Uitleg bij ALK - Geen diagnose wel een verklaring: verschil tussen versies
(Nieuwe pagina aangemaakt met '<br /> {| class="infobox leerlijn-solk" ! {{Titelbalk - Leerlijn SOLK}} |- |'''Auteur''' | {{Auteur - Dick Walstock}} {{Auteur - Annemarie Semeijn}} |- |'''Stage'''...') |
k (Sylvia Vlak heeft pagina Uitleg geven bij SOLK: Geen diagnose! Maar wél een verklaring' . . . hernoemd naar Uitleg bij ALK - Geen diagnose wel een verklaring) |
||
(6 tussenliggende versies door 3 gebruikers niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | + | {{Header - Leerlijn ALK}} | |
− | {| class="infobox leerlijn- | + | |
− | ! {{Titelbalk - Leerlijn | + | {| class="infobox leerlijn-alk" |
+ | ! {{Titelbalk - Leerlijn ALK}} | ||
|- | |- | ||
|'''Auteur''' | |'''Auteur''' | ||
| | | | ||
{{Auteur - Dick Walstock}} | {{Auteur - Dick Walstock}} | ||
− | + | ||
|- | |- | ||
|'''Stage''' | |'''Stage''' | ||
Regel 18: | Regel 19: | ||
|'''KBA''' | |'''KBA''' | ||
| | | | ||
− | {{KBA 7.1 - Consult | + | {{KBA 7.1 - Consult ALK}} |
|- | |- | ||
|'''Competenties''' | |'''Competenties''' | ||
Regel 47: | Regel 48: | ||
=== Onderwijsactiviteiten === | === Onderwijsactiviteiten === | ||
+ | • Géén diagnose, maar wél een verklaring' ! | ||
+ | • Patiënten met recidiverende klachten, waarbij geen sluitende somatische diagnose gesteld kan worden (SOLK) willen toch graag weten wat er aan de hand is. Ze willen een diagnose, een verklaring. Dat geeft houvast. Daarom dringen ze vaak aan op nader onderzoek of een verwijzing, in de hoop dat er dan (eindelijk) iets gevonden wordt. Het doel van de patiënt is duidelijkheid, het middel dat de patiënt daarvoor kiest is onderzoek of verwijzing. Maar misschien kan de huisarts die duidelijkheid ook wel op een ándere manier verschaffen. | ||
+ | <youtube> https://youtu.be/JVLNy_Ys6WU</youtube> | ||
==== Bronnen ==== | ==== Bronnen ==== | ||
− | + | {{Footer - Leerlijn ALK}} | |
− | {{Footer - Leerlijn |
Huidige versie van 3 mrt 2022 om 16:52
Inhoud
Relevantie
Patiënten met recidiverende klachten, waarbij geen sluitende somatische diagnose gesteld kan worden (SOLK) willen toch graag weten wat er aan de hand is. Ze willen een diagnose, een verklaring. Dat geeft houvast. Daarom dringen ze vaak aan op nader onderzoek of een verwijzing, in de hoop dat er dan (eindelijk) iets gevonden wordt. Het doel van de patiënt is duidelijkheid, het middel dat de patiënt daarvoor kiest is onderzoek of verwijzing. Maar misschien kan de huisarts die duidelijkheid ook wel op een ándere manier verschaffen.
Doel
De AIOS durft de aanname dat er een ziekte moet zijn, een afwijking of een diagnose ter discussie te stellen en kan een alternatieve 'verklaring' geven.
Gebruiksaanwijzing
Kijk eerst de video waarin een voorbeeld wordt gegeven van een dergelijke situatie. Bekijk deze op de TKD, samen met de HAO of thuis als zelfstudie. Probeer daarna deze manier van werken eens bij een patiënt. Begin bij 'gemakkelijke ' patiënten. Al doende zul je merken dat je je eigen woorden gaat kiezen en op een manier uitkomt die bij jou past. Ter verdieping (facultatief) kan het NTvG-artkel (etc..) gelezen en besproken worden.
Onderwijsactiviteiten
• Géén diagnose, maar wél een verklaring' ! • Patiënten met recidiverende klachten, waarbij geen sluitende somatische diagnose gesteld kan worden (SOLK) willen toch graag weten wat er aan de hand is. Ze willen een diagnose, een verklaring. Dat geeft houvast. Daarom dringen ze vaak aan op nader onderzoek of een verwijzing, in de hoop dat er dan (eindelijk) iets gevonden wordt. Het doel van de patiënt is duidelijkheid, het middel dat de patiënt daarvoor kiest is onderzoek of verwijzing. Maar misschien kan de huisarts die duidelijkheid ook wel op een ándere manier verschaffen.
Bronnen
De bouwstenen in de leerlijn ALK
De leerlijnen
Categorie: De 10 huisartsgeneeskundige thema's
Kort | Spoed | Chron | Ouderen | Kind | Psych | ALK | Pall | Preventie | Praktijk |
Korte episode zorg |
Spoedeisende zorg |
Chronische zorg |
Complexe ouderenzorg |
Zorg voor het kind |
Psychische klachten |
ALK |
Palliatieve zorg |
Preventie |
Praktijkmanagement |
Categorie: Competentiegebieden
Medisch handelen | Comm |
Maatsch. handelen | Weten |
Profess |
Medisch handelen |
Communicatie |
Maatschappelijk handelen |
Wetenschap |
Professionaliteit |
Categorie: Overige aandachtsgebieden
Diversiteit | Seksuali |
Innovatie |
Diversiteit |
Seksualiteit |
Innovatie |
- Leerlijn ALK
- Bouwsteen
- Auteur - Dick Walstock
- 1e Huisartsstage
- Klinische stage
- CZ stage
- GGZ stage
- 2e Huisartsstage
- KBA 7.1 - Consult ALK
- Competentiegebied 1 - Medisch handelen
- Competentiegebied 2 - Communicatie
- Competentiegebied 5 - Maatschappelijk handelen
- Competentiegebied 6 - Kennis en wetenschap
- Competentiegebied 7 - Professionaliteit
- Toepassing - Leergesprek
- Toepassing - Praktijkleren
- Toepassing - Zelfstudie