Missie en visie in je persoonlijke (werkende) leven (1/2)

Uit Wiki HOVUmc
Versie door Jae Klaasen (overleg | bijdragen) op 2 dec 2019 om 17:24
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken


Leerlijn praktijkmanagement
Auteur

Joyce Stroeve

Stage

1e Huisartsstage

KBA

1. Visie

Competenties

Organiseren
Professionaliteit

Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Een goede missie en visie geeft je een doel en richting aan alles wat je doet. Je zal vast denken: ‘dat is iets voor praktijkhouders’. Maar het kan ook persoonlijk helpen je loopbaanrichting en doel in je (werkende) leven goed voor ogen te houden. Het helpt gemotiveerd te blijven, efficiënt je pad te kiezen en de juiste keuzes te maken in je loopbaan. Het helpt met prioriteren, de zin van de onzin te scheiden en zo plezier in je werk te houden. Je doet dan vooral de dingen waar je goed in bent en waar je plezier uit haalt. Bovendien is het makkelijker om mensen en collega’s met je mee te krijgen in de richting waarin jij wil.

Doel

  • Leren wat missie en visie inhoudt
  • Leren wat een krachtige missie en visie voor je persoonlijk kan betekenen
  • Een persoonlijke missie en visie opstellen

Gebruiksaanwijzing

Deze bouwsteen is goed om in het eerste jaar van je opleiding te maken. Hij kan eventueel ook als programma op de terugkomdag gebruikt worden, dan is de tip om de brainstorm momenten in twee tallen te doen. 

Onderwijsactiviteiten

Een missie is waarom je doet wat je doet en een visie is waar je naartoe wil groeien / werken. Hieronder ga je ze stap voor stap leren kennen en uitwerken.

Formuleren van een missie:

De grote hamvraag hierin is wat je wil betekenen en voor wie? De valkuil daarin is dat je snel denkt in producten of diensten. Dus ‘Goede kwalitatieve zorg leveren aan patiënten’, is dus geen goede missie.  Of in persoonlijke sfeer: ‘Geld verdienen om mijn leven en gezin te onderhouden’.  De ‘waarom’ vraag helpt je om een goede, krachtige missie te formuleren.

  • Om geïnspireerd te raken, kijk: ‘Start with why’ van Simon Sinek.

Sinek onderbouwt zijn theorie door aan te geven dat het ‘what’ het neocortex deel van de hersenen aanspreekt. Dit deel is het analytisch en rationeel ingestelde deel van de hersenen. Vooral praktisch gericht dus.

Het ‘why’ en het ‘how’ worden vooral aangesproken door het limbische systeem van de hersenen. Het deel dat op emotie en gevoel is gebaseerd. Dit deel beïnvloedt het gedrag van mensen. Met andere woorden: met een goede how en vooral een sterke why kun je mensen (en dus jezelf) sneller bewegen.

  • Wat is jou ‘why’? Schrijf deze op. En gebruik vervolgens de beproefde 5x waarom methode (Stel jezelf, bij elke zin die je opschrijft, opnieuw de vraag: ‘waarom’?
    • Ter inspiratie, de weg naar formulering van de missie van Ikea:
      • Wij willen mooie, betaalbare woonproducten verkopen aan iedereen Waarom zulke producten?
      • Omdat we iedereen een mooie en praktische inrichting gunnen Waarom zo'n inrichting?
      • Omdat een fijn huis voor mensen belangrijk is Waarom is dit belangrijk?
      • Omdat het de basis is voor een beter bestaan IKEA's (echte) missie is: een beter dagelijks bestaan voor zoveel mogelijk mensen

Als je klaar bent met de 5x waarom methode, kijk uitleg missie. tot 1.10;

Kun je nu je persoonlijke missie formuleren?

Als het gelukt is een persoonlijke krachtige missie te formuleren, heb je hier je hele (werkende) leven wat aan. Telkens als je even denkt: ‘pfff, waarom doe ik dit ook al weer’? ,of ‘hoe zorg ik nou dat de assistentes me goed helpen’? ‘ben ik nog wel bezig met waar ik mee bezig wil zijn?, Ga terug naar je waarom. Het motiveert je weer en je zult vaak zien dat je met veel collega’s je ‘waarom’ (gedeeltelijk) deelt, waardoor je weer makkelijker tot elkaar kunt komen. En als je altijd werkt vanuit je missie of je ‘why’, hoef je niet zo bang te zijn om fouten te maken – je kan jezelf dan namelijk altijd recht in de spiegel aankijken.

Formuleren van een visie

Als je een missie hebt geformuleerd, kun je van daaruit gaan dromen en doelen opstellen. Je visie is je kompas. Elke keuze en stap die je maakt is goed om te toetsen aan je visie. Past hij niet bij je visie? Dan niet doen.

Kijk uitleg visie - 1.10 en verder.

Waarom wil je een visie hebben? Misschien ken je wel het verhaal uit Alice in Wonderland waarin zij aan de ‘grijnzende kat’ de weg vraagt: ‘zou je me alsjeblieft willen vertellen welke kant ik op moet? ‘dat hangt er voor een groot deel vanaf waar je naar toe wil’, zegt de kat. ‘het zal mij een zorg zijn’, zegt Alice. ‘Dan maakt het niet uit welke kant je op gaat’, antwoordt de kat. (Bron: Alice in Wonderland, Carol Lewis).

Zoals hierboven reeds beschreven is een krachtige missie iets wat in principe je hele leven mee gaat. Een visie is daarentegen iets wat je telkens bij stelt.

Stel jezelf de volgende vragen om te brainstormen voor de formulering van een visie:

  • Wat zijn mijn kernwaarden?
  • Waar ben ik goed in?
  • Waar ben ik uniek in?
  • Hoe ziet mijn toekomst eruit?
  • Welke ontwikkelingen zullen er in je persoonlijke leven plaats vinden denk je?
  • Welke veranderingen in behoeften, wensen en gedragingen zullen plaatsvinden?
  • Wat zijn mijn lange termijn ambities? Waar wil ik over 5-10 jaar staan? Wat wil je bereiken?
  • Hoe realiseer je deze ambities?

Probeer uit de bovenstaande brainstorm een visie te ontwikkelen, let daarbij op dat het:

  • Inspireert
  • Losstaat van de situatie van vandaag
  • Gedurfd is (‘Think different! ‘The people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do’, Apple)

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn praktijkmanagement

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie