Let's talk about sex: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met ' {{Header - Leerlijn seksualiteit}} {| class="infobox leerlijn-diversiteit" ! {{Titelbalk - Leerlijn diversiteit}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Joan Boeke}} {{Aut...')
 
k
(7 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 2: Regel 2:
 
{{Header - Leerlijn seksualiteit}}
 
{{Header - Leerlijn seksualiteit}}
  
{| class="infobox leerlijn-diversiteit"
+
CONCEPT!
! {{Titelbalk - Leerlijn diversiteit}}
+
{| class="infobox leerlijn-seksualiteit"
 +
! {{Titelbalk - Leerlijn seksualiteit}}
 
|-
 
|-
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
Regel 27: Regel 28:
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
  
 
+
15% van alle vrouwen, 20 % van de meisjes en 11 % van alle mannen heeft behoorlijk of veel last van minstens één seksueel probleem. Slechts een klein deel van deze klachten wordt aan de huisarts voorgelegd. De behandelbaarheid van veel van deze klachten is gunstig. De huisarts kan daarin een belangrijke rol spelen. Maar veel huisartsen voelen zich daartoe niet competent. Mijden van het gesprek over seksualiteit is daarvan het gevolg voor patiënt en voor de arts.
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
 
+
* Is sensitief voor signalen die kunnen wijzen op een seksuele klacht
 +
* Kent de voorwaarden voor een zinvol gesprek tussen huisarts en patiënt over seksualiteit
 +
* Kent het zogenaamde PLISSIT-model en kan dit toepassen
 +
* Is in staat en gemotiveerd om adequaat seksualiteit ter sprake te brengen
 +
* Kan een relevante seksuele anamnese afnemen
 +
* Kent de bijdrage die het mee behandelen van een partner biedt
 +
* Voelt zich competent om seksuele klachten te exploreren en waar mogelijk educatie te geven
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
  
 +
'''Individuele voorbereiding door:'''
 +
* Het volgen van de PowerPoint(s)
 +
* Het zien van de video met voorbeeld consult
 +
* Het zien van een film over seksuele problemen rond borstkanker
 +
* Oefenen met een casus om seksualiteit bespreekbaar te maken
 +
'''Opdracht'''
 +
* Te gebruiken voor de '''terugkomdag''': In de leergroep wordt een gesprek in een rollenspel geoefend met de geleverde casus. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van het spiekbriefje: met PLISSIT model en voorbeeldvragen bij specifieke seksuele klachten
 +
* Te gebruiken voor een '''leergesprek''' met de opleider:  - Hoe maakt hij/ zij seksuele klachten bespreekbaar?  - Bij welke patiënten is het gemakkelijk of juist moeilijk bespreekbaar?  - Bedenk 5 vragen die je hierover aan je opleider zou willen stellen?
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
  
 +
'''1. Een PowerPoint presentatie met kennis over'''
 +
* Het vóórkomen van seksuele klachten
 +
* Terughoudendheid van patiënten de klacht spontaan bij de huisarts te presenteren
 +
* Schaamte van dokters zelf
 +
* Presentatie van PLISSIT model (acronym voor Permission, Limited Information, Specific Suggestions and Therapy).
 +
* Een aantal openingszinnen
 +
* Over de bijdrage die de aanwezigheid van een partner kan opleveren
 +
'''2. Een PowerPoint presentatie over [[:Media:Het weegschaal model.pptx|het weegschaalmodel]]'''
  
==== Bronnen ====
+
'''3. Een PowerPoint presentatie over hoe seks werkt'''
  
 +
'''4. [https://portal.nhg.org/enrol/index.php?id=280 Een voorbeeld consult] over een patiënt met diabetes en erectiele dysfunctie'''
 +
* Tijdsduur 5 minuten
 +
* De 4e video op de pagina
 +
* Inloggen voor aiossen gratis via www.nhg.org
 +
* Bij welke klachten vraag jij door over seksualiteit?
 +
'''5. Een film over de betekenis van [https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=DuqRWRs9nF0&feature=youtu.be seksualiteit bij vrouwen met borstkanker]'''
 +
* Tijdsduur 7 minuten
 +
* Sta jij hier als huisarts ook bij stil?
 +
'''6. Een casus beschrijving voor een oefening in het voeren van een gesprek over seksualiteit bij een niet primair als seksueel gepresenteerd probleem (bijvoorbeeld naar aanleiding van moeizame introductie van een speculum).'''
  
 +
==== Bronnen ====
 +
* [https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/seksuele-klachten NHG standaard Seksuele klachten]
 +
* [https://www.seksindepraktijk.nl/producten/gratis-pin-bij-nhg-standaard-seksuele-klachten E-learning bij de NHG standaard seksuele klachten: ePIN: seksuele klachten]
 +
* [https://www.rutgers.nl/feiten-en-cijfers/seksuele-gezondheid-en-gedrag Rutgers stichting: rapport Seksuele gezondheid in Nederland 2017]
 +
* [http://www.seksueledisfuncties.nl/ NVVS Seksuele disfuncties]
 
{{Footer - Leerlijn seksualiteit}}
 
{{Footer - Leerlijn seksualiteit}}

Versie van 3 nov 2020 om 19:12



CONCEPT!

Aandachtsgebied seksualiteit
Auteur

Joan Boeke
Lishia Oei

Stage

1e Huisartsstage
Klinische stage
CZ stage
GGZ stage
2e Huisartsstage

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

15% van alle vrouwen, 20 % van de meisjes en 11 % van alle mannen heeft behoorlijk of veel last van minstens één seksueel probleem. Slechts een klein deel van deze klachten wordt aan de huisarts voorgelegd. De behandelbaarheid van veel van deze klachten is gunstig. De huisarts kan daarin een belangrijke rol spelen. Maar veel huisartsen voelen zich daartoe niet competent. Mijden van het gesprek over seksualiteit is daarvan het gevolg voor patiënt en voor de arts.

Doel

  • Is sensitief voor signalen die kunnen wijzen op een seksuele klacht
  • Kent de voorwaarden voor een zinvol gesprek tussen huisarts en patiënt over seksualiteit
  • Kent het zogenaamde PLISSIT-model en kan dit toepassen
  • Is in staat en gemotiveerd om adequaat seksualiteit ter sprake te brengen
  • Kan een relevante seksuele anamnese afnemen
  • Kent de bijdrage die het mee behandelen van een partner biedt
  • Voelt zich competent om seksuele klachten te exploreren en waar mogelijk educatie te geven

Gebruiksaanwijzing

Individuele voorbereiding door:

  • Het volgen van de PowerPoint(s)
  • Het zien van de video met voorbeeld consult
  • Het zien van een film over seksuele problemen rond borstkanker
  • Oefenen met een casus om seksualiteit bespreekbaar te maken

Opdracht

  • Te gebruiken voor de terugkomdag: In de leergroep wordt een gesprek in een rollenspel geoefend met de geleverde casus. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van het spiekbriefje: met PLISSIT model en voorbeeldvragen bij specifieke seksuele klachten
  • Te gebruiken voor een leergesprek met de opleider: - Hoe maakt hij/ zij seksuele klachten bespreekbaar? - Bij welke patiënten is het gemakkelijk of juist moeilijk bespreekbaar? - Bedenk 5 vragen die je hierover aan je opleider zou willen stellen?

Onderwijsactiviteiten

1. Een PowerPoint presentatie met kennis over

  • Het vóórkomen van seksuele klachten
  • Terughoudendheid van patiënten de klacht spontaan bij de huisarts te presenteren
  • Schaamte van dokters zelf
  • Presentatie van PLISSIT model (acronym voor Permission, Limited Information, Specific Suggestions and Therapy).
  • Een aantal openingszinnen
  • Over de bijdrage die de aanwezigheid van een partner kan opleveren

2. Een PowerPoint presentatie over het weegschaalmodel

3. Een PowerPoint presentatie over hoe seks werkt

4. Een voorbeeld consult over een patiënt met diabetes en erectiele dysfunctie

  • Tijdsduur 5 minuten
  • De 4e video op de pagina
  • Inloggen voor aiossen gratis via www.nhg.org
  • Bij welke klachten vraag jij door over seksualiteit?

5. Een film over de betekenis van seksualiteit bij vrouwen met borstkanker

  • Tijdsduur 7 minuten
  • Sta jij hier als huisarts ook bij stil?

6. Een casus beschrijving voor een oefening in het voeren van een gesprek over seksualiteit bij een niet primair als seksueel gepresenteerd probleem (bijvoorbeeld naar aanleiding van moeizame introductie van een speculum).

Bronnen

Onderwerp seksualiteit

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie