Uitleg bij ALK - Plan B bespreken bij verwijzing

Uit Wiki HOVUmc
Versie door Annemarie Semeijn (overleg | bijdragen) op 12 jul 2019 om 12:20 (Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox leerlijn-solk" ! {{Titelbalk - Leerlijn SOLK}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Dick Walstock}} |- |'''Stage''' | {{stage - 1e Huisartsstage}}...')
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Ga naar: navigatie, zoeken


Leerlijn ALK
Auteur

Dick Walstock

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

3. Verwijzen

Competenties

Communicatie
Samenwerken

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Zelfstudie

Relevantie

Bij patiënten met recidiverende klachten waar geen goede verklaring voor gevonden wordt (SOLK) gebeurd het geregeld de patiënt vraagt om een verwijzing, of om een second opinion, in de hoop dat er dan wél wat gevonden wordt. Het is goed, zeker als de huisarts verwacht dat er niets nieuws uit zal komen of als er lange wachttijden zijn, om met de patiënt te bespreken wat er in de tussentijd gaat gebeuren. Maak samen met de patiënt een 'plan B'. Zou houdt je als huisarts de regie én voelt de patiënt zich (in de wachttijd) niet in de steek gelaten.

Doel

De AIOS kan samen met een patiënt met SOLK in geval van een verwijzing of second opinion de mogelijkheid van een 'plan B' bespreken. Aan de hand van de demonstratie-video kan de AIOS zelf gaan oefenen en vertrouwd raken met deze manier van werken.

Gebruiksaanwijzing

Kijk de video waarin deze manier van werken wordt gedemonstreerd. Bekijk deze op de TKD, samen met de HAO of alleen thuis. Probeer daarna deze uitleg eens bij een patiënt. Begin bij 'gemakkelijke ' patiënten. Al doende zul je merken dat je je eigen woorden gaat kiezen en op een manier uitkomt die bij jou past. Ter verdieping (facultatief) kan het NTvG-artkel (etc..) gelezen en besproken worden.

Onderwijsactiviteiten

Bronnen

Sjabloon:Footer - Leerlijn SOLK