Timemanagement - zelfmanagement: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
k (Link vanuit leerlijn Spoed door KBA toe te voegen)
 
(Een tussenliggende versie door een andere gebruiker niet weergegeven)
Regel 17: Regel 17:
 
|
 
|
 
{{KBA 10.1 - Visie}}
 
{{KBA 10.1 - Visie}}
 +
{{KBA 2.6 - Tijdbewaking}}
 
|-
 
|-
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''
Regel 43: Regel 44:
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
Laat de deelnemers kennis maken met de tijdmatrix van Covey.
+
Laat de deelnemers kennis maken met de tijdmatrix van Covey.  
  
 
<youtube>https://www.youtube.com/watch?v=x4gPOJxSrq4</youtube>
 
<youtube>https://www.youtube.com/watch?v=x4gPOJxSrq4</youtube>

Huidige versie van 6 jul 2021 om 10:22


Leerlijn praktijkmanagement
Auteur

Jan Simon Bakker

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

1. Visie
6. Tijdbewaking

Competenties

Samenwerken
Organiseren
Aandachtsgebied diversiteit

Leerplek

Leergesprek
Onderwijsprogramma
Zelfstudie

Relevantie

De huisarts heeft continu te maken met urgentie: een telefoontje tussendoor. Een vraag van de assistente. Een verwijsbrief die vandaag klaar moet zijn. Een vergadering waarvoor je eigenlijk al te laat bent. Toegegeven: het kan ook prettig zijn. We voelen ons nuttig, onmisbaar. Zijn we verslaafd aan urgentie? Maar als het teveel wordt, moeten we keuzes maken: Weten wat belangrijk is (visie) in plaats van reageren op wat zich aan je opdringt (waan van de dag).

Doel

Leren bewuste keuzes te maken in tijdsbesteding. Ook geschikt voor de paralleldag.

Gebruiksaanwijzing

De deelnemers kunnen zich voorbereiden door hun opleider (rolmodel) te bevragen op strategieën voor timemanagement. Het is interessant als ze een tijdlogboek bijhouden gedurende 1 of 2 dagen. Ze kunnen deze activiteiten dan later in de tijdmatrix van Covey een plaats geven. Het artikel van Liesbeth van de Jagt geeft zeer praktische tips voor de organisatie van de praktijk. Het kan ook steun geven bij keuzes maken in je carrière en de balans werk-privé.

Onderwijsactiviteiten

Laat de deelnemers kennis maken met de tijdmatrix van Covey.

In de huisartspraktijk wordt een groot deel van de dag bepaald door spoedzaken. Maar besteed je voldoende tijd aan het vakje Belangrijk-Niet Urgent?

Tijdmatrix
Tijdmatrix Covey


A. Bevraag je opleider/elkaar

1. Wat doe je om het consult op tijd te kunnen afronden?

2. Wat doe je om het spreekuur in goede banen te laten verlopen?

3. Wat doe je om de werkdag in de praktijk plezierig en soepel te laten verlopen?

4. Laat je timemanagement ook wel eens “los”?

B. Hou een tijdlogboek bij. Analyseer dit met een andere aios of je opleider: schrijf je activiteiten op een post-it en plak deze in één van de kwadranten van de tijdmatrix.

Bestand:Tijdlogboek.pdf<tijdlogboek>

C. Lees ter verdieping het artikel van Liesbeth van de Jagt: https://keijzervanderjagt.nl/wp-content/uploads/2018/02/Timemanagement-Handboek-Praktijkvoering.pdf

Kies hieruit een oefening die je wilt doen. Welke passage spreekt je aan? Bespreek deze met elkaar.

Bronnen

Artikel: Spagaat: belangrijke en urgente zaken. Theo Jansen

Hoofdstuk Timemanagement uit: Praktijkvoering in de huisartsgeneeskunde. F. Dijkers

elo.huisartsopleidingutrecht.nl M. Ledous, B. Pekkeriet

De bouwstenen in de leerlijn praktijkmanagement

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie