Uitleg bij ALK - Communiceren met ALK-patiënten: verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox leerlijn-solk" ! {{Titelbalk - Leerlijn SOLK}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Dick Walstock}} |- |'''Stage''' | {{stage - 1e Huisartsstage}}...')
 
 
(7 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
<br />
+
{{Header - Leerlijn ALK}}
{| class="infobox leerlijn-solk"
+
 
! {{Titelbalk - Leerlijn SOLK}}
+
{| class="infobox leerlijn-alk"
 +
! {{Titelbalk - Leerlijn ALK}}
 
|-
 
|-
 
|'''Auteur'''
 
|'''Auteur'''
Regel 14: Regel 15:
 
|'''KBA'''
 
|'''KBA'''
 
|
 
|
{{KBA 7.1 - Consult SOLK}}
+
{{KBA 7.1 - Consult ALK}}
 
{{KBA 7.3 - Verwijzen}}
 
{{KBA 7.3 - Verwijzen}}
 
 
|-
 
|-
 
|'''Competenties'''
 
|'''Competenties'''
Regel 29: Regel 29:
 
|}
 
|}
 
=== Relevantie ===
 
=== Relevantie ===
De arts-patiëntrelatie kan onder druk komen te staan als er sprake is van somatisch onvoldoende verklaarde klachten (SOLK): artsen voelen zich vaak gefrustreerd omdat ze niet goed kunnen uitleggen waarom de patiënt klachten heeft, en patiënten voelen zich nogal eens niet serieus genomen en willen graag begrijpen waarom ze klachten hebben.
+
De arts-patiëntrelatie kan onder druk komen te staan als er sprake is van aanhoudende lichamelijke klachten (ALK): artsen voelen zich vaak gefrustreerd omdat ze niet goed kunnen uitleggen waarom de patiënt klachten heeft, en patiënten voelen zich nogal eens niet serieus genomen en willen graag begrijpen waarom ze klachten hebben.
Onderzoek naar de invloed van de arts-patiëntrelatie en -communicatie bij SOLK levert een aantal aandachtspunten op voor de communicatie .
+
Onderzoek naar de invloed van de arts-patiëntrelatie en -communicatie bij ALK levert een aantal aandachtspunten op.
  
 
=== Doel ===
 
=== Doel ===
De AIOS kent de wetenschappelijke verantwoording en achtergronden van het belang van onderwijs op het gebied van arts-patient-communicatie bij SOLK
+
Je kent de wetenschappelijke verantwoording en achtergronden van het belang van onderwijs op het gebied van arts-patiëntcommunicatie bij ALK.
  
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
 
=== Gebruiksaanwijzing ===
Dit artikel kan zowel gebruikt worden als inleiding op de onderstaande modules met demonstratie-video's als op zichzelf staande verdieping in de communicatieve aspecten van SOLK.  
+
Dit artikel kan zowel gebruikt worden als inleiding op de onderstaande modules met demonstratievideo's als op zichzelf staande verdieping in de communicatieve aspecten van ALK.  
Het artikel kan zowel op de TKD, voor een leergesprek als voor zelfstudie gebruikt worden.
+
Het artikel kan zowel op de terugkomdag, voor een leergesprek als voor zelfstudie gebruikt worden.
  
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
 
=== Onderwijsactiviteiten ===
Regel 44: Regel 44:
 
==== Bronnen ====
 
==== Bronnen ====
  
 
+
{{Footer - Leerlijn ALK}}
{{Footer - Leerlijn SOLK}}
 

Huidige versie van 3 mrt 2022 om 17:54


Leerlijn ALK
Auteur

Dick Walstock

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

1. Consult ALK
3. Verwijzen

Competenties

Communicatie

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Zelfstudie

Relevantie

De arts-patiëntrelatie kan onder druk komen te staan als er sprake is van aanhoudende lichamelijke klachten (ALK): artsen voelen zich vaak gefrustreerd omdat ze niet goed kunnen uitleggen waarom de patiënt klachten heeft, en patiënten voelen zich nogal eens niet serieus genomen en willen graag begrijpen waarom ze klachten hebben. Onderzoek naar de invloed van de arts-patiëntrelatie en -communicatie bij ALK levert een aantal aandachtspunten op.

Doel

Je kent de wetenschappelijke verantwoording en achtergronden van het belang van onderwijs op het gebied van arts-patiëntcommunicatie bij ALK.

Gebruiksaanwijzing

Dit artikel kan zowel gebruikt worden als inleiding op de onderstaande modules met demonstratievideo's als op zichzelf staande verdieping in de communicatieve aspecten van ALK. Het artikel kan zowel op de terugkomdag, voor een leergesprek als voor zelfstudie gebruikt worden.

Onderwijsactiviteiten

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn ALK

De leerlijnen

Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych ALK Pall Preventie Praktijk
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
ALK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit
Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit Seksualiteit Innovatie
Diversiteit
Seksualiteit
Innovatie