Multidisciplinaire ouderenzorg: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
Regel 1: Regel 1:
 +
<br />
 +
{| class="infobox-leerlijn-4"
 +
! ! {{Titelbalk - Leerlijn complexe ouderenzorg}}
 +
|-
 +
|'''Auteur'''
 +
|
 +
{{Auteur - Els Licht|Els Licht}}<br />
 +
{{Auteur - Niek van Asperen|Niek van Asperen}}<br />
 +
|-
 +
|'''Stage'''
 +
|
 +
{{stage - 1e Huisartsstage}}<br />
 +
{{stage - Klinische stage}}<br />
 +
{{stage - CZ stage}}<br />
 +
{{stage - GGZ stage}}<br />
 +
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 +
|-
 +
|'''KBA'''
 +
|
 +
{{KBA 4.1 - Vaststellen|1. Vaststellen}}<br />
 +
{{KBA 4.2 - Behandelplan|2. Behandelplan}}<br />
 +
{{KBA 4.3 - Intercurrente ziekten|3. Intercurrente ziekten}}<br />
 +
{{KBA 4.4 - Afgewogen keuzes|4. Afgewogen keuzes}}<br />
 +
{{KBA 4.5 - Afstemming|5. Afstemming}}<br />
 +
{{KBA 4.6 - Zorgbehoefte|6. Zorgbehoefte}}<br />
 +
{{KBA 4.7 - Veiligheid|7. Veiligheid}}<br />
 +
{{KBA 4.8 - Wijk|8. Wijk}}<br />
 +
|-
 +
|'''Competenties'''
 +
|
 +
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}<br />
 +
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}<br />
 +
{{Competentiegebied 3 - Samenwerken}}<br />
 +
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}}<br />
 +
{{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}}<br />
 +
{{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}}<br />
 +
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}<br />
 +
|-
 +
|'''Leerplek'''
 +
|
 +
{{Toepassing - Leergesprek}}<br />
 +
{{Toepassing - Praktijkleren}}<br />
 +
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}<br />
 +
{{Toepassing - Zelfstudie}}<br />
 +
|-
 +
|'''Trefwoord'''
 +
|
 +
Volgt
 +
|}
 
= Afstemming van taken =
 
= Afstemming van taken =
  
Regel 56: Regel 105:
 
* Zoek een samen met je opleider een patient waarbij de zorgbehoefte recent toegenomen is, identificeer met behulp van de SFMPC methode aan welke zorg er behoefte is en zet dit op.
 
* Zoek een samen met je opleider een patient waarbij de zorgbehoefte recent toegenomen is, identificeer met behulp van de SFMPC methode aan welke zorg er behoefte is en zet dit op.
 
* Evalueer met je opleider welke stappen goed gingen en wat tegenviel.
 
* Evalueer met je opleider welke stappen goed gingen en wat tegenviel.
 +
 +
=== Overige bouwstenen in de leerlijn ===
 +
{{Bouwstenen - Leerlijn complexe ouderenzorg}}
 +
=== Overige leerlijnen ===
 +
{{Leerlijnen horizontaal}}

Versie van 21 jul 2018 om 16:24


Leerlijn complexe ouderenzorg
Auteur

Els Licht

Niek van Asperen

Stage

1e Huisartsstage

Klinische stage

CZ stage

GGZ stage

2e Huisartsstage

KBA

1. Vaststellen
2. Behandelplan
3. Intercurrente ziekten
4. Afgewogen keuzes
5. Afstemming
6. Zorgbehoefte
7. Veiligheid
8. Wijk

Competenties

Medisch handelen

Communicatie

Samenwerken

Organiseren

Maatschappelijk handelen

Kennis en wetenschap

Professionaliteit

Leerplek

Leergesprek

Praktijkleren

Onderwijsprogramma

Zelfstudie

Trefwoord

Volgt

Afstemming van taken

Relevantie:

Naast medische ondersteuning hebben kwetsbare ouderen vaak behoefte aan hulp op andere leefgebieden. Vaak vangt de schoonmaakster die al 20 jaar wekelijks bij iemand langskomt of de thuiszorg die dagelijks komt helpen met aankleden eerder signalen op dat er iets aan de hand is dan de huisarts. Om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen en om de zorg goed aan te kunnen sturen is het dus belangrijk om taken goed af te stemmen.

Planning:

Chronische zorg stage en 2e huisartsenstage.

Doel:

Stuurt bij een kwetsbare oudere de betrokken hulpverleners aan en schakelt waar nodig andere hulpverleners in.

Subdoelen:

  • Weet welke hulpverleners er in de regio werkzaam zijn en wat hun competenties zijn.
  • Bespreekt met de individuele hulpverleners welke zorg er nodig is en hoe die ingevuld gaat worden.
  • Neemt bij ingewikkelde casussen deel aan een periodiek multidisciplinair overleg.

Voorbereiding:          

In de zorg rond complexe ouderen kunnen veel spelers betrokken zijn en is samenwerking dus erg belangrijk. De Standpunten van de NHG hierover zijn te vinden in Visie huisartsenzorg voor ouderen, samenwerking (pagina 25). Handvatten voor het opzetten van een multidisciplinair overleg zijn te vinden op de site van het Laego, Gestructureerd periodiek overleg in de eerste lijn.

Het consulteren van de specialist ouderengeneeskunde is relatief recent toegevoegd aan de zorg die de huisarts kan bieden in de thuissituatie.

De rol van de POH-ouderen kan door de verschillende opleidingen en bijscholingen verschillen, er zijn wel minimumeisen waaraan de POH moet voldoen, (eindtermen ouderen op p.15). Hierbij komt dat er ook een verschil is tussen een POH-ouderen en een Praktijkverpleegkundige ouderen. Het is dus goed om bij je eigen praktijk na te gaan welke kunde, kennis en taken de POH heeft.

Andere partijen die betrokken kunnen zijn en van wie het nuttig is te weten wat ze doen en hoe je er contact mee kunt krijgen zijn onder andere:

Thuiszorg

Fysiotherapie

Ergotherapie

Psycholoog/(ouderen)psychiatrie

Case manager bij dementie

Diëtiste

Verpleeghuis/dagbesteding

Maatschappelijk werk

Apotheker

Bouwstenen:

Leergroep:

MDO rollenspel kan tijdens de themadagen aan bod komen.

Verpleeghuis:

  • Doe tijdens de chronische zorgstage een aantal keer deel aan een MDO. Let vooral op de volgende dingen: Welke specialismen zijn er aanwezig? Wie neemt waar verantwoordelijkheid voor? Welke specialismen mis jij?
  • Bespreek de gang van zaken bij een MDO na in je leergroep. Wat zijn de verschillen?

Huisartsenpraktijk:

  • Bespreek tijdens een leergesprek hoe de zorg rondom kwetsbare patiënten geregeld is. Welke hulpverleners worden er betrokken? Wat zijn momenten dat de opleider overweegt hulp in te schakelen? Is er in het dossier terug te vinden wie er allemaal betrokken zijn en wat hun takenpakket is? Is er een periodiek overleg en wie initieert dat?
  • Ga met de individuele hulpverleners een gesprek aan met wat zij te bieden hebben en wat zij van de huisarts verwachten.
  • Zoek een samen met je opleider een patient waarbij de zorgbehoefte recent toegenomen is, identificeer met behulp van de SFMPC methode aan welke zorg er behoefte is en zet dit op.
  • Evalueer met je opleider welke stappen goed gingen en wat tegenviel.

Overige bouwstenen in de leerlijn

Overige leerlijnen


Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie