Uitleg, planning en advies: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Aanmaken tussenpagina omdat de link naar 'consulttaak 4' anders leeg is)
(Tekst toegevoegd, links moeten nog)
Regel 25: Regel 25:
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
  
 +
De consulttaak 'Uitleg, planning en advies' (volgens Silverman) bestaat uit een aantal onderdelen.
  
 +
De huisarts deelt haar bevindingen en eventuele diagnose met de patiënt. Ze sluit daarbij zoveel mogelijk aan op de hulpvraag en het referentiekader van de patiënt. De huisarts dient te verifiëren of de informatie goed begrepen wordt. Het is van belang om de patiënt ruimte te geven voor een reactie.
 +
 +
Pas daarna bespreekt de huisarts de volgende stap: aanvullende onderzoeken of behandelmogelijkheden. Om behandeltrouw, motivatie en tevredenheid van de patiënt te vergroten, moet hij of zij de verschillende mogelijkheden (tot op zekere hoogte) kennen en begrijpen en mee worden genomen in het keuzeproces: de gezamenlijke besluitvorming.
 +
 +
De huisarts gaat na of de vragen waarmee de patiënt naar het spreekuur kwam, beantwoord zijn. Vervolgens maken huisarts en patiënt afspraken over de volgende stappen.
 +
 +
Onderzoek laat zien dat huisartsen vaak (te) weinig tijd in het consult reserveren voor het onderdeel 'uitleg, planning en advies'. De nadruk ligt veelal op het stellen van een diagnose. Uit studies naar gezamenlijke besluitvorming, patiënt-tevredenheid, behandeltrouw en zelfs ziekte-uitkomsten, blijkt dat op al deze onderdelen beter wordt gescoord wanneer de informatie-overdracht naar de patiënt optimaal is, en de patiënt in de juiste mate betrokken wordt bij het keuzeproces.
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
 
+
* De aios kent het belang van goede informatie-overdracht en gezamenlijke besluitvorming
 +
* De aios kent en beheerst gesprekstechnieken om bovenstaande processen goed te laten verlopen
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
  
 +
De doelen van deze consulttaak zijn uitgewerkt in drie bouwstenen, die elk een eigen wikipagina hebben. S
 +
# Informatie-overdracht
 +
# Gezamenlijke besluitvorming: waarom
 +
# Gezamenlijke besluitvorming: wat en hoe
  
=== Onderwijsactiviteiten ===
+
Suggesties voor de docent om het onderwijs over deze onderwerpen uit te werken, zijn te vinden in het werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis consultvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT) (zie link hieronder). Het werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de BCT. 
 
 
  
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
 
+
Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis consultvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT)’ (link volgt).
  
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}
 
{{Footer - Leerlijn communicatie}}

Versie van 28 sep 2019 om 15:34


Leerlijn communicatie
Auteur

Gert Roos

Stage

1e Huisartsstage

APC - Basisgespreksvaardigheden
Consulttaak

4. Uitleg en advies

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Onderwijsprogramma

Relevantie

De consulttaak 'Uitleg, planning en advies' (volgens Silverman) bestaat uit een aantal onderdelen.

De huisarts deelt haar bevindingen en eventuele diagnose met de patiënt. Ze sluit daarbij zoveel mogelijk aan op de hulpvraag en het referentiekader van de patiënt. De huisarts dient te verifiëren of de informatie goed begrepen wordt. Het is van belang om de patiënt ruimte te geven voor een reactie.

Pas daarna bespreekt de huisarts de volgende stap: aanvullende onderzoeken of behandelmogelijkheden. Om behandeltrouw, motivatie en tevredenheid van de patiënt te vergroten, moet hij of zij de verschillende mogelijkheden (tot op zekere hoogte) kennen en begrijpen en mee worden genomen in het keuzeproces: de gezamenlijke besluitvorming.

De huisarts gaat na of de vragen waarmee de patiënt naar het spreekuur kwam, beantwoord zijn. Vervolgens maken huisarts en patiënt afspraken over de volgende stappen.

Onderzoek laat zien dat huisartsen vaak (te) weinig tijd in het consult reserveren voor het onderdeel 'uitleg, planning en advies'. De nadruk ligt veelal op het stellen van een diagnose. Uit studies naar gezamenlijke besluitvorming, patiënt-tevredenheid, behandeltrouw en zelfs ziekte-uitkomsten, blijkt dat op al deze onderdelen beter wordt gescoord wanneer de informatie-overdracht naar de patiënt optimaal is, en de patiënt in de juiste mate betrokken wordt bij het keuzeproces.

Doel

  • De aios kent het belang van goede informatie-overdracht en gezamenlijke besluitvorming
  • De aios kent en beheerst gesprekstechnieken om bovenstaande processen goed te laten verlopen

Gebruiksaanwijzing

De doelen van deze consulttaak zijn uitgewerkt in drie bouwstenen, die elk een eigen wikipagina hebben. S

  1. Informatie-overdracht
  2. Gezamenlijke besluitvorming: waarom
  3. Gezamenlijke besluitvorming: wat en hoe

Suggesties voor de docent om het onderwijs over deze onderwerpen uit te werken, zijn te vinden in het werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis consultvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT) (zie link hieronder). Het werkboek dient ter ondersteuning en inspiratie voor docenten bij de vormgeving en voorbereiding van het APC-onderwijs in voorbereiding op de BCT. 

Bronnen

Werkboek ‘Arts-patiëntcommunicatie (APC)-onderwijs over basis consultvaardigheden in de aanloop naar de Basis Consultvoeringstoets (BCT)’ (link volgt).

De bouwstenen in de leerlijn communicatie

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie