Structureren en samenvatten: verschil tussen versies
Uit Wiki HOVUmc
(Aanmaak pagina 'struct & sv', sjabloon met trefwoorden aangepast. Inhoud volgt.) |
|||
(9 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 10: | Regel 10: | ||
| | | | ||
{{stage - 1e Huisartsstage}} | {{stage - 1e Huisartsstage}} | ||
+ | {{stage - Klinische stage}} | ||
+ | {{stage - CZ stage}} | ||
+ | {{stage - GGZ stage}} | ||
+ | {{stage - 2e Huisartsstage}} | ||
|- | |- | ||
| {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}} | | {{Titelbalk - Basisgespreksvaardigheden}} | ||
Regel 15: | Regel 19: | ||
|'''Consulttaak''' | |'''Consulttaak''' | ||
| | | | ||
− | {{Consulttaak 1 - | + | {{Consulttaak 1 - Beginnen}} |
{{Consulttaak 2 - Inwinnen}} | {{Consulttaak 2 - Inwinnen}} | ||
{{Consulttaak 4 - Uitleg}} | {{Consulttaak 4 - Uitleg}} | ||
Regel 25: | Regel 29: | ||
{{Toepassing - Praktijkleren}} | {{Toepassing - Praktijkleren}} | ||
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | {{Toepassing - Onderwijsprogramma}} | ||
+ | {{Toepassing - Zelfstudie}} | ||
|} | |} | ||
=== Relevantie === | === Relevantie === | ||
− | + | Structureren en samenvatten zijn generieke gespreksvaardigheden die gedurende het hele consult van belang zijn. Silvermans doorlopende consulttaak ‘structuur bieden’ gaat over het structureren van het consult; samenvatten is daarbij een onmisbare vaardigheid. | |
=== Doel === | === Doel === | ||
− | + | * De aios kent het belang van structuur bieden tijdens consult | |
+ | * De aios is zich ervan bewust dat het structureren van het consult een taak is van de huisarts | ||
+ | * De aios kent een aantal structurerende gesprekstechnieken | ||
+ | * De aios kent verschillende manieren om samen te vatten en is in staat deze op de juiste momenten te gebruiken in het consult. | ||
=== Gebruiksaanwijzing === | === Gebruiksaanwijzing === | ||
− | + | Onderstaande powerpoint-presentatie kan door de docent naar eigen inzicht worden gebruikt voor het onderwijs op de terugkomdag. Een suggestie voor de uitwerking van deze powerpoint-presentatie vind je terug in het werkboek voor docenten (onder Bronnen). Het werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de basis consultvoeringstoets. | |
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
− | + | * Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de basis consultvoeringstoets | |
+ | * Onderwijs op de terugkomdag | ||
+ | * Een leergesprek met de hao | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | + | * [[:Media:PPT APC OWP 10. Structureren en samenvatten 20191002.pptx|Powerpoint-presentatie ‘Structureren en samenvatten’]] | |
− | + | * [[:Media:Werkboek voor docenten. Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT). September 2019.docx|Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT)’]] | |
+ | *‘Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk’, Dielissen et al., NHG-uitgave, 1e druk. | ||
+ | *'Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’, Silverman et al., 3e druk. | ||
{{Footer - Leerlijn communicatie}} | {{Footer - Leerlijn communicatie}} |
Versie van 13 okt 2019 om 11:48
Inhoud
Relevantie
Structureren en samenvatten zijn generieke gespreksvaardigheden die gedurende het hele consult van belang zijn. Silvermans doorlopende consulttaak ‘structuur bieden’ gaat over het structureren van het consult; samenvatten is daarbij een onmisbare vaardigheid.
Doel
- De aios kent het belang van structuur bieden tijdens consult
- De aios is zich ervan bewust dat het structureren van het consult een taak is van de huisarts
- De aios kent een aantal structurerende gesprekstechnieken
- De aios kent verschillende manieren om samen te vatten en is in staat deze op de juiste momenten te gebruiken in het consult.
Gebruiksaanwijzing
Onderstaande powerpoint-presentatie kan door de docent naar eigen inzicht worden gebruikt voor het onderwijs op de terugkomdag. Een suggestie voor de uitwerking van deze powerpoint-presentatie vind je terug in het werkboek voor docenten (onder Bronnen). Het werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de basis consultvoeringstoets.
Onderwijsactiviteiten
- Zelfstudie voorafgaand aan onderwijs of ter voorbereiding op de basis consultvoeringstoets
- Onderwijs op de terugkomdag
- Een leergesprek met de hao
Bronnen
- Powerpoint-presentatie ‘Structureren en samenvatten’
- Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis gespreksvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT)’
- ‘Handboek effectieve communicatie in de huisartsenpraktijk’, Dielissen et al., NHG-uitgave, 1e druk.
- 'Vaardig communiceren in de gezondheidszorg’, Silverman et al., 3e druk.
De bouwstenen in de leerlijn communicatie
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
Categorieën:
- Leerlijn communicatie
- Bouwsteen
- Auteur - Gert Roos
- 1e Huisartsstage
- Klinische stage
- CZ stage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- Basisgespreksvaardigheden
- Consulttaak 1 - Beginnen
- Leerlijn Communicatie
- Consulttaak 2 - Informatie
- Consulttaak 4 - Uitleg
- Consulttaak 5 - Beeindiging
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Onderwijsprogramma
- Toepassing - Zelfstudie