Paralleldag: observeren en toetsen van vaardigheden: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(11 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 21: Regel 21:
 
|}
 
|}
  
Deze bouwsteen is bedoeld als een programma voor een paralleldag voor de opleiders.
+
Deze bouwsteen is bedoeld als een programma voor tijdens een paralleldag voor opleiders.
  
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
Over het algemeen zijn opleiders beter geïnformeerd over de huisartsspecifieke vaardigheden (aios zijn ook gemotiveerd om zich hierin te scholen) en veel minder over de basisartsvaardigheden.
+
Over het algemeen hebben huisartsopleiders meer zicht op de huisartsspecifieke vaardigheden - aios zijn ook meer gemotiveerd om zich hierin te scholen - en minder op de basisartsvaardigheden van hun aios.
  
 
Het om-en-om-spreekuur is het middel dat de meeste kans lijkt te bieden om zicht te krijgen op die basisartsvaardigheden.
 
Het om-en-om-spreekuur is het middel dat de meeste kans lijkt te bieden om zicht te krijgen op die basisartsvaardigheden.
  
Het HOVUmc heeft het om-en-om-spreekuur dan ook omarmd als speerpunt in de huisartenopleiding, en plaatst dit naast andere verplichte onderdelen in het praktijkleren, bijvoorbeeld leergesprekken.
+
Het HOVUmc heeft het om-en-om-spreekuur dan ook omarmd als speerpunt in de huisartsenopleiding, en plaatst dit naast andere verplichte onderdelen in het praktijkleren zoals leergesprekken.
  
De paralleldag is een goede plek om (praktische) problemen met een om-en-om-spreekuur boven water te krijgen en bespreekbaar te maken.
+
De paralleldag is een goede plek om het om-en-om-spreekuur als belangrijk onderdeel van de opleiding in de praktijk te bespreken en stimuleren.
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
- Het doel van deze bouwsteen is de opleiders te laten nadenken over wat ze nu eigenlijk weten van het niveau van (basis)vaardigheden van hun aios en hoe ze daar desgewenst meer zicht op kunnen krijgen.
+
*Het doel van deze bouwsteen is de opleiders te laten nadenken over wat ze werkelijk weten van het niveau van (basis)vaardigheden van hun aios en hoe ze daar desgewenst meer zicht op kunnen krijgen.
 
+
*De onderstaande powerpoint presentatie fungeert als een wegwijs voor opleiders door de leerlijn Medisch (Technisch) Handelen.  
- De powerpoint presentatie fungeert tevens als een wegwijs voor opleiders door de leerlijn Medisch (Technisch) Handelen.  
 
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
De powerpoint presentatie biedt middelen en materialen aan waarmee de opleider het onderwijs in de praktijk kan ondersteunen (zowel basisartsvaardigheden als huisartsspecifieke vaardigheden).  
+
De volgende [[:Bestand:Vaardigheden paralleldag - def WimWillems.pptx|powerpoint presentatie]] biedt middelen en materialen aan waarmee de opleider het onderwijs in de praktijk kan ondersteunen (zowel basisartsvaardigheden als huisartsspecifieke vaardigheden).  
  
 
Tot slot wordt er in de powerpoint presentatie nog kort ingegaan op de mogelijkheden van het instituut (gebruik van fantomen).
 
Tot slot wordt er in de powerpoint presentatie nog kort ingegaan op de mogelijkheden van het instituut (gebruik van fantomen).
  
 +
De presentatie gaat niet speciaal in op de uitdagingen die observatie voor de opleidingsrelatie kan betekenen. Zie daarvoor de "onderwijsactiviteit 1" in de bouwsteen [[Om-en-om spreekuur|Om-en-om spreekuur.]]
  
==== Bronnen ====
+
=== Bronnen ===
Powerpoint presentatie (link).
+
[[Media:Vaardigheden paralleldag - def WimWillems.pptx|Powerpoint presentatie]]
  
 
{{Footer - Leerlijn medisch handelen}}
 
{{Footer - Leerlijn medisch handelen}}

Huidige versie van 4 jun 2020 om 14:38



Leerlijn medisch handelen
Auteur

Wim WIllems
Yeun Ying Wong

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren

Deze bouwsteen is bedoeld als een programma voor tijdens een paralleldag voor opleiders.

Relevantie

Over het algemeen hebben huisartsopleiders meer zicht op de huisartsspecifieke vaardigheden - aios zijn ook meer gemotiveerd om zich hierin te scholen - en minder op de basisartsvaardigheden van hun aios.

Het om-en-om-spreekuur is het middel dat de meeste kans lijkt te bieden om zicht te krijgen op die basisartsvaardigheden.

Het HOVUmc heeft het om-en-om-spreekuur dan ook omarmd als speerpunt in de huisartsenopleiding, en plaatst dit naast andere verplichte onderdelen in het praktijkleren zoals leergesprekken.

De paralleldag is een goede plek om het om-en-om-spreekuur als belangrijk onderdeel van de opleiding in de praktijk te bespreken en stimuleren.

Doel

  • Het doel van deze bouwsteen is de opleiders te laten nadenken over wat ze werkelijk weten van het niveau van (basis)vaardigheden van hun aios en hoe ze daar desgewenst meer zicht op kunnen krijgen.
  • De onderstaande powerpoint presentatie fungeert als een wegwijs voor opleiders door de leerlijn Medisch (Technisch) Handelen.

Gebruiksaanwijzing

De volgende powerpoint presentatie biedt middelen en materialen aan waarmee de opleider het onderwijs in de praktijk kan ondersteunen (zowel basisartsvaardigheden als huisartsspecifieke vaardigheden).

Tot slot wordt er in de powerpoint presentatie nog kort ingegaan op de mogelijkheden van het instituut (gebruik van fantomen).

De presentatie gaat niet speciaal in op de uitdagingen die observatie voor de opleidingsrelatie kan betekenen. Zie daarvoor de "onderwijsactiviteit 1" in de bouwsteen Om-en-om spreekuur.

Bronnen

Powerpoint presentatie

De bouwstenen in de leerlijn medisch handelen

De leerlijnen

Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych SOLK Pall Preventie Praktijk


Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit Diversiteit
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
SOLK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement


Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Diversiteit