Luisteren: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(26 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 
+
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
{{Header - Leerlijn communicatie}}
+
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
+
<li class="breadcrumb-item">[[Leerlijnen]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Leerlijn communicatie]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 +
</ol>
 +
<br />
 
{| class="infobox leerlijn-communicatie"
 
{| class="infobox leerlijn-communicatie"
 
! {{Titelbalk - Leerlijn communicatie}}
 
! {{Titelbalk - Leerlijn communicatie}}
Regel 7: Regel 11:
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
 
|
 
|
{{Auteur - Gert Roos}}
+
{{Auteur - Noor Gimbrere}}
 +
{{Auteur - Ruth ten Broeke}}
 +
{{Auteur - Laurie Hageman}}
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
Regel 15: Regel 21:
 
|-
 
|-
 
| {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}}
 
| {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}}
|-
 
|'''Consulttaak'''
 
|
 
 
{{Consulttaak 2 - Inwinnen}}
 
 
 
|-
 
|-
 
|'''Leerplek'''
 
|'''Leerplek'''
Regel 30: Regel 30:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
Luisteren is een basisvaardigheid voor dokters. In elke fase van het consult speelt het een eigen rol.
+
Luisteren is een basisvaardigheid voor dokters. In elke fase van het consult speelt het een eigen rol.  
Luisteren is meer dan ‘informatie verzamelen’: gericht luisteren en uit het verhaal extraheren wat nuttig is voor een goede diagnose.
+
Luisteren is meer dan ‘informatie verzamelen’: gericht luisteren en uit het verhaal extraheren wat nuttig is voor een goede diagnose.  
Goed luisteren betekent dat je openstaat voor alles wat gezegd wordt, en ook voor wat niet gezegd wordt maar wel meeresoneert in het verhaal.
+
Goed luisteren betekent dat je openstaat voor alles wat gezegd wordt, en ook voor wat niet gezegd wordt maar wel meeresoneert in het verhaal. Luisteren is van essentieel belang in het medisch consult. Het is van belang voor de relatie opbouw, patiënten voelen zich letterlijk ‘gehoord’ en ze onthullen meer van hun verhaal.  
Luisteren is van essentieel belang in het medisch consult. Het is van belang voor de relatie opbouw, patiënten voelen zich letterlijk ‘gehoord’en ze onthullen meer van hun verhaal.
+
Goed luisteren vraagt van de dokter zowel een specifieke houding als uitstekende luistervaardigheden. Op beide aspecten wordt in dit programma ingegaan.
Goed luisteren vraagt van de dokter zowel een specifieke houding als uitstekende luistervaardigheden.  
 
 
 
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
De aios ontwikkelt begrip voor het belang van ‘luisteren’.
+
* De aios ontwikkelt begrip voor het belang van ‘luisteren’.
 
+
* De aios krijgt kennis van de manier waarop ‘luisteren’ ingezet wordt in de verschillende consultfasen.
De aios krijgt kennis van de manier waarop ‘luisteren’ ingezet wordt in de verschillende consultfasen.
+
* De aios ontwikkelt luistervaardigheden en oefent daarmee.
 
 
De aios ontwikkelt luistervaardigheden en oefent daarmee.
 
 
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
De powerpoint (zie: bronnen) vormt het hart van dit onderwijsprogramma dat ongeveer ……
 
minuten duurt.
 
Een suggestie voor de uitwerking van dit programma staat ook onder ‘bronnen’ (‘OWP luisteren’), evenals de bijbehorende ‘voorbereidingsopdracht’.
 
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
Regel 55: Regel 46:
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
 
+
* Korte [[:Media:Korte motiverende uitwisseling als voorbereiding OWP 'luisteren'.docx|motiverende opdracht bij aankondiging]] van het programma in de groep.
Powerpoint ‘onderwijsprogramma luisteren’
+
* Uitwerking [[:Media:Opbouw OWP luisteren 20220612 .docx|onderwijsprogramma]].
 
+
** [[:Media:Voorbereidingsopdracht bij OWP luisteren.docx|Voorbereidingsopdracht bij OWP luisteren]]
Voorbereidingsopdracht bij OWP luisteren
+
** Powerpoint [[:Media:PPT APC OWP. Luisteren 20220611.pptx|‘onderwijsprogramma luisteren’]] inclusief docent-instructies.
 
+
*** [[:Media:Korte aandachtsoefening bij OWP luisteren.docx|Aandachtsoefening]] horend bij de powerpoint (slide 8-9)
Uitwerking onderwijsprogramma/suggesties.
+
* Artikel [[:Media:View 7 RO Learning to Listen.pdf|‘learning to listen’]], Rosamund Oliver. View July 2013
 
+
* Silverman ‘Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’ 3e druk, vanaf pagina 61.
Artikel ‘When words don’t come easy’. Sandra van Dulmen PEC 100 (2017) 1975-1978
 
 
 
Artikel ‘learning to listen’, Rosamund Oliver. View July 2013
 
 
 
Artikel ‘ Aktives Zuhören effektiv vermitteln’ O.Martin et al  Der Nervenarzt 9-1017
 
 
 
Silverman ‘Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’ 2e druk, pag. 57-64
 
 
 
 
 
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}

Huidige versie van 11 jul 2022 om 14:11


Leerlijn communicatie
Auteur

Noor Gimbrere
Ruth ten Broeke
Laurie Hageman

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

APC - Basisgespreksvaardigheden
Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Luisteren is een basisvaardigheid voor dokters. In elke fase van het consult speelt het een eigen rol. Luisteren is meer dan ‘informatie verzamelen’: gericht luisteren en uit het verhaal extraheren wat nuttig is voor een goede diagnose. Goed luisteren betekent dat je openstaat voor alles wat gezegd wordt, en ook voor wat niet gezegd wordt maar wel meeresoneert in het verhaal. Luisteren is van essentieel belang in het medisch consult. Het is van belang voor de relatie opbouw, patiënten voelen zich letterlijk ‘gehoord’ en ze onthullen meer van hun verhaal. Goed luisteren vraagt van de dokter zowel een specifieke houding als uitstekende luistervaardigheden. Op beide aspecten wordt in dit programma ingegaan.

Doel

  • De aios ontwikkelt begrip voor het belang van ‘luisteren’.
  • De aios krijgt kennis van de manier waarop ‘luisteren’ ingezet wordt in de verschillende consultfasen.
  • De aios ontwikkelt luistervaardigheden en oefent daarmee.

Onderwijsactiviteiten

Het programma is geschikt voor een onderwijsprogramma later in fase 1 of in fase 2. Ook kan het een dagdeel vullen op een paralleldag.

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn communicatie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie