Sjabloon: Visie.2: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
 
Regel 2: Regel 2:
 
<accordion parent="accordion" heading="Drie Psychologische Basisbehoeften - Intrinsieke Motivatie">
 
<accordion parent="accordion" heading="Drie Psychologische Basisbehoeften - Intrinsieke Motivatie">
  
Aios komen gemotiveerd naar de huisartsopleiding. Onze activiteiten zijn er mede op gericht om de aios gemotiveerd te houden. Dat kan een uitdaging zijn omdat de opleiding soms hoge eisen aan de aios stelt. De belangrijkste motivatie-theorie van dit moment (2021) is de <i>Self determination theory</i> van Deci & Ryan <ref>ten Cate, O. T. J., Kusurkar, R. A., & Williams, G. C. (2011). How self-determination theory can assist our understanding of the teaching and learning processes in medical education. AMEE guide No. 59. Medical teacher, 33(12), 961-973.</ref>. Deze theorie stelt dat mensen uit zichzelf intrinsiek gemotiveerd zijn om zich te ontwikkelen, maar dat voor het behoud aan intrinsieke motivatie aan drie psychologische basisbehoeften voldaan moet worden. Dit zijn de behoeften aan:
+
Aios komen gemotiveerd naar de huisartsopleiding. Onze activiteiten zijn er mede op gericht om de aios gemotiveerd te houden. Dat kan een uitdaging zijn omdat de opleiding soms hoge eisen aan de aios stelt. De belangrijkste motivatie-theorie van dit moment (2021) is de <i>Self determination theory</i> van Deci & Ryan <ref>ten Cate, O. T. J., Kusurkar, R. A., & Williams, G. C. (2011). How self-determination theory can assist our understanding of the teaching and learning processes in medical education. AMEE guide No. 59. Medical teacher, 33(12), 961-973.</ref>. Deze theorie stelt dat mensen uit zichzelf intrinsiek gemotiveerd zijn om zich te ontwikkelen, maar dat voor het behoud aan intrinsieke motivatie aan drie psychologische basisbehoeften voldaan moet worden.  
 +
Dit zijn de behoeften aan:
 
# Het gevoel van <u>autonomie</u> (ik leer het op mijn eigen manier)
 
# Het gevoel van <u>autonomie</u> (ik leer het op mijn eigen manier)
 
# Het gevoel van <u>competentie</u> (ik kan het leren)
 
# Het gevoel van <u>competentie</u> (ik kan het leren)

Huidige versie van 6 jul 2021 om 09:51


Aios komen gemotiveerd naar de huisartsopleiding. Onze activiteiten zijn er mede op gericht om de aios gemotiveerd te houden. Dat kan een uitdaging zijn omdat de opleiding soms hoge eisen aan de aios stelt. De belangrijkste motivatie-theorie van dit moment (2021) is de Self determination theory van Deci & Ryan [1]. Deze theorie stelt dat mensen uit zichzelf intrinsiek gemotiveerd zijn om zich te ontwikkelen, maar dat voor het behoud aan intrinsieke motivatie aan drie psychologische basisbehoeften voldaan moet worden. Dit zijn de behoeften aan:

  1. Het gevoel van autonomie (ik leer het op mijn eigen manier)
  2. Het gevoel van competentie (ik kan het leren)
  3. Het gevoel van verbondenheid (ik hoor erbij)


Intrinsiek gemotiveerd, zelfsturend leren leidt tot hoger welbevinden en betere prestaties. De opleiding-situatie kan deze drie psychologische basisbehoeften echter onder druk zetten. Bijvoorbeeld wanneer de opleiding veel eist, wanneer de opleider of de docent kritiek heeft, wanneer de beoordeling tegenvalt, of wanneer irritaties tussen aios en opleider onbesproken blijven en zich opstapelen.

Vanwege het niet te overschatten belang van intrinsieke motivatie voor het leren in opleiding stellen wij de drie psychologische basisbehoeften met regelmaat aan de orde. Bijvoorbeeld in leergesprekken en voortgangsgesprekken. Wij realiseren ons dat elke rimpeling in de voortgang en/of samenwerking direct gevolgen heeft voor gevoelens van autonomie, competentie en/of verbondenheid. We verwachten daarom van docent, opleider en aios dat zij hierop alert zijn en dit steeds bespreekbaar maken. Hier ligt een eigen verantwoordelijkheid bij alle partijen.

De drie psychologische basisbehoeften zijn niet alleen van belang voor het leren maar, breder, voor het welbevinden en het voorkomen van overbelasting. Dat betekent dat ook bij de opleider en de docent aan deze behoeften voldaan moet worden.

  1. ten Cate, O. T. J., Kusurkar, R. A., & Williams, G. C. (2011). How self-determination theory can assist our understanding of the teaching and learning processes in medical education. AMEE guide No. 59. Medical teacher, 33(12), 961-973.