ALK met een korreltje zout en een beetje humor: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
k |
|||
Regel 39: | Regel 39: | ||
volgt ZSM | volgt ZSM | ||
− | [[Bestand:SOLK Cartoon - Geheel.jpg|gecentreerd|miniatuur|1131x1131px|Deze illustratie is gemaakt door huib.huisarts@gmail.com - en gepubliceerd met diens permissie - tijdens een nascholing sessie over SOLK, verzorgd door Nettie Blankenstein, huisarts en hoofd van de Huisartsopleiding VUmc.]] | + | [[Bestand:SOLK Cartoon - Geheel.jpg|gecentreerd|miniatuur|1131x1131px|Deze illustratie is gemaakt door huib.huisarts@gmail.com - en gepubliceerd met diens permissie - tijdens een nascholing sessie over SOLK, verzorgd door Nettie Blankenstein, huisarts en voormalig hoofd van de Huisartsopleiding VUmc.]] |
{{Footer - Leerlijn SOLK}} | {{Footer - Leerlijn SOLK}} |
Versie van 11 jan 2022 om 18:02
Leerlijn ALK | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competenties | |
Leerplek |
Relevantie
Uit onderzoek blijkt dat (huis)artsen patiënten met lichamelijke klachten waar geen goede somatische verklaring voor is erg lastig vinden. Omdat huisartsen niet goed weten hoe ze dat moeten hanteren, slaken soms een diepe zucht als ze zien dat een bepaalde patiënt, met SOLK, op de spreekuuragenda staat. Tegenoverdracht heet dat... Hoe hanteer je dat? Hoe ga je om met je eigen machteloze gevoel als arts? En wat is de rol van humor hierbij? Mag je grapjes maken over patiënten? Zoals de groep co-assistenten die een fibromyalgie-scorelijst verzonnen hadden. Wat zegt dit over de attitude van de (huis)arts?
Doelen
- Verkennen professionele attitude ten opzichte van patiënten met SOLK aan de hand van kunstuitingen en/of humor.
Gebruiksaanwijzing
volgt ZSM
Onderwijsactiviteiten
volgt ZSM