Psychotherapeutische interventies - Oplossingsgericht werken: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k (Onderwijsactiviteit 1: Voorbereiding voor de TKD)
 
(12 tussenliggende versies door 4 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<br />
+
{{Header - Leerlijn psychische klachten}}
 +
 
 
{| class="infobox leerlijn-psych"
 
{| class="infobox leerlijn-psych"
 
! {{Titelbalk - Leerlijn psychische klachten}}
 
! {{Titelbalk - Leerlijn psychische klachten}}
Regel 35: Regel 36:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
Huisartsen krijgen op het spreekuur veel te maken met psychische problemen en vinden dat vaak lastig omdat ze niet goed weten hoe te handelen. Een aantal gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies zijn, in aangepaste vorm, ook door de huisarts gemakkelijk in te zetten tijdens een consult.
+
Op het spreekuur krijg je veel te maken met psychische problemen; huisartsen vinden dat vaak lastig omdat ze niet goed weten hoe te handelen. Een aantal gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies zijn, in aangepaste vorm, gemakkelijk in te zetten tijdens een consult.
  
De POHGGZ gebruikt verschillende gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies tijdens gesprekken met patiënten. Omdat de huisarts zijn POHGGZ moet (kunnen) superviseren is het nuttig weet te hebben van de methodieken die de POHGGZ gebruikt.
+
De POH-GGZ gebruikt verschillende gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies tijdens gesprekken met patiënten. Omdat de huisarts de POH-GGZ moet (kunnen) superviseren is het nuttig weet te hebben van die methodieken.
  
 
=== Doelen ===
 
=== Doelen ===
* De aios kennis laten maken met de principes van ‘oplossingsgericht’ werken.
+
*Je maakt kennis met de principes van oplossingsgericht werken.
* De aios weet dat oplossingsgericht werken een breder toepassingsgebied heeft dan psychische problemen in engere zin. Het kan ook bij de begeleiding van chronische aandoeningen ingezet worden.
+
*Je weet dat oplossingsgericht werken een breder toepassingsgebied heeft, bijvoorbeeld bij de begeleiding van chronische aandoeningen.
* De aios kan (elementen van) oplossingsgericht werken toepassen in de spreekuur-context.
+
*Je kunt (elementen van) oplossingsgericht werken toepassen in de context van het spreekuur.
* De aios oefent in een rollenspel de volgende elementen:
+
*Je oefent in een rollenspel.
** Gewenste situatie uitvragen
 
** Schaalvragen stellen
 
** Vragen naar succesfactoren
 
** Vragen naar wat werkt
 
** Maken van plan voor een eerst volgende kleine stap
 
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 +
Deze bouwsteen bevat twee losstaande onderwijsactiviteiten. Onderwijsactiviteit 1 moedigt a.d.h.v. de gegeven informatie en het te kijken filmpje aan tot een discussie tijdens bijvoorbeeld een terugkomdag. Onderwijsactiviteit 2 bevat een presentatie die idealiter door een docent eigen wordt gemaakt, waarna deze tijdens de terugkomdag besproken kan worden en geoefend kan worden met interventies. Aios kunnen een meegebrachte casus inbrengen (eventueel die uit onderwijsactiviteit 1) over iets waar ze tegenaanlopen bij patiënten.
  
Deze bouwsteen bevat een tweetal losstaande onderwijsactiviteiten. Nummer 1 moedigt aan tot een discussie tijdens bijvoorbeeld een TKD aan de hand van de gegeven informatie en het te kijken filmpje. Nummer 2 bevat een presentatie die idealiter door een docent eigen wordt gemaakt, waarna tijdens de TKD deze besproken kan worden en geoefend kan worden met interventies. Aios kunnen een meegebrachte casus inbrengen (eventueel die uit onderwijsactiviteit 1) over iets waar ze tegen aan lopen bij patiënten. 
+
==== Onderwijsactiviteit 1: Voorbereiding/Huiswerk AIOS vóór de TKD ====
=== Onderwijsactiviteit 1: Voorbereiding voor de TKD ===
+
*Inventariseer, in de twee weken voorafgaand aan het onderwijs, welke vragen je hebt over dit onderwerp.
* Aios inventariseren, in de twee weken voorafgaand aan het onderwijs, alle vragen die ze hebben over dit onderwerp.
+
*Vragen vooraf aan docent(en) doorgeven.
* Vragen worden meegenomen bij de voorbereiding van het onderwijs.
+
*Lees het artikel: [[Media:Oplossingsgericht werken in de huisartspraktijk.pdf|Oplossingsgericht werken in de huisartspraktijk]].
* Aios lezen het artikel: [[Media:Oplossingsgericht werken in de huisartspraktijk.pdf|Oplossingsgericht werken in de huisartspraktijk]]
+
*Neem casus mee; iets waar je tegenaan loopt in jouw eigen leven of bij een patiënt.
* Aios neemt casus mee, hetzij iets uit eigen leven waar ze tegen aanlopen of een patiënt.
+
*Bekijk onderstaand filmpje:
* Aios bekijkt filmpje op Youtube.
 
 
<youtube>https://youtu.be/5m0lsqyvy2g</youtube>
 
<youtube>https://youtu.be/5m0lsqyvy2g</youtube>
  
=== Onderwijsactiviteit 2: Onderwijs door docent op TKD ===
+
==== Onderwijsactiviteit 2: Onderwijs door docent op TKD ====
* [[Media:Oplossingsgericht werken.ppt|Presentatie]] met theorie/uitwerking
+
*[[:Media:2020-Oplossingsgerichtwerken.pptx|Presentatie]] met theorie/uitwerking
* Gespreksvaardigheden oefenen 
+
*Gespreksvaardigheden oefenen
** Rollenspel oplossingsgericht werken (20 minuten) 
+
**Rollenspel oplossingsgericht werken (20 minuten) 
*** Gewenste situatie uitvragen
+
***Gewenste situatie uitvragen
*** Schaalvragen stellen
+
***Schaalvragen stellen
*** Vragen naar succesfactoren
+
***Vragen naar succesfactoren
*** Vragen naar wat werkt
+
***Vragen naar wat werkt
*** Maken van plan voor een eerstvolgende kleine stap.
+
***Maken van plan voor een eerstvolgende kleine stap
** Observator ( observeert met behulp van observatieformulier ( toelichten =stappen in het gesprek. Gesprek 10 minuten. Terugblik HA eerst, dan patient en dan observator geeft feedback.)
+
**Observator observeert m.b.v. observatieformulier (toelichten = stappen in het gesprek. Gesprek 10 minuten. Terugblik HA eerst, dan patiënt en dan feedback observator).
'''Benodigdheden:'''
+
'''Benodigdheden'''
* [[Media:Oplossingsgericht werken.ppt|Presentatie]]
+
*[[:Media:2020-Oplossingsgerichtwerken.pptx|Presentatie oplossingsgericht werken]]
* Flap schema (volgt, red)
+
*Flap schema (volgt, red)
* Kopieën document ‘[[Media:De Wondervraag.docx|De wondervraag]]
+
*A4-tje met informatie over: [[Media:De Wondervraag.docx|De Wondervraag]]
* Kopieën document ‘[[Media:Oplossingsgerichte vragen.docx|Oplossingsgerichte vragen]]
+
*A4-tje met informatie over: [[Media:Oplossingsgerichte vragen.docx|Oplossingsgerichte vragen]]
'''De Wondervraag'''
+
'''De Wondervraag'''<br />De Wondervraag is een techniek uit de oplossingsgerichte therapie. Het kan zo worden samengevat: “Ik heb een beetje een vreemde vraag. Stel nu, dat je straks naar huis gaat en je maakt je dag af zoals je dat al van plan was. Je gaat naar huis, doet nog wat ter ontspanning en gaat dan naar bed. Je woelt misschien nog even voordat je in slaap valt, maar na verloop van tijd lukt het toch. En terwijl je slaapt, voltrekt zich een wonder. Een wonder waardoor al de problemen waarvoor je hier bent, in één klap zijn verdwenen.
 +
*Waar zou je ’s ochtends aan merken dat dit wonder zich voltrokken heeft?
 +
*Wat zouden de mensen om je heen merken?
 +
*Wat zou er allemaal anders zijn?
 +
 
 +
'''Extra literatuur/informatie'''
 +
* [https://www.fredrikebannink.com/bannink/books/oplossingsgerichte-vragen-handboek-oplossingsgerichte-gespreksvoering/ Oplossingsgerichte vragen] door Fredrike Bannink
 +
* [https://www.fredrikebannink.com/bannink/books/positieve-gezondheidszorg/ Positieve gezondheidszorg] door Fredrike Bannink en Pieter Jansen
 +
* [https://www.jongbloed.nl/boek/9789058713568/oplossingsgericht-coachen-insoo-kim-berg Oplossingsgericht coachen] door Insoo Kim Berg en Peter Szabó
  
De wondervraag is een techniek uit de oplossingsgerichte therapie. De wondervraag kan ongeveer zo worden samengevat:
+
'''Extra video's/podcast's'''
  
“Ik heb een beetje een vreemde vraag. Stel nu, dat je straks naar huis gaat en je maakt je dag af zoals je dat al van plan was. Je gaat naar huis, doet nog wat ter ontspanning en gaat dan naar bed. Je woelt misschien nog even voordat je in slaap valt, maar naar verloop van tijd lukt het toch. En terwijl je slaapt, voltrekt zich een ‘wonder’. Een wonder waardoor al de problemen waarvoor je hier bent, in één klap zijn verdwenen.
+
[https://www.huisartspodcast.nl/geestelijke-gezondheidszorg/een-lichter-spreekuur-oplossingsgericht-werken-in-de-ha-praktijk/ Podcast een lichter spreekuur: oplossingsgericht werken in de HA-praktijk]
* Waar zou je ’s ochtends nu aan merken dat dit wonder zich voltrokken heeft?
 
* Wat zouden de mensen om je heen merken?
 
* Wat zou er allemaal anders zijn?
 
'''Extra literatuur'''
 
* '[https://www.fredrikebannink.com/bannink/books/oplossingsgerichte-vragen-handboek-oplossingsgerichte-gespreksvoering/ Oplossingsgerichte vragen]' door Fredrike Bannink
 
* '[https://www.fredrikebannink.com/bannink/books/positieve-gezondheidszorg/ Positieve gezondheidszorg]' door Frederike Bannink en Pieter Jansen
 
* '[https://www.jongbloed.nl/boek/9789058713568/oplossingsgericht-coachen-insoo-kim-berg Oplossingsgericht coachen]' door Insoo Kim Berg en Peter Szabó
 
'''Extra video's'''
 
 
<youtube>https://youtu.be/cQ2J-SzgDtE</youtube>
 
<youtube>https://youtu.be/cQ2J-SzgDtE</youtube>
 
<youtube>https://youtu.be/Cs2A_3uF-Ik</youtube>
 
<youtube>https://youtu.be/Cs2A_3uF-Ik</youtube>

Huidige versie van 26 sep 2022 om 07:17


Leerlijn psychische klachten
Auteur

Anouk Bogers
Young-Kon Lambeck

Stage

1e Huisartsstage
GGZ stage
2e Huisartsstage

KBA

1. Spanningsklachten
2. Angst- en stemmingsklachten
3. Acute psychiatrie
5. Verslaving
6. Psychotrauma
7. Persoonlijkheidsstoornissen

Competenties

Medisch handelen
Communicatie

Leerplek

Praktijkleren
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Op het spreekuur krijg je veel te maken met psychische problemen; huisartsen vinden dat vaak lastig omdat ze niet goed weten hoe te handelen. Een aantal gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies zijn, in aangepaste vorm, gemakkelijk in te zetten tijdens een consult.

De POH-GGZ gebruikt verschillende gespreksvaardigheden en psychotherapeutische interventies tijdens gesprekken met patiënten. Omdat de huisarts de POH-GGZ moet (kunnen) superviseren is het nuttig weet te hebben van die methodieken.

Doelen

  • Je maakt kennis met de principes van oplossingsgericht werken.
  • Je weet dat oplossingsgericht werken een breder toepassingsgebied heeft, bijvoorbeeld bij de begeleiding van chronische aandoeningen.
  • Je kunt (elementen van) oplossingsgericht werken toepassen in de context van het spreekuur.
  • Je oefent in een rollenspel.

Gebruiksaanwijzing

Deze bouwsteen bevat twee losstaande onderwijsactiviteiten. Onderwijsactiviteit 1 moedigt a.d.h.v. de gegeven informatie en het te kijken filmpje aan tot een discussie tijdens bijvoorbeeld een terugkomdag. Onderwijsactiviteit 2 bevat een presentatie die idealiter door een docent eigen wordt gemaakt, waarna deze tijdens de terugkomdag besproken kan worden en geoefend kan worden met interventies. Aios kunnen een meegebrachte casus inbrengen (eventueel die uit onderwijsactiviteit 1) over iets waar ze tegenaanlopen bij patiënten.

Onderwijsactiviteit 1: Voorbereiding/Huiswerk AIOS vóór de TKD

  • Inventariseer, in de twee weken voorafgaand aan het onderwijs, welke vragen je hebt over dit onderwerp.
  • Vragen vooraf aan docent(en) doorgeven.
  • Lees het artikel: Oplossingsgericht werken in de huisartspraktijk.
  • Neem casus mee; iets waar je tegenaan loopt in jouw eigen leven of bij een patiënt.
  • Bekijk onderstaand filmpje:

Onderwijsactiviteit 2: Onderwijs door docent op TKD

  • Presentatie met theorie/uitwerking
  • Gespreksvaardigheden oefenen
    • Rollenspel oplossingsgericht werken (20 minuten) 
      • Gewenste situatie uitvragen
      • Schaalvragen stellen
      • Vragen naar succesfactoren
      • Vragen naar wat werkt
      • Maken van plan voor een eerstvolgende kleine stap
    • Observator observeert m.b.v. observatieformulier (toelichten = stappen in het gesprek. Gesprek 10 minuten. Terugblik HA eerst, dan patiënt en dan feedback observator).

Benodigdheden

De Wondervraag
De Wondervraag is een techniek uit de oplossingsgerichte therapie. Het kan zo worden samengevat: “Ik heb een beetje een vreemde vraag. Stel nu, dat je straks naar huis gaat en je maakt je dag af zoals je dat al van plan was. Je gaat naar huis, doet nog wat ter ontspanning en gaat dan naar bed. Je woelt misschien nog even voordat je in slaap valt, maar na verloop van tijd lukt het toch. En terwijl je slaapt, voltrekt zich een wonder. Een wonder waardoor al de problemen waarvoor je hier bent, in één klap zijn verdwenen.

  • Waar zou je ’s ochtends aan merken dat dit wonder zich voltrokken heeft?
  • Wat zouden de mensen om je heen merken?
  • Wat zou er allemaal anders zijn?

Extra literatuur/informatie

Extra video's/podcast's

Podcast een lichter spreekuur: oplossingsgericht werken in de HA-praktijk

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn psychische klachten

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie