Let's talk about sex: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k (tekst wijzigingen bouwsteen)
 
(41 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
 
{{Header - Leerlijn seksualiteit}}
 
{{Header - Leerlijn seksualiteit}}
  
CONCEPT!
 
 
{| class="infobox leerlijn-seksualiteit"
 
{| class="infobox leerlijn-seksualiteit"
 
! {{Titelbalk - Leerlijn seksualiteit}}
 
! {{Titelbalk - Leerlijn seksualiteit}}
Regel 28: Regel 27:
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
  
15% van alle vrouwen, 20 % van de meisjes en 11 % van alle mannen heeft behoorlijk of veel last van minstens één seksueel probleem. Slechts een klein deel van deze klachten wordt aan de huisarts voorgelegd. De behandelbaarheid van veel van deze klachten is gunstig. De huisarts kan daarin een belangrijke rol spelen. Maar veel huisartsen voelen zich daartoe niet competent. Mijden van het gesprek over seksualiteit is daarvan het gevolg voor patiënt en voor de arts.  
+
Veel aandoeningen maar ook behandelingen hebben invloed op seksualiteitsbeleving. Bij soa-diagnostiek moet de huisarts weten welke seksuele handelingen de patiënt heeft verricht. Veel mensen ervaren problemen bij de seks. De behandelbaarheid van deze klachten is gunstig. De huisarts kan daarin een belangrijke rol spelen. Het bespreken van seksualiteit is in al deze gevallen een eerste vereiste. Maar veel huisartsen hebben drempelvrees en voelen zich daartoe niet competent. De bijgaande cursus biedt uitkomst. Het verlaagt de drempel en motiveert de adressering van seks. Let’s talk.  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
 +
De aios:
 
* Is sensitief voor signalen die kunnen wijzen op een seksuele klacht  
 
* Is sensitief voor signalen die kunnen wijzen op een seksuele klacht  
* Kent de voorwaarden voor een zinvol gesprek tussen huisarts en patiënt over seksualiteit
+
* Is (en voelt zich) competent om seksualiteit te bespreken
* Kent het zogenaamde PLISSIT-model en kan dit toepassen
+
* Kan adequaat uitleg geven over seksualiteit
* Is in staat en gemotiveerd om adequaat seksualiteit ter sprake te brengen
 
* Kan een relevante seksuele anamnese afnemen
 
* Kent de bijdrage die het mee behandelen van een partner biedt
 
* Voelt zich competent om seksuele klachten te exploreren en waar mogelijk educatie te geven
 
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 +
# Individuele scholing: doornemen onderwijsactiviteiten
 +
# Voor voorbereiding onderwijs tijdens terugkomdag (rollenspel met geleverde casus + spiekbriefje PLISSIT model)
 +
# Voor leergesprek met opleider (Hoe maakt hij/zij seksuele klachten bespreekbaar? Bij welke patiënten is het gemakkelijk of juist moeilijk bespreekbaar?)
  
'''Individuele voorbereiding door:'''
+
=== Onderwijsactiviteiten ===
* Het volgen van de PowerPoint(s)
 
* Het zien van de video met voorbeeld consult
 
* Het zien van een film over seksuele problemen rond borstkanker
 
* Oefenen met een casus om seksualiteit bespreekbaar te maken
 
'''Opdracht'''
 
* Te gebruiken voor de '''terugkomdag''': In de leergroep wordt een gesprek in een rollenspel geoefend met de geleverde casus. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van het spiekbriefje: met PLISSIT model en voorbeeldvragen bij specifieke seksuele klachten
 
* Te gebruiken voor een '''leergesprek''' met de opleider:  - Hoe maakt hij/ zij seksuele klachten bespreekbaar?  - Bij welke patiënten is het gemakkelijk of juist moeilijk bespreekbaar?  - Bedenk 5 vragen die je hierover aan je opleider zou willen stellen?
 
  
=== Onderwijsactiviteiten ===
+
'''1. Een PowerPoint presentatie met kennis over [[:Media:Seks bespreken in de spreekkamer.pptx|seks bespreken in de spreekkamer]]'''
  
'''1. Een PowerPoint presentatie met kennis over'''
+
'''2. Een PowerPoint presentatie over [[:Media:Het weegschaal model 1.pptx|het weegschaalmodel]]'''
* Het vóórkomen van seksuele klachten
 
* Terughoudendheid van patiënten de klacht spontaan bij de huisarts te presenteren
 
* Schaamte van dokters zelf
 
* Presentatie van PLISSIT model (acronym voor Permission, Limited Information, Specific Suggestions and Therapy).
 
* Een aantal openingszinnen
 
* Over de bijdrage die de aanwezigheid van een partner kan opleveren
 
'''2. Een PowerPoint presentatie over het weegschaalmodel'''
 
  
'''3. Een PowerPoint presentatie over hoe seks werkt'''
+
'''3. Een PowerPoint presentatie over [[:Media:Hoe werkt seks precies 1.pptx|hoe seks werkt]]'''
  
'''4. Een voorbeeld consult over een patiënt met diabetes en erectiele dysfunctie'''
+
'''4. Een voorbeeld consult over een patiënt met diabetes en erectiele disfunctie'''
* Tijdsduur 5 minuten
+
* Log in op https://www.nhg.org/
* De 4e video op de pagina
+
* Voor huisartsen in opleiding is dit gratis
* Inloggen voor aiossen gratis via www.nhg.org
+
* Ga naar instructiefilms en zoek op Erectiele dysfunctie
 +
* Tijdsduur video 5 minuten
 
* Bij welke klachten vraag jij door over seksualiteit?
 
* Bij welke klachten vraag jij door over seksualiteit?
'''5. Een film over de betekenis van seksualiteit bij vrouwen met borstkanker'''
+
'''5. Een film over de betekenis van [https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=DuqRWRs9nF0&feature=youtu.be seksualiteit bij vrouwen met borstkanker]'''
 
* Tijdsduur 7 minuten
 
* Tijdsduur 7 minuten
 
* Sta jij hier als huisarts ook bij stil?
 
* Sta jij hier als huisarts ook bij stil?
'''6. Een casus beschrijving voor een oefening in het voeren van een gesprek over seksualiteit bij een niet primair als seksueel gepresenteerd probleem (bijvoorbeeld naar aanleiding van moeizame introductie van een speculum).'''
+
'''6. Een [[:Media:Casuistiek onderwijsactiviteit nr 6.docx|casus beschrijving]] voor een oefening in het voeren van een gesprek over seksualiteit bij een niet primair als seksueel gepresenteerd probleem.'''
 +
 
 +
'''7. Een artikel over het bespreken van [https://www.henw.org/artikelen/lets-talk-about-sex-seksuele-gezondheid-van-chronisch-zieken seksualiteit bij chronisch zieken] door de huisarts'''
  
==== Bronnen ====
+
=== Bronnen ===
 
* [https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/seksuele-klachten NHG standaard Seksuele klachten]
 
* [https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/seksuele-klachten NHG standaard Seksuele klachten]
* [https://www.seksindepraktijk.nl/producten/gratis-pin-bij-nhg-standaard-seksuele-klachten E-learning bij de NHG standaard seksuele klachten: ePIN: seksuele klachten]
 
 
* [https://www.rutgers.nl/feiten-en-cijfers/seksuele-gezondheid-en-gedrag Rutgers stichting: rapport Seksuele gezondheid in Nederland 2017]
 
* [https://www.rutgers.nl/feiten-en-cijfers/seksuele-gezondheid-en-gedrag Rutgers stichting: rapport Seksuele gezondheid in Nederland 2017]
 +
* https://sekshag.org/
 
* [http://www.seksueledisfuncties.nl/ NVVS Seksuele disfuncties]  
 
* [http://www.seksueledisfuncties.nl/ NVVS Seksuele disfuncties]  
 +
 +
=== Relevante andere leerlijnen/ competentiegebieden ===
 +
*  [[APC - Context-specifiek en doelgericht|Leerlijn Communicatie]]
 
{{Footer - Leerlijn seksualiteit}}
 
{{Footer - Leerlijn seksualiteit}}

Huidige versie van 23 feb 2023 om 13:11



Aandachtsgebied seksualiteit
Auteur

Joan Boeke
Lishia Oei

Stage

1e Huisartsstage
Klinische stage
CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Veel aandoeningen maar ook behandelingen hebben invloed op seksualiteitsbeleving. Bij soa-diagnostiek moet de huisarts weten welke seksuele handelingen de patiënt heeft verricht. Veel mensen ervaren problemen bij de seks. De behandelbaarheid van deze klachten is gunstig. De huisarts kan daarin een belangrijke rol spelen. Het bespreken van seksualiteit is in al deze gevallen een eerste vereiste. Maar veel huisartsen hebben drempelvrees en voelen zich daartoe niet competent. De bijgaande cursus biedt uitkomst. Het verlaagt de drempel en motiveert de adressering van seks. Let’s talk.

Doel

De aios:

  • Is sensitief voor signalen die kunnen wijzen op een seksuele klacht
  • Is (en voelt zich) competent om seksualiteit te bespreken
  • Kan adequaat uitleg geven over seksualiteit

Gebruiksaanwijzing

  1. Individuele scholing: doornemen onderwijsactiviteiten
  2. Voor voorbereiding onderwijs tijdens terugkomdag (rollenspel met geleverde casus + spiekbriefje PLISSIT model)
  3. Voor leergesprek met opleider (Hoe maakt hij/zij seksuele klachten bespreekbaar? Bij welke patiënten is het gemakkelijk of juist moeilijk bespreekbaar?)

Onderwijsactiviteiten

1. Een PowerPoint presentatie met kennis over seks bespreken in de spreekkamer

2. Een PowerPoint presentatie over het weegschaalmodel

3. Een PowerPoint presentatie over hoe seks werkt

4. Een voorbeeld consult over een patiënt met diabetes en erectiele disfunctie

  • Log in op https://www.nhg.org/
  • Voor huisartsen in opleiding is dit gratis
  • Ga naar instructiefilms en zoek op Erectiele dysfunctie
  • Tijdsduur video 5 minuten
  • Bij welke klachten vraag jij door over seksualiteit?

5. Een film over de betekenis van seksualiteit bij vrouwen met borstkanker

  • Tijdsduur 7 minuten
  • Sta jij hier als huisarts ook bij stil?

6. Een casus beschrijving voor een oefening in het voeren van een gesprek over seksualiteit bij een niet primair als seksueel gepresenteerd probleem.

7. Een artikel over het bespreken van seksualiteit bij chronisch zieken door de huisarts

Bronnen

Relevante andere leerlijnen/ competentiegebieden

Onderwerp seksualiteit

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie