Sjabloon: Visie.4

Uit Wiki HOVUmc
Versie door Lisanne van Grinsven (overleg | bijdragen) op 11 aug 2021 om 15:40 (linkjes ingevoegd op de woorden 'feedback')
Ga naar: navigatie, zoeken


De docenten begeleiden niet alleen de aios-groep maar ook de parallelle opleidersgroep die circa zes keer per jaar bijeen komt. Daarnaast begeleiden de docenten de individuele aios/opleider koppels: samenwerken in de driehoek van aios, opleider en docent.

Aios

Wij vragen van de aios om gedurende de opleiding in toenemende mate de regie te nemen over het eigen leren (zelfsturend leren). Vanaf het eerste voortgangsgesprek (ca. 4 maanden) formuleert de aios geregeld actief leerdoelen (individueel ontwikkelingsplan (IOP)). Leerdoelen zijn doelen die je niet bereikt zonder er extra aandacht aan te besteden. Voorbeelden zijn het leren behandelen van een complexe ziekte/aandoening of bijvoorbeeld het leren omgaan met eisende patiënten. De aios komt tot leerdoelen in samenspraak met opleider en docenten, door gezamenlijke reflectie en feedback op consulten. Hierbij verhoudt de aios zich tot de kaders, beschreven in het competentieprofiel en de thema’s en KBA’s. Zelfsturend leren betekent in onze visie ook zelfsturend toetsen: de aios stelt zich toetsbaar op, gaat actief op zoek naar feedback en neemt de regie bij de periodieke voortgangsbesprekingen. Dit doet de aios door te laten zien waar deze staat ten opzichte van de opleidingsdoelen die passen bij de fase van opleiding (competenties en thema’s) en bij wat dat betekent voor het individuele opleidingsplan. De aios signaleert of de opleidingscondities in termen van het gevoel van autonomie, het gevoel van competentie en het gevoel van verbondenheid gunstig zijn en bespreekt het met opleider en/of docent als het hieraan schort. Zie ook Motivatie.

Opleider

De opleider begeleidt de aios bij het leren en werken in de opleidingspraktijk. De opleider begeleidt en beoordeelt de competentie-ontwikkeling van de aios binnen de verschillende thema’s én de ontwikkeling van zelfsturing bij het leren en getoetst worden. De opleider steunt de aios bij het zelfsturend leren door gezamenlijke reflectie op consulten en het geven van feedback. De opleider heeft daarnaast een belangrijke rol bij het opsporen en benoemen van blinde vlekken van de aios. Dit alles doet de opleider door:

  • Direct of laagdrempelig (afhankelijk van opleidingsfase) bereikbaar te zijn voor consultatie
  • Dagelijks een leergesprek met de aios te hebben
  • Wekelijks een om-en-om spreekuur met de aios te doen

De opleider signaleert of de opleidingscondities in termen van het gevoel van autonomie, het gevoel van competentie en het gevoel van verbondenheid gunstig zijn (voor de aios en voor zichzelf) en bespreekt het met aios en/of docent als het hier (mogelijk) aan schort. Zie ook Motivatie.

Docent

De docent ondersteunt de aios, de opleider en het koppel aios/opleider. De docent vervult de rollen van: ‘vakinhoudelijk expert’, ‘leerbegeleider’, ‘toetser’ en ‘ondersteuner van het leren in de opleidingspraktijk’. De docent begeleidt het leerproces op basis van de opleidingseisen zoals verwoord in het Landelijk Opleidingsplan en Protocol Toetsing en Beoordeling. De docent heeft de taak de opleidingsdoelen (toenemend zelfsturende competentie-ontwikkeling binnen de verschillende thema’s) zichtbaar te maken en toe te lichten en met de aios diens ontwikkeling hierin te begeleiden en te beoordelen. Op individueel en op groepsniveau.

Instituutsonderwijs

De docent neemt de leiding in het agenderen van de relevante thema’s en het ontwerpen van het onderwijs dat de deelnemers nodig hebben om de opleidingsdoelen te verwezenlijken (vraag-gestuurd onderwijs). Bij de uitvoering van het onderwijs is de docent leidend of volgend, maar steeds aanspreekbaar op de bewaking van de kwaliteit en de relevantie ervan. De docent maakt tijdens het cursorisch onderwijs optimaal gebruik van het leren van de groep, stimuleert probleem-georiënteerd leren met praktijkvragen als uitgangspunt met een actieve rol van de aiosgroep en een beperkte maar wezenlijke rol voor experts (HAB en GW en externe expert).

Individuele begeleiding

De docenten begeleiden niet alleen de aios-groep maar ook de individuele aios/opleider koppels: samenwerken in de driehoek van aios, opleider en docent. De docent doet fysiek of virtueel één of meerdere praktijkbezoeken en is (idem) aanwezig bij een deel van de voortgangsgesprekken. Op indicatie kan de docent het koppel intensiever begeleiden (zie onder). De docent signaleert of de opleidingscondities in termen van het gevoel van autonomie, het gevoel van competentie en het gevoel van verbondenheid gunstig lijken en bespreekt het met aios en/of opleider als het hier (mogelijk) aan schort. Zie ook Motivatie.