Luisteren: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(link naar Korte motiverende uitwisseling als voorbereiding OWP 'luisteren' correctie)
(link naar artikel)
Regel 61: Regel 61:
 
Uitwerking [[:Media:Opbouw OWP luisteren 2.3.2020 .docx|onderwijsprogramma]]/suggesties voor opbouw onderwijs.
 
Uitwerking [[:Media:Opbouw OWP luisteren 2.3.2020 .docx|onderwijsprogramma]]/suggesties voor opbouw onderwijs.
  
Artikel ‘When words don’t come easy’. Sandra van Dulmen PEC 100 (2017) 1975-1978
+
Artikel ‘When words don’t come easy’. Sandra van Dulmen PEC 100 (2017) 1975-1978 https://www-sciencedirect-com.vu-nl.idm.oclc.org/science/article/pii/S0738399117303695
  
 
Artikel ‘learning to listen’, Rosamund Oliver. View July 2013
 
Artikel ‘learning to listen’, Rosamund Oliver. View July 2013
  
Artikel ‘ Aktives Zuhören effektiv vermitteln’ O.Martin et al  Der Nervenarzt 9-1017
+
Artikel ‘ [[:Bestand:Martin2017 Article AktivesZuhörenEffektivVermitte.pdf|Aktives Zuhören effektiv vermitteln]]’ O.Martin et al  Der Nervenarzt 9-1017
  
 
Silverman ‘Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’ 2e druk, pag. 57-64
 
Silverman ‘Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’ 2e druk, pag. 57-64
  
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}

Versie van 3 mrt 2020 om 06:59

Leerlijn communicatie
Auteur

Gert Roos

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

APC - Basisgespreksvaardigheden
Consulttaak

1. Beginnen van het consult

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Luisteren is een basisvaardigheid voor dokters. In elke fase van het consult speelt het een eigen rol. Luisteren is meer dan ‘informatie verzamelen’: gericht luisteren en uit het verhaal extraheren wat nuttig is voor een goede diagnose. Goed luisteren betekent dat je openstaat voor alles wat gezegd wordt, en ook voor wat niet gezegd wordt maar wel meeresoneert in het verhaal. Luisteren is van essentieel belang in het medisch consult. Het is van belang voor de relatie opbouw, patiënten voelen zich letterlijk ‘gehoord’en ze onthullen meer van hun verhaal. Goed luisteren vraagt van de dokter zowel een specifieke houding als uitstekende luistervaardigheden. Op beide aspecten wordt in dit programma ingegaan.


Doel

• De aios ontwikkelt begrip voor het belang van ‘luisteren’.

• De aios krijgt kennis van de manier waarop ‘luisteren’ ingezet wordt in de verschillende consultfasen.

• De aios ontwikkelt luistervaardigheden en oefent daarmee.

Gebruiksaanwijzing

De powerpoint (zie: bronnen) vormt het hart van dit onderwijsprogramma dat ongeveer …… minuten duurt. Een suggestie voor de uitwerking van dit programma staat ook onder ‘bronnen’ (‘OWP luisteren’), evenals de bijbehorende ‘voorbereidingsopdracht’.

Onderwijsactiviteiten

Het programma is geschikt voor een onderwijsprogramma later in fase 1 of in fase 2. Ook kan het een dagdeel vullen op een paralleldag.

Bronnen

Korte motiverende opdracht bij aankondiging van het programma in de groep.

Voorbereidingsopdracht bij OWP luisteren

Powerpoint ‘onderwijsprogramma luisteren’ inclusief docentinstructies.

Uitwerking onderwijsprogramma/suggesties voor opbouw onderwijs.

Artikel ‘When words don’t come easy’. Sandra van Dulmen PEC 100 (2017) 1975-1978 https://www-sciencedirect-com.vu-nl.idm.oclc.org/science/article/pii/S0738399117303695

Artikel ‘learning to listen’, Rosamund Oliver. View July 2013

Artikel ‘ Aktives Zuhören effektiv vermitteln’ O.Martin et al Der Nervenarzt 9-1017

Silverman ‘Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’ 2e druk, pag. 57-64

De bouwstenen in de leerlijn communicatie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie