Samenwerking in de wijk: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Een tussenliggende versie door dezelfde gebruiker niet weergegeven)
Regel 30: Regel 30:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
Om een preventieprogramma uit te voeren dien je samen te werken met andere hulpverleners en instanties die zich ook bezighouden met preventie (bv. de schoolarts, GGD, thuiszorg en de gemeente). Op welke manier kan je samenwerkingsverbanden aangaan
+
Om een preventieprogramma uit te voeren dien je samen te werken met andere hulpverleners en instanties die zich ook bezighouden met preventie (bijv. de schoolarts, GGD, thuiszorg, gemeente). Op welke manier ga je samenwerkingsverbanden aan
  
 
=== Doelen ===
 
=== Doelen ===
* Ervaring opdoen om partners in de wijk te vinden oa sociaal wijkteam (kan ik ze vinden? hoe werken we samen? of werken we niet samen? waarom niet?
+
* Je doet ervaring op met partners in de wijk vinden, zoals sociaal wijkteam (Kan ik ze vinden? Hoe werken we samen? Of werken we niet samen? Waarom niet?).
* Wijkprojecten leren inschatten op waarde (wat doen ze, wie doet wat en waarom?, kan met ze samenwerken? verwijs ik er pt-en naartoe waarom wel/niet?))
+
* Je leert wijkprojecten inschatten op waarde (Wat doen ze, wie doet wat en waarom? Kan met ze samenwerken? Verwijs ik er patiënten naartoe, waarom wel/niet?)
* Kan ik een verbinding krijgen met het sociaal domein? Wat doen ze? Op welke wijze kunnen we elkaar gebruiken in de zorg?
+
* Kan je een verbinding krijgen met het sociaal domein? Wat doen ze? Op welke wijze kunnen we elkaar gebruiken in de zorg?
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
Deze onderwijsopdracht geeft inzicht in preventie activiteiten in de praktijk en wijk. Geschikt voor de 2-de fase, start met de opdracht eerste kwartaal laatste jaar opleiding er zou een projectverbeteringplan uit kunnen rollen.
+
Deze onderwijsopdracht geeft inzicht in preventieactiviteiten in de praktijk en wijk. Geschikt voor de 2<sup>e</sup> huisartsstage; start met deze opdracht in het eerste kwartaal, er zou een verbeterplan uit kunnen rollen.
  
=== Achtergrond ===
+
<div class="accordion" id="accordion">
De huisartsenzorg is enorm aan het veranderen. De maatschappelijke veranderingen gaan razendsnel, waarbij de vergoedingen en medische verrichtingen elke keer weer veranderen. Nieuwe technologien, andere ziekten, ICT-aanpassingen zoals e-health, informatie voor de patiënt, en taakdifferentiatie, zijn voorbeelden van de veranderde huisartsenzorg. 
+
<accordion parent="accordion" heading="Achtergrond" class="show">
 +
De huisartsenzorg verandert enorm. De maatschappelijke veranderingen gaan razendsnel, waarbij de vergoedingen en medische verrichtingen elke keer weer anders zijn. Nieuwe technologieën, andere ziekten, ICT-aanpassingen zoals e-health, informatie voor de patiënt, en taakdifferentiatie, zijn voorbeelden van de veranderde huisartsenzorg. 
  
 
==== Preventie in de buurt ====
 
==== Preventie in de buurt ====
* Het project Preventie in de Buurt van [https://www.loketgezondleven.nl/ RIVM Centrum Gezond Leven (CGL)] en het Nederlands Huisartsen Genootschap [https://www.nhg.org/ (NHG)] is gericht op het beter verbinden en versterken van preventie in de wijk vanuit en met de huisartsenpraktijk en publieke gezondheid. https://www.nhg.org/preventieindebuurt
+
* Het project [https://www.nhg.org/preventieindebuurt Preventie in de Buurt] van [https://www.loketgezondleven.nl/ RIVM Centrum Gezond Leven (CGL)] en het [https://www.nhg.org/ Nederlands Huisartsen Genootschap] is gericht op het beter verbinden en versterken van preventie in de wijk vanuit en met de huisartsenpraktijk en publieke gezondheid.  
* Veel gemeenten zetten sociale wijkteams in voor de organisatie van passende zorg en maatschappelijke ondersteuning. In deze wijkteams werken hulpverleners met verschillende beroepsachtergronden samen en doen zij een beroep op de hulp van vrijwilligers en mantelzorgers. Deze nieuwe manier van samen zorgen in de wijk roept een aantal ethische kwesties op die aandacht verdienen, concludeert het [https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2016/05/18/samen-zorgen-in-de-wijk Centrum voor Ethiek en Gezondheid].  
+
* Veel gemeenten zetten sociale wijkteams in voor de organisatie van passende zorg en maatschappelijke ondersteuning. Wijkteams werken samen met hulpverleners met verschillende beroepsachtergronden en zij doen een beroep op de hulp van vrijwilligers en mantelzorgers. Deze nieuwe manier van samen zorgen in de wijk roept een aantal ethische kwesties op die aandacht verdienen, concludeert het [https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2016/05/18/samen-zorgen-in-de-wijk Centrum voor Ethiek en Gezondheid].  
* als huisarts kun je zelf vormgeven aan de samenwerking in de wijk; je kunt zorgen dat je sociale kaart op orde is, zodat je gericht kunt doorverwijzen, of je kunt zelf opstaan en een samenwerking starten. Zie ook het bijgaande filmpje van een huisarts die depressie in de wijk op bijzondere wijze wilt adresseren; https://www.nhnieuws.nl/nieuws/282564/met-thee-de-strijd-aan-tegen-depressie-in-coronatijd-vroegtijdig-signaleren-is-belangrijk  
+
* Als huisarts kun je zelf vormgeven aan de samenwerking in de wijk; je kunt zorgen dat je sociale kaart op orde is zodat je gericht kunt doorverwijzen, of je kunt zelf opstaan en een samenwerking starten. Zie ook [https://www.nhnieuws.nl/nieuws/282564/met-thee-de-strijd-aan-tegen-depressie-in-coronatijd-vroegtijdig-signaleren-is-belangrijk dit filmpje] van een huisarts die depressie in de wijk op bijzondere wijze wil adresseren.
  
 
==== Preventieakkoord 2018 ====
 
==== Preventieakkoord 2018 ====
 
Door roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik aan te pakken kan de gezondheid van heel veel Nederlanders verbeteren. Daarom heeft de Rijksoverheid een [https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gezondheid-en-preventie/nationaal-preventieakkoord Nationaal Preventieakkoord] gesloten. Daarin staan afspraken tussen meer dan 70 verschillende organisaties in Nederland.
 
Door roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik aan te pakken kan de gezondheid van heel veel Nederlanders verbeteren. Daarom heeft de Rijksoverheid een [https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gezondheid-en-preventie/nationaal-preventieakkoord Nationaal Preventieakkoord] gesloten. Daarin staan afspraken tussen meer dan 70 verschillende organisaties in Nederland.
 +
</accordion>
 +
</div>
  
 
=== Onderwijsactiviteit ===
 
=== Onderwijsactiviteit ===
 
+
==== Breng de praktijk en de wijk zo goed mogelijk in kaart ====
==== Breng de praktijk en de wijk zo goed mogelijk in kaart: ====
+
* Heb een leergesprek met je opleider over preventie in de wijk. Bespreek/vraag daarbij de volgende informatie:
* Heb een leergesprek met je opleider over het onderwerp preventie in de wijk. Bespreek/vraag daarbij de volgende informatie:
+
** HIS-gegevens, praktijkbeleidsplan, praktijkpiramide (leeftijdsopbouw), top 10 ICPC’s, spiegelinformatie uit VEKTIS, praktijkorganogram (voor zover mogelijk) en andere gegevens over praktijk en wijk van gemeente of GGD.
** Bestudeer HIS-gegevens, praktijkbeleidsplan, praktijkpiramide (leeftijdsopbouw), top tien icpc’s, spiegelinformatie uit VEKTIS, praktijkorganogram (voor zover mogelijk) en andere gegevens over praktijk en wijk van gemeente of GGD
+
* Maak contact met het sociaal wijkteam.
* Maak contact met het sociaal wijkteam
+
* Lees [https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/uploads/nhg-toekomstvisie-totaal-binnenwerk.pdf Toekomstvisie huisartsenzorg 2022] NHG/LHV hoofdstuk 3 Preventie.
* Lees [[Toekomstvisie huisartsenzorg 2022]] NHG/LHV hoofdstuk 3 Preventie
+
* Houd de actualiteit over thema's in de zorg in de gaten.
* Houd de actualiteit in de gaten over actuele thema's in de zorg
 
  
 
==== Ga aan de slag ====
 
==== Ga aan de slag ====
Regel 64: Regel 66:
 
* Kiest een geschikt project in de buurt of in de wijk
 
* Kiest een geschikt project in de buurt of in de wijk
 
* Beantwoord de volgende vragen:
 
* Beantwoord de volgende vragen:
** Is je opleidingspraktijk klaar voor populatiegerichte zorg?
+
** Is jouw opleidingspraktijk klaar voor populatiegerichte zorg?
** Wat is je visie op preventie? 
+
** Wat is jouw visie op preventie? 
 
** Kun je bepalen in hoeverre het zorgaanbod in de praktijk passend is bij de gezondheidsvraagstukken in de wijk? 
 
** Kun je bepalen in hoeverre het zorgaanbod in de praktijk passend is bij de gezondheidsvraagstukken in de wijk? 
Bespreek met je opleider / terugkomdag:
+
Bespreek met je opleider/op de terugkomdag:
* Je bevinden t.a.v. de praktijk? Is deze klaar voor populatiegerichte zorg?
+
* Je bevindingen t.a.v. de praktijk; is deze klaar voor populatiegerichte zorg?
* Je bevindingen in hoeverre het zorgaanbod in de praktijk passend is bij de gezondheidsvraagstukken in de wijk?
+
* Is het zorgaanbod in de praktijk passend bij de gezondheidsvraagstukken in de wijk?
* Wat is je visie op preventie? En wat is deze van je opleider? Waarin verschillen of overeenkomsten?
+
* Wat is jouw visie op preventie? En wat is de visie van jouw opleider? Wat zijn de verschillen of overeenkomsten?
 +
 
 +
==== Bronnen ====
 +
* [https://www.loketgezondleven.nl/ RIVM]
 +
* [https://www.nhg.org/ NHG]
 +
* [https://www.gezondheidsraad.nl Gezondheidsraad]
 +
* [https://www.rijksoverheid.nl/ Rijksoverheid]
  
 
{{Footer - Leerlijn preventie}}
 
{{Footer - Leerlijn preventie}}

Versie van 11 mei 2022 om 12:09


Leerlijn preventie
Auteur

Annemarie Schalkwijk
Louise Nooteboom

Stage

2e Huisartsstage

KBA

5. Programmatische preventie

Competentie

Samenwerken
Organiseren
Maatschappelijk handelen

Toepassing

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma

Relevantie

Om een preventieprogramma uit te voeren dien je samen te werken met andere hulpverleners en instanties die zich ook bezighouden met preventie (bijv. de schoolarts, GGD, thuiszorg, gemeente). Op welke manier ga je samenwerkingsverbanden aan? 

Doelen

  • Je doet ervaring op met partners in de wijk vinden, zoals sociaal wijkteam (Kan ik ze vinden? Hoe werken we samen? Of werken we niet samen? Waarom niet?).
  • Je leert wijkprojecten inschatten op waarde (Wat doen ze, wie doet wat en waarom? Kan met ze samenwerken? Verwijs ik er patiënten naartoe, waarom wel/niet?)
  • Kan je een verbinding krijgen met het sociaal domein? Wat doen ze? Op welke wijze kunnen we elkaar gebruiken in de zorg?

