Pluis niet pluis: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
k
Regel 1: Regel 1:
{| class="infobox-leerlijn-1"
+
{| class="infobox-leerlijn-korte-episode-zorg"
 
! {{Titelbalk - Leerlijn korte episode zorg}}
 
! {{Titelbalk - Leerlijn korte episode zorg}}
 
|-
 
|-
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
 
|
 
|
{{auteur - Yeun Ying Wong|Yeun Ying Wong}}<br />
+
{{auteur - Yeun Ying Wong|Yeun Ying Wong}}
{{auteur - Erik Fokke|Erik Fokke}}<br />
+
{{auteur - Erik Fokke|Erik Fokke}}
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
 
|
 
|
{{stage - 1e Huisartsstage}}<br />
+
{{stage - 1e Huisartsstage}}
 
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
|-
 
|-
Regel 18: Regel 18:
 
|'''Competentie'''
 
|'''Competentie'''
 
|
 
|
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}<br />
+
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}<br />
+
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}
 
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}
 
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}
 
|-
 
|-
 
|'''Toepassing'''
 
|'''Toepassing'''
 
|
 
|
{{Toepassing - Leergesprek}}<br />
+
{{Toepassing - Leergesprek}}
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 
|-
 
|-

Versie van 23 jul 2018 om 10:27

Leerlijn korte episode zorg
Auteur

Yeun Ying Wong
Erik Fokke

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

2. Consult-basis

Competentie

Medisch handelen
Communicatie
Professionaliteit

Toepassing

Leergesprek
Zelfstudie

Trefwoord

Volgt

Relevantie

Het belang van het concept ‘pluis/niet-pluisgevoel’ bij het bepalen van de werkhypothese van de huisarts wordt door veel artsen onderkent.

Doel

Inzicht krijgen in de plek van het pluis/niet-pluisgevoel bij het diagnostisch denken en het toepassen ervan.

Onderwijsactiviteiten

Zelfstudie van de hieronder genoemde literatuur, een onderwerp voor een leergesprek of tijdens een TKD.

Gebruiksaanwijzing

De onderstaande links leiden naar drie artikelen, gepubliceerd in Huisarts en Wetenschap.

  • Neem de aangeboden literatuur door en ga bij jezelf na in hoeverre jij bekend bent met het concept van het pluis/niet-pluisgevoel als diagnostische stap bij het klinisch redeneren.
  • Vraag je eens af in hoeverre jij het pluis/niet-pluisgevoel zelf toepast bij het bepalen van de werkhypothese, en wanneer.
  • Bespreek op enig moment tijdens een leergesprek met je hao in hoeverre hij /zij gebruik maakt van het pluis/niet-pluisgevoel bij het klinisch redeneren en welke ervaringen hij/zij daarmee heeft.

Literatuurbronnen

  • MM Brueren, Het pluis/niet-pluisgevoel als diagnostische methode. H&W, febr. 2017. Het pluis/niet-pluisgevoel kan voor de huisarts een belangrijke aanvulling zijn bij het vaststellen van het beleid. Er zijn situaties waarin het zelfs bepalend is. In een klinische les bespreekt huisarts Mark Brueren de plek van het pluis/niet-pluisgevoel in het diagnostisch traject. Daarnaast gaat hij in op de vraag op dit gevoel kan worden aangeleerd.
  • CF Stolper. Hoe pluis is het niet-pluis gevoel? H&W, maart 2015. Dit artikel beschrijft dat het pluis/niet-pluisgevoel in eerste instantie intuïtief is, maar de aanzet kan vormen tot beredeneerd diagnostisch management. In de huisartsopleiding geeft het bespreken van het pluis/niet-pluisgevoel van aios inzicht in de niet-analytische aspecten van het diagnostisch denken. Hoe meer ervaring men heeft hoe bedrevener men raakt in het intuïtief en analytisch integreren van verschillende soorten kennis.
  • CF Stolper. Het pluis/niet-pluisgevoel van huisartsen is gebaseerd op kennis en ervaring. H&W, juli 2010. Dit artikel is gebaseerd op een interview met huisarts Erik Stolper, die in 2010 bezig was met een proefschrift over het pluis/niet-pluisgevoel als diagnostische methode.
  • Omgaan met onzekerheid
  • Powerpoint presentaties van Gert Roos: Deel 1 'Het pluis/ niet-pluisgevoel' en Deel 2 'Omgaan met onzekerheid'.

De bouwstenen in de leerlijn korte episode zorg


De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie