het voorkomen van ziekte, de prognose van ziekte en het effect van behandeling. Een kind neemt zelden zelf het initiatief om naar de huisarts te gaan. Dat betekent dat de huisarts tijdens een consult zowel de ouder/verzorger als het kind betrekt. Rechten, plichten en verantwoordelijkheden wisselen in een dergelijke driehoeksverhouding. In de communicatie met het kind houdt de huisarts rekening met de ontwikkelingsfase van het kind. Kortom, het signaleren, diagnosticeren en behandelen (inclusief het geven van uitleg en advies) van klachten van kinderen vraagt om specifieke kennis op medisch, psychosociaal, medisch- ethisch en opvoedkundig gebied.

Bouwstenen

Sjabloon:KBA-5.1

Sjabloon:KBA-5.2

Sjabloon:KBA-5.3

Sjabloon:KBA-5.4

Sjabloon:KBA-5.5

Sjabloon:KBA-5.6

Referenties

  1. NHG-Standpunt Huisartsenzorg en Jeugd 2008
  2. Berger MY, Reijneveld SA. Jeugdgezondheidszorg, huisarts en kinderarts: samen is slimmer in de zorg voor het obese kind. Tijdsch Kindergeneeskd 2011;79:111-7
  3. Reijneveld SA, Wiegersma PA, Ormel J, Verhulst FC, Vollebergh WAM, et al. (2014) Adolescents’ Use of Care for Behavioral and Emotional Problems: Types, Trends, and Determinants. PLoS ONE 9(4): e93526. doi:10.1371/journal.pone.0093526

Bronnen

Overige leerlijnen

Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych SOLK Pall Preventie Praktijk


Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit Interculturaliteit
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
SOLK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement


Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Seksualiteit
Diversiteit