Uitleg bij ALK - Communiceren met ALK-patiënten: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox leerlijn-solk" ! {{Titelbalk - Leerlijn SOLK}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Dick Walstock}} |- |'''Stage''' | {{stage - 1e Huisartsstage}}...') |
k (Annemarie Semeijn heeft pagina Module voor 'Communiceren met patiënten met SOLK: hernoemd naar Uitleg geven bij SOLK: Communiceren met patiënten met SOLK:) |
(geen verschil)
|
Versie van 25 sep 2019 om 09:39
Leerlijn ALK | |
---|---|
Auteur | |
Stage | |
KBA |
|
Competenties | |
Leerplek |
Relevantie
De arts-patiëntrelatie kan onder druk komen te staan als er sprake is van somatisch onvoldoende verklaarde klachten (SOLK): artsen voelen zich vaak gefrustreerd omdat ze niet goed kunnen uitleggen waarom de patiënt klachten heeft, en patiënten voelen zich nogal eens niet serieus genomen en willen graag begrijpen waarom ze klachten hebben. Onderzoek naar de invloed van de arts-patiëntrelatie en -communicatie bij SOLK levert een aantal aandachtspunten op voor de communicatie .
Doel
De AIOS kent de wetenschappelijke verantwoording en achtergronden van het belang van onderwijs op het gebied van arts-patient-communicatie bij SOLK
Gebruiksaanwijzing
Dit artikel kan zowel gebruikt worden als inleiding op de onderstaande modules met demonstratie-video's als op zichzelf staande verdieping in de communicatieve aspecten van SOLK. Het artikel kan zowel op de TKD, voor een leergesprek als voor zelfstudie gebruikt worden.