Top 20 veel voorkomende klachten

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
Leerlijn korte episode zorg
Auteur

Yeun Ying Wong

Stage

1e Huisartsstage

KBA

1. Consult filteren

Competentie

Medisch handelen

Toepassing

Leergesprek

Onderwijsprogramma

Trefwoord

Volgt

Relevantie

De huisartsgeneeskunde is een breed vak, zeker ook medisch inhoudelijk. Om de net gestarte aios grip te laten krijgen op de veel voorkomende klachten in de huisartsenpraktijk vind je hieronder een lijst met de top 20 uit 2014; een oriënterende begin om te ontdekken waar je kennis en je hiaten zitten.

Doel

Deze lijst van het Nivel betreft de top 20 problemen die veel geregistreerd zijn door de huisarts zelf, of door de POH op het spreekuur dan wel telefonisch. De opdracht geeft je inzicht waar je kennis en hiaten liggen van de veel voorkomende problemen in de huisartsenpraktijk. Veelvoorkomend wil zeggen dat ook de chronische zorg op deze lijst ruim vertegenwoordigd is, waarvan tegenwoordig een groot deel door de POH is overgenomen. Veelvoorkomend wil niet zeggen dat het om de grootste incidenties gaat, daarvoor kun je terecht bij de bouwsteen Top 50.

Onderwijsactiviteit

Deze opdracht kan de basis vormen voor het opstellen van je IOP. 

Gebruiksaanwijzing

Aios vullen de lijst in. Hoe goed is jouw kennis (en vaardigheden) betreffende de onderwerpen uit deze lijst? Geef jezelf een cijfer. Aios bespreken de ingevulde lijsten op de TKD. Een vraag die daarbij aan de orde kan komen: ‘In hoeverre beïnvloeden je klinische ervaringsjaren vóór je aan de huisartsenopleiding jouw huidige kennis en vaardigheden?’ Je kunt de ingevulde lijst ook bespreken met jouw HAO.  

Literatuurbron/Link

Overige leerlijnen

Een leerlijn beschrijft voor een ‘specifiek aandachtsgebied’ binnen het huisartsenvak wat, hoe, wanneer door de aios moet worden geleerd en de middelen ofwel bouwstenen die daarvoor beschikbaar zijn.

3 Soorten aandachtsgebieden

De leerlijnen zijn onder te verdelen in 3 soorten aandachtsgebieden aan de hand van:

  1. De 10 Thema’s neergelegd in het Landelijk opleidingsplan huisartsgeneeskunde.
  2. Competenties neergelegd in het Competentieprofiel van de huisarts.
  3. Overige gebieden die - zonder een vastgesteld thema of een competentiegebied te zijn - toch extra aandacht behoeven, zoals bijvoorbeeld interculturaliteit.

Thema leerlijnen

Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement


Competentie leerlijnen

  • Leerlijn APC We streven er naar om in het APC (Arts-Patiënt Communicatie) onderwijs communicatie- en procesvaardigheden te integreren met medisch inhoudelijk handelen. In het cursorisch onderwijs zal veel aandacht zijn voor APC, evenals in de opleidingspraktijk. Observatie is hierbij een belangrijk onderdeel: door de opleider, door de docent, door peers, direct of op videoregistraties. Wij vragen de aios om bij de selectie van consultvideo's die ter bespreking aangeboden worden zoveel mogelijk rekening te houden met de thema's van het betreffende trimester en de gekozen leerdoelen.
  • Leerlijn wetenschap en onderwijs Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan het onderzoeksinstituut van de afdeling Huisartsgeneeskunde VUmc (EMGO+). Er wordt gewerkt aan de hand van gerichte opdrachten, zie de opdracht Wetenschappelijke vorming. Van de aios wordt een actieve bijdrage gevraagd aan het cursorisch onderwijs WV in de vorm van casuspresentatie en thema-onderwijs.
  • Leerlijn maatschappelijk handelen Het onderwijs in deze leerlijn wordt gegeven door (gast)docenten verbonden aan de Afdeling Ethiek & Recht en omvat een inleiding in het (medisch)recht en een introductie in medische ethiek. Aan de orde komen de voor huisartsen relevante wetten, het Medisch Tuchtrecht en het omgaan met Medisch Ethische dilemma's.
  • Leerlijn professionaliteit. Professionaliteit beschouwen wij als de overkoepelende competentie waarin de ontwikkeling van de aios tot professional zichtbaar wordt. Hierin komt in het gedrag van de aios zichtbaar tot uitdrukking hoe de aios zich toetsbaar opstelt, omgaat met feedback en zich actief opstelt in het leerproces. In de voortgangsgesprekken met de docenten en de opleider wordt hieraan nadrukkelijk aandacht besteed.

Overige leerlijnen