PICO: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
k |
k |
||
(2 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||
Regel 3: | Regel 3: | ||
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li> | <li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li> | ||
<li class="breadcrumb-item">[[Leerlijn kennis en wetenschap]]</li> | <li class="breadcrumb-item">[[Leerlijn kennis en wetenschap]]</li> | ||
− | |||
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li> | <li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li> | ||
</ol> | </ol> | ||
<br> | <br> | ||
{| class="infobox leerlijn-wetenschap" | {| class="infobox leerlijn-wetenschap" | ||
− | ! | + | ! {{Titelbalk - Leerlijn kennis en wetenschap}} |
|- | |- | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
+ | | | ||
{{auteur - Hans van der Wouden}} | {{auteur - Hans van der Wouden}} | ||
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
+ | | | ||
{{stage - 1e Huisartsstage}} | {{stage - 1e Huisartsstage}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Competentie'''<br /> | ||
+ | | | ||
+ | {{Competentie 6.1 - EBM}} | ||
+ | |- | ||
+ | |'''Type''' | ||
+ | | | ||
+ | {{Opdracht}} | ||
+ | |- | ||
+ | |colspan="2"| | ||
+ | '''Praktijkopdrachten'''<br /> | ||
+ | <ul> | ||
+ | <li>[[Praktijkopdracht - Kritisch lezen|Kritisch lezen]]</li> | ||
+ | <li>[[Praktijkopdracht - Selecteren van abstracts|Selecteren van abstracts]]</li> | ||
+ | <li>[[Praktijkopdracht - Zoeken van literatuur - Diagnostiek|Zoeken van literatuur - Diagnostiek]]</li> | ||
+ | <li>[[Praktijkopdracht - Zoeken van literatuur - Therapie|Zoeken van literatuur - Therapie]]</li> | ||
+ | </ul> | ||
|} | |} | ||
+ | |||
'''PICO''' staat voor:'''P'''atient '''I'''ntervention '''C'''omparison '''O'''utcome | '''PICO''' staat voor:'''P'''atient '''I'''ntervention '''C'''omparison '''O'''utcome | ||
Regel 48: | Regel 67: | ||
* Download het Antwoordformulier praktijkopdracht zoeken van literatuur - Therapie.docx (voor de aios) | * Download het Antwoordformulier praktijkopdracht zoeken van literatuur - Therapie.docx (voor de aios) | ||
* Download het Beoordelingsformulier PICO.docx (voor de beoordelaar) | * Download het Beoordelingsformulier PICO.docx (voor de beoordelaar) | ||
+ | |||
+ | {{Footer - Leerlijn kennis en wetenschap}} |
Versie van 14 nov 2019 om 16:01
Leerlijn kennis en wetenschap | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
Competentie |
|
Type | |
Praktijkopdrachten |
PICO staat voor:Patient Intervention Comparison Outcome
Inhoud
Uitvoerige beschrijving:
Inleiding in evidence-based medicine , Scholten et al, hoofdstuk 2.
Achtergrondinformatie:
zie www.pico.nu
Omschrijving
Een PICO is het startpunt voor een CAT: Critically Appraised Topic.
Zie verder: Leerlijn wetenschappelijke vorming.
Een goede CAT bevat de volgende elementen:
- Expliciete vraag
- Uitleg over relevantie van de vraag
- PICO benoemt alle elementen
- PICO past bij de vraag
- Zoekactie in evidence based databases
- Zoekactie transparant beschreven
- Goede beschrijving en kritische bespreking van geselecteerde artikelen
- Eigen conclusie is gebaseerd op de gevonden literatuur
- Eigen conclusie klopt met de mate van evidence
- Eigen conclusie wordt in voor de patiënt te begrijpen woorden uitgelegd
Formulieren
- Checklists voor beoordeling artikelen (www.cochrane.nl > downloads)
- Download het Antwoordformulier praktijkopdracht zoeken van literatuur - Therapie.docx (voor de aios)
- Download het Beoordelingsformulier PICO.docx (voor de beoordelaar)
De bouwstenen in de leerlijn kennis en wetenschap
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |