Samenwerken met team en collega's: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 30: Regel 30:
 
De teams in de huisartsenpraktijken groeien. De huisarts krijgt een toenemende mate een leidinggevende taak en verantwoordelijkheid. Naast het leidinggeven aan individuen moet de huisarts zicht krijgen hoe je van een groep medewerkers met verschillende taken, bevoegdheden en deskundigheden een effectief functionerend team kunt maken.
 
De teams in de huisartsenpraktijken groeien. De huisarts krijgt een toenemende mate een leidinggevende taak en verantwoordelijkheid. Naast het leidinggeven aan individuen moet de huisarts zicht krijgen hoe je van een groep medewerkers met verschillende taken, bevoegdheden en deskundigheden een effectief functionerend team kunt maken.
 
===Doel===
 
===Doel===
* Heeft inzicht in factoren die van een groep mensen een goed team maken.
+
* Inzicht krijgen in factoren die van een groep mensen een goed team maken.
* Heeft inzicht in fasen van teamontwikkeling.
+
* Inzicht krijgen in fasen van teamontwikkeling.
* Kent de rollen van Belbin en is in staat een teamgesprek te leiden over de verschillende kwaliteiten in het team.
+
* De aios kent de rollen van Belbin en is in staat een teamgesprek te leiden over de verschillende kwaliteiten in het team.
  
 
===Gebruiksaanwijzing===
 
===Gebruiksaanwijzing===
 +
Als docent kun je deze bouwsteen gebruiken als leidraad programma voor het onderwerp 'samenwerken met team en collega's'. Waarbij er in dit programma vooral de nadruk wordt gelegd op de teamrollen van Belbin. 
 +
 +
===Onderwijsactiviteiten===
 
Onderwijsprogramma voor de terugkomdag:
 
Onderwijsprogramma voor de terugkomdag:
 
* Voorbereiding docent: doornemen document '[[:Bestand:Samenwerken met team en collega's - leidraad programma .docx|leidraad onderwijsprogramma Teamrollen van Belbin]]' en [[:Bestand:Teamrollen ppt a.bongers.pptx|Powerpoint,]] hier kan u een eigen programma van maken. Te gebruiken vragenlijsten:  
 
* Voorbereiding docent: doornemen document '[[:Bestand:Samenwerken met team en collega's - leidraad programma .docx|leidraad onderwijsprogramma Teamrollen van Belbin]]' en [[:Bestand:Teamrollen ppt a.bongers.pptx|Powerpoint,]] hier kan u een eigen programma van maken. Te gebruiken vragenlijsten:  
 
** [[:Bestand:Vragenlijst Teamrollen.docx|Vragenlijst deel 1]]
 
** [[:Bestand:Vragenlijst Teamrollen.docx|Vragenlijst deel 1]]
 
===Onderwijsactiviteiten===
 
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
  
 
{{Footer - Leerlijn praktijkmanagement}}
 
{{Footer - Leerlijn praktijkmanagement}}

Versie van 14 mrt 2019 om 13:31


Leerlijn praktijkmanagement
Auteur

Angelique Bongers

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

3. Supervisie
6. Multidisciplinair overleg

Competenties

Samenwerken
Organiseren
Professionaliteit

Leerplek

Onderwijsprogramma

 Relevantie

De teams in de huisartsenpraktijken groeien. De huisarts krijgt een toenemende mate een leidinggevende taak en verantwoordelijkheid. Naast het leidinggeven aan individuen moet de huisarts zicht krijgen hoe je van een groep medewerkers met verschillende taken, bevoegdheden en deskundigheden een effectief functionerend team kunt maken.

Doel

  • Inzicht krijgen in factoren die van een groep mensen een goed team maken.
  • Inzicht krijgen in fasen van teamontwikkeling.
  • De aios kent de rollen van Belbin en is in staat een teamgesprek te leiden over de verschillende kwaliteiten in het team.

Gebruiksaanwijzing

Als docent kun je deze bouwsteen gebruiken als leidraad programma voor het onderwerp 'samenwerken met team en collega's'. Waarbij er in dit programma vooral de nadruk wordt gelegd op de teamrollen van Belbin.

Onderwijsactiviteiten

Onderwijsprogramma voor de terugkomdag:

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn praktijkmanagement

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie