PICO: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
 
(6 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
__NOCACHE__
+
{{Header - Leerlijn kennis en wetenschap}}
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
+
 
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item">[[Opdracht wetenschappelijke vorming]]</li>
 
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 
</ol>
 
<br>
 
 
{| class="infobox leerlijn-wetenschap"
 
{| class="infobox leerlijn-wetenschap"
 
! {{Titelbalk - Leerlijn kennis en wetenschap}}
 
! {{Titelbalk - Leerlijn kennis en wetenschap}}
Regel 21: Regel 16:
 
{{Competentie 6.1 - EBM}}
 
{{Competentie 6.1 - EBM}}
 
|-
 
|-
|'''Type'''
+
| colspan="2" |
|
+
'''Opdrachten'''<br />
{{Opdracht}}
 
|-
 
|colspan="2"|
 
'''Praktijkopdrachten'''<br />
 
 
<ul>
 
<ul>
 
<li>[[Praktijkopdracht - Kritisch lezen|Kritisch lezen]]</li>
 
<li>[[Praktijkopdracht - Kritisch lezen|Kritisch lezen]]</li>
Regel 32: Regel 23:
 
<li>[[Praktijkopdracht - Zoeken van literatuur - Diagnostiek|Zoeken van literatuur - Diagnostiek]]</li>
 
<li>[[Praktijkopdracht - Zoeken van literatuur - Diagnostiek|Zoeken van literatuur - Diagnostiek]]</li>
 
<li>[[Praktijkopdracht - Zoeken van literatuur - Therapie|Zoeken van literatuur - Therapie]]</li>
 
<li>[[Praktijkopdracht - Zoeken van literatuur - Therapie|Zoeken van literatuur - Therapie]]</li>
 +
<li>[[Keek of fake?|Keek of fake?]]</li>
 +
<li>[[Het beste beleid|Het beste beleid]]</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
|}
 
|}
 
+
=== Inleiding ===
'''PICO''' staat voor:'''P'''atient '''I'''ntervention '''C'''omparison '''O'''utcome
+
Een PICO (Patient Intervention Comparison Outcome) is het startpunt voor een CAT (Critically Appraised Topic).Dit is een methode om systematisch evidence te zoeken om een vraag uit de praktijk, waarop de gebruikelijke naslagliteratuur of standaarden niet direct antwoord heeft, te beantwoorden.<br />
 +
In het kader van de competentie Kennis en wetenschap maakt elke aios aan de hand van een vraag uit de praktijk een CAT. Het doel is met name om aios te enthousiasmeren en te stimuleren om de wetenschap naar de dagelijkse praktijk te brengen, literatuur te zoeken en kritisch een artikel te kunnen lezen. De aios presenteert de resultaten aan de groep. <br />
 +
Deze opdracht kan gecombineerd worden met de opdracht aiosonderwijs. Het is ook mogelijk deze opdracht als tweetal te doen.
 +
<br /><br />
 +
De CAT wordt beoordeeld door de EBM-docenten Liselot Hoornweg en Coralie Arends. Inleveren gaat via mail naar: [mailto:l.l.hoornweg@amsterdamumc.nl l.l.hoornweg@amsterdamumc.nl] & [mailto:c.r.arends@amsterdamumc.nl c.r.arends@amsterdamumc.nl].
  
 
==== Uitvoerige beschrijving: ====
 
==== Uitvoerige beschrijving: ====
Regel 47: Regel 44:
  
 
=== Omschrijving ===
 
=== Omschrijving ===
Een PICO is het startpunt voor een '''CAT''': '''C'''ritically '''A'''ppraised '''T'''opic.
+
Zie ook: [[Leerlijn kennis en wetenschap]].
 
 
Zie verder: [[Leerlijn wetenschap en onderwijs|Leerlijn wetenschappelijke vorming]].
 
  
 
Een goede CAT bevat de volgende elementen:
 
Een goede CAT bevat de volgende elementen:
Regel 66: Regel 61:
 
* Checklists voor beoordeling artikelen ([http://www.cochrane.nl/ www.cochrane.nl] > downloads) 
 
* Checklists voor beoordeling artikelen ([http://www.cochrane.nl/ www.cochrane.nl] > downloads) 
 
* Download het Antwoordformulier praktijkopdracht zoeken van literatuur - Therapie.docx (voor de aios)
 
* Download het Antwoordformulier praktijkopdracht zoeken van literatuur - Therapie.docx (voor de aios)
* Download het Beoordelingsformulier PICO.docx (voor de beoordelaar)
+
* Download het [[:Media:Beoordelingsformulier CAT.pdf|Beoordelingsformulier CAT]] (voor de beoordelaar)
 +
 
 +
{{Footer - Leerlijn kennis en wetenschap}}

Huidige versie van 20 okt 2022 om 12:23


Leerlijn kennis en wetenschap
Auteur

Hans van der Wouden

Stage

1e Huisartsstage

Competentie

6.1 EBM

Opdrachten

Inleiding

Een PICO (Patient Intervention Comparison Outcome) is het startpunt voor een CAT (Critically Appraised Topic).Dit is een methode om systematisch evidence te zoeken om een vraag uit de praktijk, waarop de gebruikelijke naslagliteratuur of standaarden niet direct antwoord heeft, te beantwoorden.
In het kader van de competentie Kennis en wetenschap maakt elke aios aan de hand van een vraag uit de praktijk een CAT. Het doel is met name om aios te enthousiasmeren en te stimuleren om de wetenschap naar de dagelijkse praktijk te brengen, literatuur te zoeken en kritisch een artikel te kunnen lezen. De aios presenteert de resultaten aan de groep.
Deze opdracht kan gecombineerd worden met de opdracht aiosonderwijs. Het is ook mogelijk deze opdracht als tweetal te doen.

De CAT wordt beoordeeld door de EBM-docenten Liselot Hoornweg en Coralie Arends. Inleveren gaat via mail naar: l.l.hoornweg@amsterdamumc.nl & c.r.arends@amsterdamumc.nl.

Uitvoerige beschrijving:

Inleiding in evidence-based medicine , Scholten et al, hoofdstuk 2.

Achtergrondinformatie:

zie www.pico.nu

Omschrijving

Zie ook: Leerlijn kennis en wetenschap.

Een goede CAT bevat de volgende elementen:

  1. Expliciete vraag
  2. Uitleg over relevantie van de vraag
  3. PICO benoemt alle elementen
  4. PICO past bij de vraag
  5. Zoekactie in evidence based databases
  6. Zoekactie transparant beschreven
  7. Goede beschrijving en kritische bespreking van geselecteerde artikelen
  8. Eigen conclusie is gebaseerd op de gevonden literatuur
  9. Eigen conclusie klopt met de mate van evidence
  10. Eigen conclusie wordt in voor de patiënt te begrijpen woorden uitgelegd

Formulieren

  • Checklists voor beoordeling artikelen (www.cochrane.nl > downloads) 
  • Download het Antwoordformulier praktijkopdracht zoeken van literatuur - Therapie.docx (voor de aios)
  • Download het Beoordelingsformulier CAT (voor de beoordelaar)

De bouwstenen in de leerlijn kennis en wetenschap

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie