Telefonische triage: in de opleidingspraktijk: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox leerlijn-spoed" ! {{Titelbalk - Leerlijn spoedeisende zorg}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Daphne Beemsterboer}} {{Auteur - Hetty Olthoff}}...')
 
k
 
(5 tussenliggende versies door 2 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 +
__NOCACHE__
 +
<ol class="breadcrumb" style="width:100%;">
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Hoofdpagina]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item">[[Leerlijn spoedeisende zorg]]</li>
 +
<li class="breadcrumb-item active" aria-current="page">{{PAGENAME}}</li>
 +
</ol>
 
<br />
 
<br />
 
{| class="infobox leerlijn-spoed"
 
{| class="infobox leerlijn-spoed"
Regel 6: Regel 12:
 
|
 
|
 
{{Auteur - Daphne Beemsterboer}}
 
{{Auteur - Daphne Beemsterboer}}
{{Auteur - Hetty Olthoff}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Stage'''
 
|'''Stage'''
 
|
 
|
 
{{stage - 1e Huisartsstage}}
 
{{stage - 1e Huisartsstage}}
{{stage - Klinische stage}}
 
{{stage - CZ stage}}
 
{{stage - GGZ stage}}
 
 
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
{{stage - 2e Huisartsstage}}
 
|-
 
|-
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
 
|
 
|
{{KBA 2.1 - Toestandsbeeld}}
 
 
{{KBA 2.2 - Urgentie}}
 
{{KBA 2.2 - Urgentie}}
{{KBA 2.3 - Registratie en overdracht}}
 
{{KBA 2.4 - Supervisie}}
 
{{KBA 2.5 - Patiëntveiligheid}}
 
{{KBA 2.6 - Tijdbewaking}}
 
{{KBA 2.7 - Organisatie}}
 
{{KBA 2.8 - Visites}}
 
{{KBA 2.9 - Triage telefonisch}}
 
{{KBA 2.10 - Autorisatie}}
 
{{KBA 2.11 - Leiderschap}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''
 
|
 
|
{{Competentiegebied 1 - Medisch handelen}}
 
{{Competentiegebied 2 - Communicatie}}
 
 
{{Competentiegebied 3 - Samenwerken}}
 
{{Competentiegebied 3 - Samenwerken}}
 
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}}
 
{{Competentiegebied 4 - Organiseren}}
{{Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen}}
 
{{Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap}}
 
{{Competentiegebied 7 - Professionaliteit}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Leerplek'''
 
|'''Leerplek'''
 
|
 
|
 
{{Toepassing - Leergesprek}}
 
{{Toepassing - Leergesprek}}
{{Toepassing - Praktijkleren}}
 
{{Toepassing - Onderwijsprogramma}}
 
{{Toepassing - Zelfstudie}}
 
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
  
 +
Als huisarts is het belangrijk om te weten welke triage er gedaan is voordat je op de hoogte gesteld wordt van een acute casus; jij bent verantwoordelijk voor goede zorg. Voel jij je prettig bij de huidige gang van zaken of zou je het liever anders zien?
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
  
 
+
Inzicht krijgen in het triagesysteem van de opleidingspraktijk. 
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
  
 +
Deze bouwsteen kan je helpen om inzicht te krijgen in het triagesysteem van de opleidingspraktijk.
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
  
 +
Bespreek in een leergesprek met je opleider en eventueel de triagerende doktersassistente hoe de triage in de opleidingspraktijk verloopt. 
 +
* Wordt er gebruik gemaakt van een triagewijzer?
 +
* Wat zijn de huidige afspraken bij acute casuïstiek; hoe wordt de huisarts op de hoogte gesteld? Wanneer wordt de patiënt gezien en wie bepaalt dat? Komt de patiënt op de praktijk, wordt het een visite of wordt de patiënt eerst telefonisch te woord gestaan?
 +
* Hoe vindt de opleider dat dit verloopt? Welke valkuilen zijn mogelijk?
 +
* Wat zijn je eigen gedachten over deze manier van triageren en consulteren van de huisarts?
 +
* Wanneer moet jij als aios de hao consulteren of op de hoogte brengen?
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
 
+
* [https://portal.nhg.org/course/search.php?search=&searchid=248 NHG Triagewijzer]
 +
* Nederlandse Triage Standaard (NTS)
  
 
{{Footer - Leerlijn spoedeisende zorg}}
 
{{Footer - Leerlijn spoedeisende zorg}}

Huidige versie van 21 aug 2020 om 14:15


Leerlijn spoedeisende zorg
Auteur

Daphne Beemsterboer

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

2. Urgentie

Competenties

Samenwerken
Organiseren

Leerplek

Leergesprek

Relevantie

Als huisarts is het belangrijk om te weten welke triage er gedaan is voordat je op de hoogte gesteld wordt van een acute casus; jij bent verantwoordelijk voor goede zorg. Voel jij je prettig bij de huidige gang van zaken of zou je het liever anders zien?

Doel

Inzicht krijgen in het triagesysteem van de opleidingspraktijk. 

Gebruiksaanwijzing

Deze bouwsteen kan je helpen om inzicht te krijgen in het triagesysteem van de opleidingspraktijk.

Onderwijsactiviteiten

Bespreek in een leergesprek met je opleider en eventueel de triagerende doktersassistente hoe de triage in de opleidingspraktijk verloopt. 

  • Wordt er gebruik gemaakt van een triagewijzer?
  • Wat zijn de huidige afspraken bij acute casuïstiek; hoe wordt de huisarts op de hoogte gesteld? Wanneer wordt de patiënt gezien en wie bepaalt dat? Komt de patiënt op de praktijk, wordt het een visite of wordt de patiënt eerst telefonisch te woord gestaan?
  • Hoe vindt de opleider dat dit verloopt? Welke valkuilen zijn mogelijk?
  • Wat zijn je eigen gedachten over deze manier van triageren en consulteren van de huisarts?
  • Wanneer moet jij als aios de hao consulteren of op de hoogte brengen?

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn spoedeisende zorg

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie