Uitleg geven bij SOLK: Communiceren met patiënten met SOLK: : verschil tussen versies

Uit Wiki HOVUmc
Ga naar: navigatie, zoeken
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox leerlijn-solk" ! {{Titelbalk - Leerlijn SOLK}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Dick Walstock}} |- |'''Stage''' | {{stage - 1e Huisartsstage}}...')
 
 
(geen verschil)

Huidige versie van 25 sep 2019 om 09:39


Leerlijn SOLK
Auteur

Dick Walstock

Stage

1e Huisartsstage
2e Huisartsstage

KBA

1. Consult SOLK
3. Verwijzen


Competenties

Communicatie

Leerplek

Leergesprek
Praktijkleren
Zelfstudie

Relevantie

De arts-patiëntrelatie kan onder druk komen te staan als er sprake is van somatisch onvoldoende verklaarde klachten (SOLK): artsen voelen zich vaak gefrustreerd omdat ze niet goed kunnen uitleggen waarom de patiënt klachten heeft, en patiënten voelen zich nogal eens niet serieus genomen en willen graag begrijpen waarom ze klachten hebben. Onderzoek naar de invloed van de arts-patiëntrelatie en -communicatie bij SOLK levert een aantal aandachtspunten op voor de communicatie .

Doel

De AIOS kent de wetenschappelijke verantwoording en achtergronden van het belang van onderwijs op het gebied van arts-patient-communicatie bij SOLK

Gebruiksaanwijzing

Dit artikel kan zowel gebruikt worden als inleiding op de onderstaande modules met demonstratie-video's als op zichzelf staande verdieping in de communicatieve aspecten van SOLK. Het artikel kan zowel op de TKD, voor een leergesprek als voor zelfstudie gebruikt worden.

Onderwijsactiviteiten

Bronnen

De bouwstenen in de leerlijn SOLK

De leerlijnen

Kort Spoed Chron Ouderen Kind Psych SOLK Pall Preventie Praktijk


Medisch handelen Communicatie Maatsch. handelen Wetenschap Professionaliteit Diversiteit
Korte episode zorg
Spoedeisende zorg
Chronische zorg
Complexe ouderenzorg
Zorg voor het kind
Psychische klachten
SOLK
Palliatieve zorg
Preventie
Praktijkmanagement


Medisch handelen
Communicatie
Maatschappelijk handelen
Wetenschap
Professionaliteit
Diversiteit