Suïcidaliteit - Bespreken en risico inschatten: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Relevantie: Invoegen links naar artikelen)
k
Regel 31: Regel 31:
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
|-
 
|'''Trefwoord'''
 
|
 
Volgt
 
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===

Versie van 20 dec 2018 om 16:18


Leerlijn psychische klachten
Auteur

Anouk Bogers
Dick Walstock

Stage

1e Huisartsstage
GGZ stage
2e Huisartsstage

KBA

4. Suïcidaliteit

Competenties

Medisch handelen
Communicatie
Organiseren
Maatschappelijk handelen

Toepassing

Praktijkleren
Leergesprek
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

Het aantal doden door suïcide (ruim 1600 in 2015) is groter dan het aantal verkeersslachtoffers (621 in 2015). Onder jongeren (tussen 10-17) is suïcide de belangrijkste doodsoorzaak. Huisartsen durven het vaak niet bespreekbaar te maken, uit angst daarmee suïcide uit te lokken. Deze angst is onterecht. Het bespreekbaar maken is juist een belangrijke interventie is om suïcide te voorkomen. Maar hoe doe je dat?

Doelen

De aios weet wannéér en is in staat óm suïcide bespreekbaar te maken tijdens een spreekuurconsult. De aios kan daarbij een goede risicotaxatie maken.

Subdoelen

  • De aios heeft zicht op incidentie en prevalentie van suïcidaliteit in de huisartspraktijk.
  • De aios heeft zicht op risicofactoren en beschermende factoren bij suïcide.
  • De aios kan alarmsignalen goed uitvragen en kan tot een risicotaxatie komen
  • De aios kent het verschil in aanpak van acute en chronische suïcidaliteit
  • De aios kent de route naarO de crisisdienst, kan effectief consulteren en weet wanneer door te verwijzen.

Gebruiksaanwijzing

Volgt

Onderwijsactiviteit

Voorbereiding voor de terugkomdag:

  • Twee weken voorafgaand aan het onderwijs, tijdens de terugkomdag, wordt geïnventariseerd welke vragen de aios hebben over dit onderwerp.
  • Deze vragen worden doorgestuurd naar de (eventuele) gastdocent
  • Docent bespreekt voor met de gastdocent zodat deze weet dat de nadruk in het onderwijs ligt bij  oefenen in kleine groepen.
  • AIOS lezen thuis een of enkele van de artikelen die op de Wiki geplaatst zijn:

Rolverdeling:

  • Rol gastdocent: inhoudelijk expert (docent via 113 of kaderarts GGZ)
  • Rol groepsdocent bewaakt rol gastdocent (is er voldoende interactie), bewaakt de tijd en het groepsproces tijdens onderwijs.

Programma:

Opening:

  • Wat is jullie ervaring met dit thema? Wat roept het bij je op?

Onderwijs met behulp van presentatie

  • Wat is suïcidaliteit?
  • Risicotaxatie aan de hand van aantal risicofactoren
  • Suïcidaliteit bij de borderline persoonlijkheidsstoornis: wat is er anders?

Oefenen rollenspel met als doel:

  • Suïcide bespreekbaar maken en ernst van de situatie in kaart brengen.
  • Drie verschillende casussn. Aios oefenen een  kwartier in groepjes van twee of drie en worden geobserveerd door psychiater en de docent(en).

Evaluatie:

Wat heb je ervan geleerd? Wat ga je in het vervolg anders doen?

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn psychische klachten

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie