Sjabloon: Handleiding - Praktijkleren: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k
(sjabloon onderverdeeld in losse sjablonen voor losse koppen)
 
Regel 1: Regel 1:
=== Praktijkleren ===
 
  
==== Leren in de dagpraktijk ====
 
De aios leert het vak in de huisartspraktijk. Patiëntenzorg en de vragen die daaruit ontstaan sturen voor een groot deel het leren. Daarbij zijn van belang:
 
* '''Een voldoende en divers patiëntenaanbod.''' Huisartsgeneeskunde is een breed vak. Het is van belang dat aios die breedte ook in hun eigen spreekuur ervaren. Vooral in de tweede huisartsstage is het van belang met de opleider en praktijkassistent(e) samen te zorgen voor een zo gevarieerd mogelijk spreekuur, met onder andere voldoende patiënten met complexe problematiek. Uit onderzoek binnen de huisartsopleiding is gebleken dat met name de meer complexe problematiek niet altijd vanzelf bij de aios terechtkomt.
 
* '''Een goede balans tussen zelfstandig werken en begeleiding.''' De aios leert vooral door zelfstandig patiëntenzorg te bieden onder direct beschikbare supervisie. Daarbij is regelmatig overleg met, en observatie door, de opleider cruciaal. Dit garandeert de patiëntveiligheid en maakt het opsporen van blinde vlekken bij de aios mogelijk. Deze balans wordt onder andere mogelijk gemaakt door: 
 
** Dagelijkse leergesprekken van een uur, naast ad-hoc-overleg over individuele patiënten.
 
** Wekelijkse om-en-om spreekuren, naast ad-hoc-observaties.
 
** Zelfstandige periodes waarin de aios zonder directe beschikbaarheid van de opleider werkt.
 
** Voortgangsgesprekken.
 
 
==== Leren op de huisartsenpost ====
 
Een belangrijk deel van de huisartsenzorg wordt geleverd op de huisartsenpost (HAP). De aios draait daarom ook diensten op de HAP. Ook hier geldt dat de balans tussen zelfstandig werken en begeleiding essentieel is voor het leren en de patiëntveiligheid. De mate van zelfstandigheid van de aios op de HAP is geformaliseerd middels bekwaamheidsverklaringen. Zie de [[Leidraad diensten|Leidraad voor het leren dienstdoen.pdf]].
 

Huidige versie van 20 mrt 2020 om 12:31