Gebruiksaanwijzing

Deze onderwijsopdracht geeft inzicht in preventieactiviteiten in de praktijk en wijk. Geschikt voor de 2e huisartsstage; start met deze opdracht in het eerste kwartaal, er zou een verbeterplan uit kunnen rollen.

De huisartsenzorg verandert enorm. De maatschappelijke veranderingen gaan razendsnel, waarbij de vergoedingen en medische verrichtingen elke keer weer anders zijn. Nieuwe technologieën, andere ziekten, ICT-aanpassingen zoals e-health, informatie voor de patiënt, en taakdifferentiatie, zijn voorbeelden van de veranderde huisartsenzorg. 

Preventie in de buurt

  • Het project Preventie in de Buurt van RIVM Centrum Gezond Leven (CGL) en het Nederlands Huisartsen Genootschap is gericht op het beter verbinden en versterken van preventie in de wijk vanuit en met de huisartsenpraktijk en publieke gezondheid.
  • Veel gemeenten zetten sociale wijkteams in voor de organisatie van passende zorg en maatschappelijke ondersteuning. Wijkteams werken samen met hulpverleners met verschillende beroepsachtergronden en zij doen een beroep op de hulp van vrijwilligers en mantelzorgers. Deze nieuwe manier van samen zorgen in de wijk roept een aantal ethische kwesties op die aandacht verdienen, concludeert het Centrum voor Ethiek en Gezondheid.
  • Als huisarts kun je zelf vormgeven aan de samenwerking in de wijk; je kunt zorgen dat je sociale kaart op orde is zodat je gericht kunt doorverwijzen, of je kunt zelf opstaan en een samenwerking starten. Zie ook dit filmpje van een huisarts die depressie in de wijk op bijzondere wijze wil adresseren.

Preventieakkoord 2018

Door roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik aan te pakken kan de gezondheid van heel veel Nederlanders verbeteren. Daarom heeft de Rijksoverheid een Nationaal Preventieakkoord gesloten. Daarin staan afspraken tussen meer dan 70 verschillende organisaties in Nederland.

Onderwijsactiviteit

Breng de praktijk en de wijk zo goed mogelijk in kaart

  • Heb een leergesprek met je opleider over preventie in de wijk. Bespreek/vraag daarbij de volgende informatie:
    • HIS-gegevens, praktijkbeleidsplan, praktijkpiramide (leeftijdsopbouw), top 10 ICPC’s, spiegelinformatie uit VEKTIS, praktijkorganogram (voor zover mogelijk) en andere gegevens over praktijk en wijk van gemeente of GGD.
  • Maak contact met het sociaal wijkteam.
  • Lees Toekomstvisie huisartsenzorg 2022 NHG/LHV hoofdstuk 3 Preventie.
  • Houd de actualiteit over thema's in de zorg in de gaten.

Ga aan de slag

  • Onderzoek trends, demografie, epidemiologie en zorgaanbod in de wijk.
  • Kiest een geschikt project in de buurt of in de wijk
  • Beantwoord de volgende vragen:
    • Is jouw opleidingspraktijk klaar voor populatiegerichte zorg?
    • Wat is jouw visie op preventie? 
    • Kun je bepalen in hoeverre het zorgaanbod in de praktijk passend is bij de gezondheidsvraagstukken in de wijk? 

Bespreek met je opleider/op de terugkomdag:

  • Je bevindingen t.a.v. de praktijk; is deze klaar voor populatiegerichte zorg?
  • Is het zorgaanbod in de praktijk passend bij de gezondheidsvraagstukken in de wijk?
  • Wat is jouw visie op preventie? En wat is de visie van jouw opleider? Wat zijn de verschillen of overeenkomsten?

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn preventie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie