Paralleldag: observeren en toetsen van vaardigheden: verschil tussen versies
k |
|||
Regel 42: | Regel 42: | ||
Tot slot wordt er in de powerpoint presentatie nog kort ingegaan op de mogelijkheden van het instituut (gebruik van fantomen). | Tot slot wordt er in de powerpoint presentatie nog kort ingegaan op de mogelijkheden van het instituut (gebruik van fantomen). | ||
− | + | === Bronnen === | |
− | |||
Powerpoint presentatie (link). | Powerpoint presentatie (link). | ||
{{Footer - Leerlijn medisch handelen}} | {{Footer - Leerlijn medisch handelen}} |
Versie van 16 jan 2020 om 12:22
Leerlijn medisch handelen | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
Leerplek |
Deze bouwsteen is bedoeld als een programma voor een paralleldag voor de opleiders.
Inhoud
Relevantie
Over het algemeen zijn huisartsenopleiders beter geïnformeerd over de huisartsspecifieke vaardigheden - aios zijn ook meer gemotiveerd om zich hierin te scholen - en veel minder over de basisartsvaardigheden van hun aios.
Het om-en-om-spreekuur is het middel dat de meeste kans lijkt te bieden om zicht te krijgen op die basisartsvaardigheden.
Het HOVUmc heeft het om-en-om-spreekuur dan ook omarmd als speerpunt in de huisartenopleiding, en plaatst dit naast andere verplichte onderdelen in het praktijkleren, bijvoorbeeld leergesprekken.
De paralleldag is een goede plek om (praktische) problemen met een om-en-om-spreekuur boven water te krijgen en bespreekbaar te maken.
Doel
- Het doel van deze bouwsteen is de opleiders te laten nadenken over wat ze nu eigenlijk weten van het niveau van (basis)vaardigheden van hun aios en hoe ze daar desgewenst meer zicht op kunnen krijgen.
- De powerpoint presentatie fungeert tevens als een wegwijs voor opleiders door de leerlijn Medisch (Technisch) Handelen.
Gebruiksaanwijzing
De powerpoint presentatie biedt middelen en materialen aan waarmee de opleider het onderwijs in de praktijk kan ondersteunen (zowel basisartsvaardigheden als huisartsspecifieke vaardigheden).
Tot slot wordt er in de powerpoint presentatie nog kort ingegaan op de mogelijkheden van het instituut (gebruik van fantomen).
Bronnen
Powerpoint presentatie (link).
De bouwstenen in de leerlijn medisch handelen
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |