Spanningsklachten deel 1 - Begrippen en aanpak: verschil tussen versies
k |
k |
||
(34 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | {| class="infobox | + | {{Header - Leerlijn psychische klachten}} |
− | ! | + | |
+ | {| class="infobox leerlijn-psych" | ||
+ | ! {{Titelbalk - Leerlijn psychische klachten}} | ||
|- | |- | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
− | | | + | | |
− | + | {{auteur - Anouk Bogers}} | |
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
− | | | + | | |
− | + | {{stage - 1e Huisartsstage}} | |
− | + | {{stage - 2e Huisartsstage}} | |
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
− | |{{KBA | + | | |
− | + | {{KBA 6.1 - Spanningsklachten}} | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|- | |- | ||
− | |''' | + | |'''Competentie''' |
− | | | + | | |
− | {{ | + | {{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}} |
− | {{ | + | {{Competentiegebied 3 - Samenwerken}} |
− | {{ | + | {{Competentiegebied 4 - Organiseren}} |
|- | |- | ||
− | |''' | + | |'''Toepassing''' |
− | | | + | | |
+ | {{Toepassing - Leergesprek}} | ||
+ | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
+ | {{Toepassing - Praktijkleren}} | ||
|} | |} | ||
+ | === Relevantie === | ||
+ | Zie ook [[Spanningsklachten deel 2 - Voeren van consult met patient]] | ||
+ | |||
+ | Overspanning en burn-out zijn geen DSM diagnose, maar de aios komt deze type klachten veel tegen tijdens het spreekuur. De aios worstelt regelmatig met de vraag, wanneer spreek je nu van overspanning of burn-out en wanneer van een depressie? Wat kun je hier als huisarts in betekenen en wanneer verwijs je door? De huisarts heeft een belangrijke signalerende rol. | ||
− | + | Deze klachten worden in de huisartspraktijk begeleid. Door de huisarts, maar ook vaak door de POHGGZ. Doorverwijzing gebeurt pas indien herstel te lang duurt. Hoe eerder deze klachten worden gesignaleerd hoe sneller een patiënt weer kan herstellen. | |
=== Doelen === | === Doelen === | ||
+ | De aios (her)kent de criteria wanneer je spreekt van overspanning of burn-out of een depressie. | ||
==== Subdoelen ==== | ==== Subdoelen ==== | ||
+ | # De aios is op de hoogte van de [https://www.nhg.org/themas/artikelen/lesa-overspanning-en-burn-out LESA Overspanning en burn-out] en de [https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q=node/77817 NHG-standaard Overspanning en burn-out]. | ||
+ | # De aios kan tijdens de terugkomdag de kenmerkende factoren herkennen en benoemen van overspanning en burnout. | ||
+ | # De aios kent de incidentie en prevalentie van overspannenheid en burn-out in de huisartspraktijk. | ||
+ | # De aios kent de uitlokkende factoren die leiden tot overspannenheid en burn-out. | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
+ | De onderwijsactiviteiten volgen elkaar op. Het omvat een deel zelfstudie en het bespreken van spanningsklachten met de hao. De onderwijsactiviteit tijdens de terugkomdag wordt gecoördineerd door een aios. Eventuele vragen over het onderwerp horen aan bod te komen tijdens de quiz en anders in de discussie. | ||
+ | |||
+ | === Onderwijsactiviteit 1 - Voorafgaand aan de TKD === | ||
+ | * De aios heeft de [https://www.nhg.org/themas/artikelen/lesa-overspanning-en-burn-out LESA] en de [https://www.nhg.org/?tmp-no-mobile=1&q=node/77817 NHG-standaard] Overspanning en burn-out bestudeerd voorafgaand aan het terugkomdagonderwijs. | ||
+ | * Aios bespreekt een casus van een patiënt met spanningsklachten met de opleider voorafgaand aan de terugkomdag | ||
+ | * Welke vragen roepen de LESA, de NHG-standaard en het gesprek met de hao op? Waar wil je nog meer over weten? Wat is onduidelijk? Neem deze mee naar een TKD. | ||
+ | |||
+ | === Onderwijsactiviteit 2 - Op de TKD === | ||
+ | |||
+ | ===== Voorbereiding ===== | ||
+ | * Aios beschikken over een smart- phone met internet toegang. | ||
+ | * Aios maken vooraf quizvragen over overspanning en/of burn-out die met juist of onjuist te beantwoorden zijn. Inspiratie te halen uit de LESA en NHG-standaard. | ||
+ | * 1 aios ontvangt de vragen en maakt er een [https://kahoot.it/ KAHOOT] van. | ||
− | === | + | ===== Op de TKD ===== |
− | + | * Quiz spelen | |
+ | * Discussie tijdens of na afloop | ||
+ | * Vragen die nog spelen bij aios (zie onderwijsactiviteit 1) bespreken | ||
+ | * Eventueel als opmaat naar het voeren van een gesprek en het oefenen met uitvragen van signalen | ||
− | + | {{Footer - Leerlijn psychische klachten}} | |
− |
Versie van 2 dec 2019 om 17:38
Leerlijn psychische klachten | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA | |
Competentie | |
Toepassing |
Inhoud
Relevantie
Zie ook Spanningsklachten deel 2 - Voeren van consult met patient
Overspanning en burn-out zijn geen DSM diagnose, maar de aios komt deze type klachten veel tegen tijdens het spreekuur. De aios worstelt regelmatig met de vraag, wanneer spreek je nu van overspanning of burn-out en wanneer van een depressie? Wat kun je hier als huisarts in betekenen en wanneer verwijs je door? De huisarts heeft een belangrijke signalerende rol.
Deze klachten worden in de huisartspraktijk begeleid. Door de huisarts, maar ook vaak door de POHGGZ. Doorverwijzing gebeurt pas indien herstel te lang duurt. Hoe eerder deze klachten worden gesignaleerd hoe sneller een patiënt weer kan herstellen.
Doelen
De aios (her)kent de criteria wanneer je spreekt van overspanning of burn-out of een depressie.
Subdoelen
- De aios is op de hoogte van de LESA Overspanning en burn-out en de NHG-standaard Overspanning en burn-out.
- De aios kan tijdens de terugkomdag de kenmerkende factoren herkennen en benoemen van overspanning en burnout.
- De aios kent de incidentie en prevalentie van overspannenheid en burn-out in de huisartspraktijk.
- De aios kent de uitlokkende factoren die leiden tot overspannenheid en burn-out.
Gebruiksaanwijzing
De onderwijsactiviteiten volgen elkaar op. Het omvat een deel zelfstudie en het bespreken van spanningsklachten met de hao. De onderwijsactiviteit tijdens de terugkomdag wordt gecoördineerd door een aios. Eventuele vragen over het onderwerp horen aan bod te komen tijdens de quiz en anders in de discussie.
Onderwijsactiviteit 1 - Voorafgaand aan de TKD
- De aios heeft de LESA en de NHG-standaard Overspanning en burn-out bestudeerd voorafgaand aan het terugkomdagonderwijs.
- Aios bespreekt een casus van een patiënt met spanningsklachten met de opleider voorafgaand aan de terugkomdag
- Welke vragen roepen de LESA, de NHG-standaard en het gesprek met de hao op? Waar wil je nog meer over weten? Wat is onduidelijk? Neem deze mee naar een TKD.
Onderwijsactiviteit 2 - Op de TKD
Voorbereiding
- Aios beschikken over een smart- phone met internet toegang.
- Aios maken vooraf quizvragen over overspanning en/of burn-out die met juist of onjuist te beantwoorden zijn. Inspiratie te halen uit de LESA en NHG-standaard.
- 1 aios ontvangt de vragen en maakt er een KAHOOT van.
Op de TKD
- Quiz spelen
- Discussie tijdens of na afloop
- Vragen die nog spelen bij aios (zie onderwijsactiviteit 1) bespreken
- Eventueel als opmaat naar het voeren van een gesprek en het oefenen met uitvragen van signalen
De bouwstenen in de leerlijn psychische klachten
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |